Prawo

Rozwój wątpliwych biznesów internetowych (depozycjonowanie i inne) a prawo – część I

Ostatnio na łamy tego bloga wrócił temat depozycjonowania i dostarczania narzędzi do takich działań i pytania, czy jest to zgodne z prawem, czy tak można, jak się przed tym bronić, itp.? Za chwilę powstaną inne, nowe biznesy i narzędzia internetowe i pojawią się zbliżone problemy i pytania. Za nim, więc o samym depozycjonowaniu i narzędziach, które do tego służą, uważam, że warto w skrócie zakreślić ramy prawne, które są uniwersalne dla takich pytań i spraw. W relacjach biznes-biznes (czyli […]

„Mój sklep zniknął z Google z winy dostawcy oprogramowania – czy mogę domagać się odszkodowania?”

Kto odpowie za usunięcie sklepu internetowego z wyników wyszukiwania Google’a? Jak nie ma Cię w Google – to nie istniejesz. A co jeżeli byłeś i przestałeś być albo chciałeś być i okazało się, że nie możesz? Czy ktoś (kto?) może za to odpowiadać? Tekst ten jest zainspirowany opisanym tu problemem z usługą home.pl – Click Shop. Click Shop usuwa nagłówki H1 w sklepie (widać je w kodzie, nie widać na stronie). Niby drobnostka, ale istnieje ryzyko, że przez Googla zostanie to uznane za tzw. […]

Jak zadbać o ciasteczka (cookies) od 21.03.2013 – wtyczka do WordPressa Cookie Law Info

Pani Monika Gierada-Sołtysek pisała niedawno na blogu, na co należy zwrócić uwagę pod kątem cookies (ciasteczek) począwszy od 21 marca 2013 roku. Właściciele serwisów będą musieli w widoczny i zrozumiały sposób informować użytkowników o tym: w jakim celu będą wykorzystywali pliki cookies ( cel przechowywania i uzyskiwania dostępu ) oraz o tym, że użytkownik może nie wyrazić zgody na ich instalację wprowadzając stosowne zmiany w konfiguracji przeglądarki (możliwość określenia przez niego warunków […]

Co warto wiedzieć o ciasteczkach (cookies) od 21 marca 2013 roku

Do niedawna toczyły się debaty na temat plików cookies – czy są w nich przetwarzane dane osobowe, czy nie i co za tym idzie: czy na instalację plików cookies na urządzeniach odbiorców należy pozyskiwać zgodę. Debaty, rozmowy, ustalenia wprowadzały spory chaos informacyjny. Na szczęście z pomocą przyszła nam Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw, której część zapisów już weszła w życie 21.01.2013. Regulacje dotyczące ciasteczek […]

Google oczyszczone z zarzutów „search bias”

W poprzednim artykule omówiony został problem przeciwdziałania nieuczciwym praktykom konkurentów, którzy wykorzystując zasady oceny „wartościowości” stron przez Google, doprowadzają do zdepozycjonowania stron innych aktywnych w Internecie podmiotów. Z powiązaną, ale jakościowo odmienną sytuacją mamy do czynienia, gdy na pozycję na liście rezultatów wpływa właściciel wyszukiwarki. W ostatnim czasie głośno zrobiło się o stawianych Google zarzutach „search bias”, co można tłumaczyć jako „stronniczość wyszukiwania”. Chodzi tu o sytuacje, w których Google miałoby wpływać na wyniki […]

Ratunkuuu?! Przetwarzam dane osobowe!

Co raz częściej media informują o aferach związanych z wyciekiem danych osobowych. Wydawałoby się, że to tylko szukanie sensacji, zwłaszcza że jeszcze 15 lat temu nikt nie przywiązywał większej wagi do ochrony danych osobowych, a niecałe 5 lat temu można było znaleźć na śmietniku szpalty dokumentów z danymi czy nawet archiwa akt policyjnych.Tymczasem w dobie Internetu dane osobowe to towar wart bardzo wiele, towar na którym można zrobić świetny biznes. Każda kampania […]

Czy za depozycjonowanie można pociągnąć do odpowiedzialności Klienta firmy SEO?

Niniejsza opinia jest próbą odpowiedzi na wątpliwości natury prawnej jakie pojawiły się we wpisie „Czy Klient może pociągnąć firmę pozycjonerską do odpowiedzialności za spadki w Google?„. Zadano tam pytanie: „Czy Klient MOŻE POCIĄGNĄĆ firmę pozycjonującą do odpowiedzialności za spadki w Google?” Tymczasem, z prawnego punktu widzenia, istotniejsza jest odpowiedź na nieco przewrotnie przeformułowaną wersję tego pytania, a mianowicie, „Czy Klient MOŻE ZOSTAĆ POCIĄGNIĘTY do odpowiedzialności za działania depozycjonujące konkurencję […]