Spis treści
Czym tak właściwie są kliknięcia i wyświetlenia, średnia pozycja, CTR i Search Console? Jak analizować prezentowane tam dane?
Analiza danych w Search Console
Aby zacząć analizować wyświetlenia, kliknięcia, średni CTR oraz średnią pozycję – należy zalogować się do usługi w Search Console i przejść do sekcji skuteczność. Przyjrzyjmy im się teraz przez chwilę, aby lepiej zrozumieć, czym są oraz w jaki sposób można wykorzystać prezentowane tam informacje do zwiększenia widoczności swojej strony w wyszukiwarce Google.
Element pierwszy – wyświetlenia
Wyświetlenia informują nas o tym, jak często osoby, które wpisują w Google określone zapytanie, widziały link prowadzący do naszej witryny w usługach Google. Specjalnie użyłem tutaj określenia “usługi Google”, ponieważ nie chodzi tylko o typowe Wyniki wyszukiwania, ale także i linki, które są widoczne w innych usługach, takich jak na przykład obrazy, czy fragmenty informacji. Aby Google zliczyło wyświetlenie dla naszej strony – ktoś, kto wpisał dane zapytanie w wyszukiwarkę, musi wejść na stronę, na której znajdował się odnośnik do naszej witryny. W innym przypadku nie będzie to możliwe. Przykład: usługi nawożenia trawników w Szczecinie. Jeżeli Twoja strona pod dane zapytanie znajduje się na 41 miejscu, czyli przyjmijmy, że jest to 5 strona wyników wyszukiwania Google oraz Twoja strona nie wyświetla się ani na grafikach, ani też we fragmentach informacji – to wówczas, aby wyświetlenie zostało zliczone, osoba lub system musi przeklikać się aż do 5-ej strony wyników wyszukiwania i nie jest ważne tutaj, czy zatrzyma swój wzrok na Twoim wyniku, czy też zacznie myszką wokół tego wyniku chodzić – liczy się tylko to, aby znaleźć się na danej stronie.
Ważna informacja – jeżeli poruszasz się po wynikach wyszukiwania i zmieniasz strony, to wówczas taka sytuacja nie powoduje, że ilość wyświetleń ulega zwiększeniu. Za każdym razem będzie to tylko jedno wyświetlenie dla danego konkretnego zapytania! Wyświetlenia możemy analizować na różny sposób: zapytania, strony, kraje, urządzenia, wygląd w wyszukiwarce czy też daty. Zachęcam Cię do eksperymentowania w tym miejscu, ponieważ Twoja strona może pod dane zapytanie wyświetlać kilka linków, które prowadzą do różnych podstron w obrębie Twojej witryny.
Jeżeli więc szukasz dokładnych informacji, chcesz wiedzieć, co się wyświetla dla danego zapytania, jeżeli chodzi o zasoby Twojej strony, to zachęcam Cię do analiz dokonywanych w sekcji: strony, ponieważ wówczas będziesz mógł dokładnie zobaczyć, ile razy, jaka konkretna strona wyświetliła się dla Twojej witryny (dla danego zapytania) i jeszcze ważna przydatna informacja w tym miejscu. Pamiętaj, że Search Console nie pokazuje wszystkich danych. To znaczy, że nie jest możliwe, aby zobaczyć tutaj wszystkie zapytania – jest to niemożliwe. Na przykład z takiego powodu, że Google w określonej sytuacji, dbając o prywatność użytkownika, który zadaje konkretne zapytanie w sytuacji, gdzie można byłoby namierzyć konkretną osobę, to znaczy moglibyśmy się dowiedzieć, że dana osoba wpisała takie a takie zapytanie – wówczas Google usunie takie zapytanie ze statystyk i, mimo że ono miało miejsce, to go nie zobaczymy.
Nie zmienia to jednak faktu, że moim zdaniem analizowanie wyświetleń to najlepszy sposób na to, aby sprawdzić, czy pozycjonowanie, jakie prowadzimy w przypadku naszej strony, przynosi efekty. To znaczy, że strona wyświetla się na większą ilość słów kluczowych w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – potencjalny wolumen klientów, którzy mogliby skorzystać z naszych usług, jest większy. Oczywiście nie zawsze większa ilość oznacza również większą jakość, ale przyjmijmy, że zajmujemy się pozycjonowaniem w taki sposób, aby generować jakościowy ruch, a co za tym idzie – analizowane przez nas statystyki wyświetleń również pokazują, ile razy nasza strona wyświetliła się naszym potencjalnym klientom. Przejdźmy teraz do kolejnego elementu.
