Spis treści
Czym jest marketing szeptany?
Zacznijmy od wyjaśnienia obydwu pojęć marketingu szeptanego oraz marketingu szemranego. Otóż marketing szeptany to wszelkie działania, jakie dzieją się wokół Twojego produktu, czy też wokół Twojej usługi, które to działania robią osoby korzystające z Twoich produktów/usług, dzieląc się swoją wiedzą z innymi osobami. Oznacza to, że w ten sposób tworzy się wokół marki szum informacyjny – poprzez dzielenie się historiami związanymi z używaniem Twoich produktów lub usług. Osoby, które to robią, wykonują tego typu działania całkowicie z własnej woli oraz nie pobierają za to żadnego wynagrodzenia. Skoro wiesz już, czym jest marketing szeptany, to teraz dowiedz się, czym jest marketing szemrany.
Co to jest marketing szemrany?
Na pewno spotkałeś się nieraz w Internecie z opiniami w stylu: słuchajcie, mam takie pytanie, szukam ekspresu do kawy i znalazłam taki model (tutaj pojawia się adres strony internetowej). Następnie osoba kontynuuje swój wątek: bardzo fajny jest ten ekspres, spełnił w 100% moje oczekiwania. Co o tym sądzicie? Jest to przykład zastosowania marketingu szemranego, gdyż osoba ta nie korzystała z omawianego ekspresu do kawy, a promuje go jako dobry.
Prawdziwy marketing szeptany
Prawdziwy marketing szeptany nie może być mylony z reklamą, nie może polegać na generowaniu sztucznych opinii. Prawdziwy marketing szeptany, o czym wspominałem to działania, które dzieją się samodzielnie, które wychodzą bezpośrednio od osób, które korzystają z Twoich produktów czy też usług. Jeżeli decydujesz się więc na zatrudnienie firmy, która będzie wykonywać dla Ciebie niby marketing szeptany, ale tak naprawdę marketing szemrany, to mam dla ciebie dwie złe wiadomości.
Po pierwsze, użytkownicy nauczyli się już odsiewać tego typu informacje jako informacje, które nic nie wnoszą do tematu, które są generowane w sposób sztuczny. I co z tego, że będziesz je publikować, albo zapłacisz duże pieniądze jakieś agencji marketingowej, która będzie wykonywała tego typu działania, jeżeli one mówiąc wprost – nic Ci nie dadzą.
Google coraz lepiej radzi sobie z tymi opiniami i nie bierze ich pod uwagę. Mało tego, zauważ, że bardzo często te opinie nie są możliwe do wyszukania w sieci, ponieważ znowu roboty indeksujące Google bardzo często nieindeksują wątków na forach, które są tworzone przez agencje marketingowe. Taki wątek nie ma na celu udzielenie pomocy komuś – taki wątek ma na celu tylko i wyłącznie próbę podciągnięcia wynikach wyszukiwania stron, do których odnośniki pojawiają się w wątku. Prowadzi to do sytuacji, w której klient zlecający tego typu działania de facto wywala pieniądze w błoto, ponieważ płaci duże pieniądze za coś, co nie działa za coś, co niszczy wizerunek jego marki, ponieważ ludzie naprawdę nie są głupi.
Jeżeli użytkownicy szukają opinii o danej firmie i trafiają na stronę, na której ktoś zachęca do korzystania z usług danej firmy i zachęca w taki sam nieudolny i sztuczny sposób – to wychodzą z założenia, że firma nie jest wiarygodna, ponieważ widać na pierwszy rzut oka już, że te opinie są sztuczne.
Czyn nieuczciwej konkurencji
Wiedz, że jeżeli generujesz tego typu opinie albo też zlecasz agencji marketingowej ich generowanie, to podpadasz pod paragraf. Generowanie sztucznych opinii jest bowiem czynem nieuczciwej konkurencji. Wiele jest znanych przypadków, w których firmy prowadzące tego typu działania zostały ukarane. Jeden z takich przypadków omawiam na moim blogu. Z owego artykułu dowiesz się, jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał agencję marketingową, która generowała opinie w ramach niby marketingu szeptanego, a tak naprawdę szemranego dla swoich klientów.
