Spis treści
Jak wzmocnić brand?
Załóżmy, że proces założenia sklepu opisany w poprzednim artykule przeszedłeś zorganizowany sposób. Wiesz, czym się wyróżniasz na tle konkurencji i wyraźnie to komunikujesz. Twój sklep dobrze się prezentuje, szybko działa mówią Ci zresztą o tym Twoi pierwsi klienci. Zacząłeś też prowadzić bloga i pomagać w Internecie potencjalnym klientom w podejmowaniu dobrych decyzji, powoli budujesz swój brand, zaczynasz widzieć to, że efekty się pojawiają. Są pierwsi klienci – nie jest zbyt dużo, może na początek nie tyle, ile byś chciał, ale transakcje wyraźnie wskazują na to, że Twój sklep zaczyna się pokazywać wyszukiwarce Google – co zrobić, aby wzmocnić teraz te działania? W jaki sposób doprowadzić do tego, aby ilość pozyskiwanych zamówień ze sklepu była coraz większa? Jest na to sposób – należy wykształcić w sobie 5 nawyków, dzięki którym zbudujesz i wzmocnisz markę swojego sklepu. Jak to bywa jednak z nawykami, aby przyniosły one zakładane efekty, należy stosować je w sposób ciągły, systematyczny, a nie tylko czasu do czasu.
Cierpliwość popłaca
Na przestrzeni wielu lat pracy z klientami oraz podczas przeprowadzanych konsultacji zauważyłem, że jest takich 5 nawyków, których trzymanie się spowoduje, że marka Twojego sklepu wzrośnie, a co za tym idzie, wzrośnie także ilość zawieranych transakcji. Jakie to są nawyki?
Nawyk numer jeden – nie odpuszczaj, bądź cierpliwy i wytrwały. Dla wielu właścicieli sklepów internetowych proces odpalenia e-biznesu sprowadza się do tego, aby wybrać skrypt sklepu, podpisać umowę, aby móc pozyskiwać opisy produktów z jakiejś bazy danych producenta, opublikować to i usiąść na wygodnym fotelu i czekać, aż pokażą się pierwsi klienci. Niestety to tak nie działa. Sklep internetowy to biznes tak samo, jak każdy inny. Jeżeli nie przyłożysz się do tego właściwie, to nie osiągniesz efektów. W tym miejscu chciałbym Ci polecić lekturę książki Siła pędu, do której link znajdziesz w opisie artykułu. To obowiązkowa pozycja dla każdego właściciela firmy, zwłaszcza takiej, jak sklep internetowy. Pokazuje ona na konkretnym przykładzie, że ograniczenia często są tylko w naszej głowie. Czasem wystarczy się ich pozbyć i wdrożyć plan działania, aby móc potem dzięki owej sile pędu obserwować, jak nasz biznes – niczym kula śniegowa pokonuje z coraz mniejszym trudem – kolejne wydawałoby się nie do pokonania przeszkody. Jakie to mogą być przeszkody? Na przykład zaprzestanie prowadzenia bloga firmowego. W bardzo wielu sklepach internetowych widzę, że blog skończył się po 2, 3, może 4 odcinku. Na niektórych blogach firmowych znajduje się tylko jeden wpis, mimo że sklep powstał już wiele lat temu, były chęci, plany i zaangażowanie, ale skutecznie wyparowały. Podobnie jest z promocją marki.