Element drugi – kliknięcia
Zgodnie z definicją, jaką znajdziemy w dokumentacji Google – każde kliknięcie kierujące użytkownika poza wyszukiwarkę Google Discover lub wiadomości jest liczone jako kliknięcie. Oznacza to, że jeżeli klikniemy jakiś link i pozostaniemy na platformie Google, to wówczas nie będzie to zliczane jako kliknięcie. Podobnie również jak w przypadku wyświetleń. Kliknięcie liczy się tylko raz, to znaczy, że jeżeli kliknęliśmy w wynikach wyszukiwania link prowadzący do danej strony, następnie wróciliśmy do wyszukiwarki i ponownie kliknęliśmy ten sam link, to w takiej sytuacji to drugie kliknięcie się nie liczy, ponieważ pierwsze już miało miejsce.
Element trzeci – średni CTR
Średni CTR to odsetek wyświetleń, które doprowadziły do kliknięcia. Innymi słowy, jest to iloraz łącznej liczby kliknięć do łącznej liczby wyświetleń. Im wyższy średni CTR tym dane zapytanie jest dla nas lepsze, ponieważ pokazuje, że osoby, które zauważyły nas w wynikach wyszukiwania, zdecydowały się na kliknięcie linku prowadzącego do naszej strony. Od tego są jednak pewne wyjątki, na przykład jeżeli dane zapytanie jest bardzo popularne i wiele firm próbuje się wypozycjonować pod to zapytanie, to automatycznie takie firmy generują bardzo duże ilości sprawdzeń pozycji, a co za tym idzie, pojawiają się wyświetlenia, które nie prowadzą do kliknięć, ponieważ owe wyświetlenia – generowane są przez roboty sprawdzające pozycje. Dlatego też do średniego wyniku CTR należy podchodzić z pewnym dystansem, traktować go z jednej strony jako ciekawostkę, a z drugiej (zwłaszcza w przypadku zapytań pochodzących z tak zwanego długiego ogona) szacować, czy dane zapytanie jest dobre z punktu widzenia naszego biznesu.
Element czwarty – średnia pozycja
Średnia pozycja jest to średnia wartość pozycji, na której wyświetliła się nasza strona dla konkretnego zapytania wynikach wyszukiwania. Pozycja jest sprawdzana od lewej do prawej strony. Oznacza to, że jeżeli po lewej stronie mamy wyniki wyszukiwania, a po prawej stronie znajduje się panel wiedzy, to w sytuacji, gdy nasza strona będzie widoczna tylko w panelu wiedzy i będzie się tam znajdował link do naszej strony, który będzie na pierwszej pozycji, to możemy być pierwsi, mimo że po lewej stronie w wynikach wyszukiwania wcale nas tam nie będzie i między innymi dlatego też bardzo rzadko zdarza się, aby średni CTR był dokładnie tą pozycją, jaką widzimy w przypadku sprawdzenia pozycji za pomocą jakiegoś komercyjnego narzędzia. Ponieważ z reguły te narzędzia lub też osoby, które korzystają z tych narzędzi ustawienia, mają takie, że sprawdzają wyniki wyszukiwania znajdujące się tylko i wyłącznie na typowych wynikach wyszukiwania, czyli bez zliczania takich elementów, jak na przykład panel wiedzy. Bardzo często też wyklucza się ze sprawdzenia pozycji elementy, które znajdują się na przykład w karuzeli, albo też są elementami graficznymi wyświetlanymi pomiędzy wynikami wyszukiwania. Czy to oznacza, że do średniej pozycji należy podchodzić w taki sposób, jak gdyby tego wyniku w ogóle nie było? Nie należy go w ogóle analizować, wręcz przeciwnie, jeżeli w długim okresie czasu bowiem zauważymy, że średnia pozycja idzie w górę, to jest to dla nas dowód na to, że działania związane z pozycjonowaniem naszej witryny przynoszą efekty.
Analizując pozycję, należy wiedzieć też i o tym, że wartość pozycji przedstawiona w raporcie skuteczności, to najwyższa pozycja zajmowana przez link do Twojej strony w wynikach wyszukiwania – uśredniona też dla wszystkich zapytań w wynikach, do których pojawiła się Twoja strona. I tak, jeżeli pod dane zapytanie Twoja strona znajduje się na pozycjach 2, 4 i 6, to raportowana będzie pozycja 2 (pozycja najwyższa).