Promocja marki
Jeżeli więc marketing szeptany nie jest działaniem, które możesz robić. Jeśli marketing szemrany także do tego się nie nadaje, to co Ci pozostaje? Co może zrobić właściciel firmy, który chce, aby jego potencjalni klienci usłyszeli, w jaki sposób może doprowadzić do wypromowania swoich produktów, czy też usług? Z pomocą przychodzą tutaj działania, które polegają na promocji marki. Możesz je wykorzystywać także w tych miejscach, w których dzieje się marketing szeptany lub też marketing szemrany, ale Ty oczywiście nie będziesz ich wykorzystywać. Zamiast tego skupisz się na budowaniu wizerunku eksperta, czyli jeżeli pojawi się dyskusja: w jaki sposób wybrać ekspres do kawy? Odpowiedz i napisz, dlaczego Ty byś wybrał taki, a nie inny sprzęt. Mało tego, nie wstydź się, że prowadzisz na przykład sklep z ekspresami do kawy, tylko wspomnij w odpowiedzi, że z Twojego doświadczenia (ponieważ od wielu już lat sprzedaży ekspresy do kawy) marka X będzie w lepsza od marki Y. Odpowiadając w tego typu dyskusjach, możesz też wspomnieć o bezpłatnych materiałach (jeżeli posiadasz bloga, czy jakiś bezpłatny e-book dotyczący na przykład wyboru ekspresu do kawy).
Owszem, może się zdarzyć, że moderator takiego forum usunie Twoją wypowiedź za link. No ale na to już nie masz wpływu. Możesz też takiego linka do dyskusji nie wstawiać i wtedy liczyć na to, że jeżeli Twoja wypowiedź będzie merytoryczna, to osoba, która poszukuje ekspresu do kawy, spróbuje się z Tobą skontaktować, czyli wejdzie na Twój profil na danym forum albo też jeżeli podlinkuje swój profil w komentarzu pod blogiem, będzie wiedziała, z jakiej firmy jesteś i się z Tobą skontaktuje – uwierz mi, jest to znacznie lepsze działanie, które możesz zrobić, niż wykorzystać marketing szeptany czy też marketing szemrany. Zdaję sobie sprawę, że to nie jest takie proste, ponieważ wymaga dużo czasu zaangażowania i cierpliwości.
Mam nadzieję, że od dzisiaj nie będziesz już stosować marketingu szemranego, ale marketing, który będzie budował wizerunek eksperta w Twojej branży i uwierz mi, jeżeli mocno się do tego przełożysz, a także jeżeli za Twoimi produktami, usługami będzie szła wysoka jakość, to zauważysz magię, ponieważ pojawi się nagle sam z siebie marketing szeptany – odbiorcy, Twoi potencjalni klienci poruszeni wysoką jakością Twoich produktów i usług będą o tym chętnie opowiadać. Ponieważ będą to robić samodzielnie z własnej woli i całkowicie za darmo, to tego typu treści będą rozpowszechniać się w mediach społecznościowych, czy też wynikach wyszukiwania całkowicie za darmo i będą uzyskiwać bardzo duże zasięgi. Oczywiście nie od razu, ale przecież SEO jest dla cierpliwych, prawda?
I tym sposobem dowiedziałeś się już, czym jest marketing szeptany, a także, w jaki sposób dzisiaj wiele firm źle stosuje je w swoich działaniach marketingowych? Dowiedziałeś się także, w jaki sposób powinieneś promować swoją markę – markę swoich produktów czy swoich usług po to, aby unikając marketingu szemranego, dążyć do tego, aby prawdziwy marketing szeptany pojawił się w wyniku działań, jakie będą podejmować Twoi odbiorcy, czyli osoby, które korzystają z twoich produktów czy też usług.