Dlaczego klienci mają wybrać właśnie Twój sklep, a nie konkurencji? Konkurencji, która prowadzi bardzo ciekawie bloga, która udziela się w różnych miejscach w Internecie, pomagając za darmo swoim potencjalnym klientom w edukacji, dzięki czemu buduje swój brand. Nie mówiąc już o tym, że wielu właścicieli e-biznesów nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, czym ich sklep wyróżnia się na tle konkurencji, dlaczego właśnie u nich potencjalny klient miałby dokonać zakupu? Dlatego zapamiętaj, jeżeli założyłeś swój sklep i chcesz na nim zarabiać, to nie możesz odpuszczać. Musisz konsekwentnie budować markę, dbać o to, aby Twój sklep wyglądał atrakcyjnie w oczach potencjalnych klientów. Oferta musi być taka, aby to właśnie do Ciebie trafiali, a nie do innych sklepów. Zdaję sobie sprawę, że pisząc pierwszy, czy drugi artykuł na blogu widzisz już oczami wyobraźni te rzesze klientów, którzy walą do Ciebie drzwiami i oknami. Oczywiście z wyszukiwarki Google czy też innych wyszukiwarek albo kanałów pozyskiwania klientów, ale to tak nie działa. E-biznes wymaga cierpliwości i wytrwałości. Jeżeli odpuścisz sobie, to najlepiej zamknij sklep internetowy od razu, bo zaoszczędzisz nie tylko pieniądze, ale także i wielu siwych włosów na głowie. A jeżeli jednak nie chcesz sobie odpuścić, to nie masz wyjścia, musisz wyrobić sobie nawyk – cały czas, zastanawiać się, co można poprawić w Twoim sklepie, w jaki sposób jeszcze lepiej wyróżnić się na tle konkurencji? Co zrobić, aby klienci Ciebie wybierali? No i najważniejsze – musisz pamiętać o tym, że prowadzenie sklepu wymaga dużej dozy cierpliwości i wytrwałości, a efekty jak się pojawią, pojawią się dopiero po dłuższym czasie, który w przypadku sklepu internetowego jest mierzony w miesiącach, a nie dniach czy tygodniach.
Zbieraj opinie klientów o sklepie
Zbieraj opinie od klientów o Twoim sklepie, czy też o produktach, które zostały w nim zakupione. Wystawione przez klientów pokazują, że warto nawiązać z Tobą współpracę. Opineo, czy Trust Mate to tylko kilka systemów, na które warto zwrócić uwagę. Jeżeli Twój sklep umożliwia odbiory własne, jeżeli posiadasz biuro, pomyśl także o założeniu profilu firmy w Google, dzięki czemu nie tylko ułatwisz klientom, którzy chcą samodzielnie dokonać odbioru, ale i znalezienia Twojej firmy w wyszukiwarce czy na mapach, ale także zwiększysz rozpoznawalność swojego brandu. Aby zbieranie opinii stało się nawykiem, należy podejść do tego w systemowy sposób i znowu tak, jak w przypadku nawyku pierwszego – nie odpuszczać! Każdy klient, który dokona zakupu, powinien dostać od Ciebie informację z prośbą o wystawienie opinii o produkcie, czy też o sklepie. Na początku, kiedy zamówień będzie bardzo mało, pomyśl o telefonicznym sposobie na pozyskiwanie opinii – automatyzacja i związana z tym wysyłka maili jest dobra w sytuacji, gdy masz dziennie kilkadziesiąt, kilkaset, a nawet kilka tysięcy zamówień.
Jeżeli tych zamówień jest mało – kilkanaście, kilka, czy może pojedyncze w ciągu dnia – to chwyć za telefon i dzwoń do tych klientów. Pytaj się, czy wszystko było w porządku z dostawą, czy produkt się podoba, a jeżeli poczuje, że po drugiej stronie znajduje się osoba, która bardzo jest z tego powodu szczęśliwa, to nie wahaj się, tylko poproś ją przez telefon o to, aby wystawiła Ci opinię, czy też oceniła produkt. Zdziwisz się, jak wysoką skuteczność można tutaj osiągnąć.
Zbieranie opinii od klientów w formie telefonicznej rozmowy ma jeszcze jedną, bardzo dużą zaletę. Pozwala Ci bardzo szybko wyłapać, jeżeli na jakimś etapie realizacji zamówienia pojawiają się pewne problemy, czy też wąskie gardła. W rozmowie telefonicznej klient z dużą dozą prawdopodobieństwa Ci o tym powie. Jeżeli wyślesz maila, to uwierz mi, mało komu będzie chciało się poprawiać działanie Twojego sklepu.
Zaprzyjaźnij się Search Console
Search Console, czyli dawne “narzędzia dla webmasterów” to bezpłatne narzędzie, jakie oferuje nam Google – prezentuje szerokie spektrum informacji dotyczące tego, jak nasz sklep internetowy radzi sobie w wyszukiwarce. Search Console dokładnie omówiłem w Akademii SEOProfi, do której link znajdziesz w opisie tego artykułu. W tym miejscu chciałbym zwrócić twoją uwagę na dwa aspekty, na dwie sekcje w Search Console, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę, prowadząc sklep internetowy. W sekcji indeksowanie znajdują się informacje, dlaczego pewne elementy naszego sklepu nie zostały zaindeksowane. Odszukaj tam dwie pozycje: strona zeskanowana, ale niezaindeksowana oraz strona wykryta obecnie niezaindeksowana. W pierwszym przypadku chodzi o to, że Google informuje nas o tym, jakie produkty w naszym sklepie nie zostały zaindeksowane. W przypadku nowego sklepu nie zdziw się, że będzie tutaj bardzo wiele odnośników, ponieważ nowy sklep wymaga czasu, aby zyskał reputację w oczach wyszukiwarki, aby mogła go ona zacząć indeksować w sposób pełny i dlatego też w typowym nowym sklepie internetowym bardzo wiele stron będzie zeskanowanych, ale niezaindeksowanych, ale sukcesywnie ta ilość powinna się zmniejszać – w miarę jak będziesz publikować treści, coraz lepszej jakości, a reputacja Twojej witryny będzie rosła.
