link rel canonical

Jak Google wybiera kanoniczny url

Google dąży do optymalizacji zużycia swoich zasobów. Oznacza to, że nie jest skłonne indeksować kopii stron lub stron, które różnią się w minimalnym stopniu między sobą. Potrafi wybrać wtedy „główny adres url”, ale nie zawsze zrobi to dobrze. Jeżeli podamy mu wskazówki, co jest dla nas ważne, zwiększymy prawdopodobieństwo, że wybór, jaki dokona Googlebot, będzie właściwym wyborem. Wiele stron nie ma ustawionych właściwie tagów kanonicznych, co – zwłaszcza […]

Search Console – Alternatywna strona zawierająca prawidłowy tag strony kanonicznej

Jak przeczytamy w materiałach pomocy Google, strona jest oznaczona jako alternatywa innej strony (czyli jest to strona AMP z kanoniczną wersją komputerową, mobilna wersja kanonicznej wersji komputerowej lub wersja komputerowa kanonicznej wersji mobilnej). Ta strona prawidłowo wskazuje stronę kanoniczną, która została zindeksowana, więc nie musisz nic robić. Search Console nie wykrywa alternatywnych wersji językowych stron. Na wstępnie należy podkreślić, że to jeden z tych komunikatów, który nie informuje nas o błędzie. Google generuje taki […]

Noindex i rel=”canonical” nie można stosować jednocześnie na jednej stronie

Nie od dzisiaj wiadomo, że Google „chadza swoimi ścieżkami”. Możemy użyć tagu kanonicznego, ale  Google się do niego zastosuje. Dlatego mimo, że rel=-„canonical” działa jak przekierowanie 301 (o czym John Müller informował już jakiś czas temu), to jednak (na podstawie własnych obserwacji i testów) nie zachęcam do przedkładania tagów kanonicznych nad przekierowania 301. Google nie zawsze „idzie” za rel=”canonical” Wyobraźmy sobie, że w całym serwisie wstawiamy tag kanoniczny prowadzący do strony głównej. […]

Do ustawiania preferowanej wersji serwisu tagu kanonicznego użyj w ostateczności

Tag kanoniczny to idealne rozwiązanie w sytuacji, kiedy nasz serwis generuje dużą ilość adresów url dla konkretnej strony. Podręcznikowym przykładem jest strona kategorii w sklepie internetowym, który przy włączonym sortowaniu widocznych produktów generuje tyle adresów url, ile jest kombinacji ustawienia sortowania. Mając wdrożony tag kanoniczny temu unikamy indeksowania zduplikowanych treści PLUS mamy kontrolę nad przepływem Pageranku w witrynie – niezależnie od tego, którą wersję sortowania ktoś […]

Wdrażając w serwisie tag kanoniczny zrób to dobrze

Do napisania tego krótkiego wpisu skłonił mnie to, że ostatnio spotykam się coraz częściej z problemami związanymi ze znacznym spadkiem widoczności w wynikach wyszukiwania stron, w których niedawno wdrożono tag kanoniczny. Chcę zwrócić uwagę na podstawowy błąd, który w szybkim czasie doprowadza do wyindeksowania całego serwisu – no, prawie całego. Błąd ten związany jest z wdrożeniem tagu kanonicznego w takiej samej postaci w obrębie całego serwisu. W praktyce polega to na tym, […]

Najczęstsze błędy związane z używaniem tagu kanonicznego (rel=”canonical) na stronie

Tag kanoniczny jest używany w sytuacji, gdy mamy w serwisie zduplikowaną treść – za jego pomocą wskazujemy wyszukiwarce preferowaną wersję strony. Obowiązkowo rel=”canonical” powinno się stosować np. w sklepach internetowych na stronach kategorii, w sytuacji, gdy możemy sortować produkty według różnych kryteriów – używając tagu kanonicznego „mówimy Google”, co jest najważniejsze (najczęściej główna strona kategorii, bez ustawionego jakiegokolwiek porządku sortowania), czyli co chcemy, aby znalazło się w SERPach. […]

Jak ustawić właściwie paginację strony

Prowadząc portal, blog lub sklep internetowy masz do czynienia z paginacją – czyli podziale danej kategorii (artykułów, produktów) na strony. Warto zadbać o poprawność w tym zakresie, ponieważ pozwala to Google lepiej poznać zawartość takiej kategorii, przyspieszając proces indeksacji oraz aktualizacji zmian. Jak było przed grudniem 2019 roku W 2012 roku Google nagrało film z Maile Ohye, z którego mogliśmy się dowiedzieć, w jaki sposób właściwie stosować paginację […]

W jakich sytuacjach brak tagu kanonicznego jest „małych grzechem”

Tag kanoniczny został wprowadzony przez Google, aby właściciele serwisów mogli wskazać wyszukiwarce oryginalny dokument, w sytuacji, gdy w serwisie istnieją duplikaty stron, różniące się między sobą np. tylko sposobem prezentacji danych w wyniku ich sortowania – jak w przypadku choćby sklepów internetowych, gdzie produkty w danej kategorii można oglądać posortowane po cenie czy ilości opinii w komentarzach – a wszystkie takie strony mogą zostać zaindeksowane przez Google. Wskazując wersję […]

Tag kanoniczny (rel=”canonical”) – Google a Bing – różnice w interpretacji i stosowaniu

Tag kanoniczny w swojej podstawowej funkcji ma za zadanie wskazać robotom treść, którą chcemy, aby wyszukiwarka nam zaindeksowała – w sytuacji, gdy na stronie jest wiele kilka podobnych stron – np. mamy  na jednej stronie te same produkty raz ustawione według marek, a na innej – np. według ceny. Należy go też używać wówczas, kiedy nie mamy możliwości ustawienia przekierowania 301 np. z domena.pl/index.html na domena.pl Warto wiedzieć, że jest to podejście akceptowalne przez Google. […]

Czy robot Google idzie za linkami na stronie, która posiada tag kanoniczny

W opisanej w tytule sytuacji Google nie łączy w pewnym stopniu zastosowanie tagu kanonicznego z linkami. Jeżeli strona B posiada rel=canonical” kierujący do strony A to robot Google będzie szedł za linkami znajdującymi się na stronie B. To jednak, czy robot podąży za takimi linkami zależeć będzie bardziej od reputacji takiej witryny, mającej swoje odzwierciedlenie np. w tym, jaki PageRank posiada strona B. Strona B posiadająca wysoki PR będzie różniła się od strony B z PR na poziomie unranked – […]

Tag kanoniczny a przycisk Google +1

Tag kanoniczny zalecany jest przez Google w sytuacjach, gdy np. posiadamy sklep internetowy i Google może zaindeksować różne adresy URL dla tego samego zestawu produktów, ale w jednym przypadku posortowanego według ceny, w innym – według producentów itp. Wówczas jak wiemy w indeksie znalazłyby się te same treści, różniące się między sobą drobiazgami – i to Google decydowałoby o tym, który „zestaw” pojawiałby się w SERPach – a niekiedy właściciel chce […]

Zmiany w SERPach opublikowane pod koniec 2010

Przy okazji ostatniego wpisu informowałem o tym, ile tak naprawdę czynników bierze pod uwagę Google przy kształtowaniu pozycji stron w SERPach. Zostało to powiedziane w listopadzie przez Matta na spotkaniu, podczas którego padły inne „ciekawe” kwestie, o których nie wszyscy wiedzą – jakoś w polskim SEO mało śledzi się informacji z bardziej rozwiniętego w tym zakresie rynku na Zachodzie. Otóż spam raporty zgłaszane prze użytkowników dostają „fory” w kolejce stron, które mają […]