Bardziej należy się martwić drugą sytuacją: strona wykryta obecnie niezaindeksowana, ponieważ jest to znak, że robot Google ma problem, aby zaindeksować Twoją stronę. Najczęściej związane jest to z jakimiś technicznymi kwestiami i tutaj powinieneś dążyć usilnie do tego, aby w tej sekcji nie pojawiały się żadne odnośniki. A jeżeli tak się stanie, to należy szybko zająć się tym tematem i doprowadzić do tego, aby Google nie wyświetlało żadnej strony w tej sekcji. Obie sekcje: strona zeskanowana, ale niezaindeksowana oraz strona wykryta obecnie niezaindeksowana omówiłem szerzej we wcześniejszych wpisach, do których linki znajdziesz w opisie w tym artykułu. Wyrób sobie nawyk zaglądania do Search Console przynajmniej jeden raz w tygodniu – zobaczysz, jakie przyniesie to efekty Twojemu sklepowi!
Miej na oku konkurencję
Analizuj konkurencję. Analiza, jaką wykonałeś, zanim otworzyłeś sklep internetowy, która polegała na tym, aby przeanalizować konkurencję, aby na tej podstawie móc określić swoją przewagę konkurencyjną była ważna, ale niemniej ważne jest też to, aby na swoją konkurencję zwracać uwagę od czasu do czasu. Owszem, nie oznacza to, że trzeba się nią zafiksować i wszystkie swoje działania uzależniać od tego, co robi konkurencja. Bardziej chodzi mi tutaj o to, aby wiedząc, co robi konkurencja mieć pewność, że działania, jakie Ty podejmujesz, są właściwe, że prowadzą do tego, że ilość potencjalnych klientów będzie się zwiększać, a co za tym idzie, będzie zwiększać się także ilość dokonywanych transakcji w Twoim sklepie. Jeżeli tego nie będziesz robić, to na przykład nie dowiesz się, dlaczego spada sprzedaż po zmianie ceny, że nie komunikujesz wyraźnie swojej przewagi konkurencyjnej, albo też, że wdrożyłeś opcji płatności blik, czy też transportu do paczkomatów, co nie każdy sklep posiada w standardzie. Przez to, że Allegro rozwinęło swój program Smart, bardzo wiele osób przyzwyczaiło się do paczkomatów i nie wyobraża już sobie innej formy transportu. Jeżeli będziesz analizować cyklicznie swoją konkurencję, jeżeli stanie się to Twoim nawykiem, to zobaczysz, jakie pozytywne efekty będzie to miało na Twój sklep internetowy.
Wyróżnij się albo zgiń
I ostatni nawyk – cały czas myśl o tym, jak się wyróżnić i czy to, co robisz – robisz dobrze. Pytaj klientów, czy coś możesz poprawić. Rozmawiaj z zaprzyjaźnionymi przedsiębiorcami. Jeżeli są pewne rzeczy, które sprawiają Ci problem i nie wiesz, jak sobie z tym poradzić, czytaj książki biznesowe, dzięki którym będziesz w stanie wpaść, może na pomysł, dzięki któremu wyróżnisz się na tle konkurencji tak, że w ogóle przestanie się ona liczyć. Analizuj procesy, jakie zachodzą w Twoim sklepie, pomyśl, co można zrobić lepiej. Jak zorganizować transport, wysyłkę albo jak polepszyć doznania potencjalnego klienta, który porusza się po e-sklepie, zanim doda coś do koszyka.
===
Mam nadzieję, że przedstawione tutaj rozwiązania pomogą wzmocnić Twoją markę, co przełoży się na lepszą widoczność sklepu w wyszukiwarce Google, a to z kolei na nowych klientów.