3 miejsca, w których należy szukać przyczyny spadku widoczności strony w Google

3 miejsca, w których należy szukać przyczyny spadku widoczności strony w Google

Co powoduje spadki pozycji w Google?

Pozycjonowanie można porównać do prowadzenia biznesu. Twoja firma może być bardzo dobrze poukładana. Możesz mieć plany, możesz mieć procedury, ale prędzej czy później coś pójdzie nie tak i musisz stawić czoła napotkanym trudnościom. W przypadku pozycjonowania takimi trudnościami jest nagłe obniżenie widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google. Nawet jak nie sprawdzasz pozycji, jakie Twoja strona zajmuje w Google ani też nie analizujesz na bieżąco statystyk widocznych w Google Analitics, to na pewno zauważysz, że coś jest nie tak. Spadnie ilość zapytań od klientów. Wolumen sprzedaży ulegnie dużemu obniżeniu, a telefon, który dzwonił cały czas – w pewnym momencie umilknie. Aby uzdrowić zaistniałą sytuację i znaleźć przyczyny spadku, musisz wykonać trzy kroki. 

Krok pierwszy

Sprawdź, czy twoja strona jest dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. W tym celu otwórz przeglądarkę i wpisz w nią test optymalizacji mobilnej Google. Jednym z pierwszych wyników będzie link do narzędzia online Google, za pomocą którego dokonasz sprawdzenia po wpisaniu adresu i odczekaniu kilkunastu sekund powinieneś uzyskać wynik: strona jest użyteczna na urządzeniach mobilnych. Będzie to znak, że z twoją stroną jest wszystko ok i kwalifikuje się ona do tego, aby być zarówno indeksowana, jak i wyświetlana na urządzeniach mobilnych.

W tym miejscu mała uwaga, mimo że taki komunikat może Ci się pojawić, to gorąco zachęcam cię, aby kliknąć znajdujący się poniżej link: wyświetl przetestowaną stronę, a następnie po kliknięciu w niego, po prawej stronie kliknąć w zakładkę zrzut ekranu, aby zobaczyć, czy Twoja strona będzie tam prezentowana, tak jak się wyświetla, a także w zasoby strony, aby zobaczyć, czy nic nie jest zablokowane. Zasoby strony to elementy, które są kluczowe dla wyszukiwarki Google, aby mogła zrozumieć zawartość Twojej strony. Jeżeli zauważysz, że zrzut ekranu, który przedstawia twoją stronę, wygląda dziwnie albo też w zasobach strony będą się znajdować na przykład pliki graficzne – w takiej sytuacji zachęcam do niezwłocznego kontaktu z webmasterem, czyli z osobą, która ma wiedzę z zakresu budowy stron internetowych, by mogła ona przyjrzeć się z bliska zaistniałej sytuacji. Test optymalizacji mobilnej Google przydaje się także jeszcze w innej sytuacji. Otóż zdarza się dość często, że webmaster, który tworzy stronę, zapomina po jej opublikowaniu odblokować ją przed robotami indeksującymi. To oznacza, że Google po prostu nie może na Twoją stronę wejść, a co za tym idzie, znika ona z wyników wyszukiwania. Bardzo często mam do czynienia z taką sytuacją, gdzie właściciel strony robi mały refresh: zmienia układ, grafikę, czasami nawet i strukturę strony – webmaster wgrywa nową stronę na serwer i zapomina o podstawowej rzeczy – odblokowaniu jej do indeksowania. 

Sytuacja sprzed paru dni – właściciel dokonał zmiany strony i w pewnym momencie zauważył, że przestała ona generować ruch z wyszukiwarki. Wykonanie testu optymalizacji mobilnej bardzo szybko wykazało, że strona jest zablokowana przed indeksowaniem – webmaster zapomniał wejść w panel WordPressa i odblokować stronę przed robotami indeksującymi. Już następnego dnia strona zaczęła na nowo generować ruch z wyszukiwarki. 

Krok drugi

Kolejnym krokiem, jaki należy wykonać, aby znaleźć przyczynę spadków widoczności Twojej strony w Google, jest odwiedzenie tzw. narzędzi dla webmasterów po angielsku Search Console. W narzędziach interesować nas będą trzy sekcje. Pierwsza sekcja – indeks odpowie nam na pytanie, jakie strony są niezaindeksowane, czy są problemy z przekierowaniami. Może są strony zablokowane przez plik robots txt albo też niektóre strony po prostu zniknęły i teraz prezentowany jest błąd 404. Drugą sekcją, jaką musimy odwiedzić, jest sekcja – eksperymenty i optymalizacja. Dzięki niej dowiemy się, czy Google potrafi przeczytać zawartość naszej strony. Czy ładuje się ona szybko oraz jak radzi sobie na urządzeniach mobilnych? Trzecią sekcją jest sekcja – Bezpieczeństwo i ręczne działania. Z sekcji tej dowiemy się, czy strona nie została może zhakowana i w wyniku tego zniknęła z wyników wyszukiwania, a może też na stronę nałożono ręczną karę za złamanie tzw. wytycznych Google dla webmasterów. Od października wytyczne zmieniły oficjalną nazwę na: Podstawowe Zasady Wyszukiwania w Google. 

Krok trzeci

Jeżeli nie znalazłeś ani w teście optymalizacji mobilnej, ani w Google Search Console odpowiedzi na pytanie: dlaczego Twoja strona spadła w wynikach wyszukiwania – musisz wykonać ostatni trzeci już krok – otworzyć wyszukiwarkę Google. Pierwszą czynnością, jaką należy tutaj wykonać, jest sprawdzenie, czy strona nie została dotknięta przez jakiś update wyszukiwarki. Jeżeli wiesz konkretnie, jakiego dnia Twoja strona zaczęła generować i mniejszy ruch z wyszukiwarki Google, wpisz w nią Google update oraz datę. Jeżeli okaże się, że w danym dniu miała miejsce jakaś aktualizacja algorytmu, koniecznie wyszukaj dodatkowe informacje o niej, aby wiedzieć, czego ona dotyczyła. Aby daty Google mogą dotyczyć albo kwestii jakościowych, albo kwestii związanych ze spamem. Jeżeli danego dnia miała miejsce jakaś konkretna aktualizacja algorytmu, będziesz wiedzieć, czy była ona związana na przykład z kwestiami jakościowymi, czy też może dotyczyła walki Google ze spamem np. nienaturalnymi linkami. Posiadając tę wiedzę, będziesz w stanie sprawdzić, czy Twoja strona nie narusza przez przypadek jakichś zasad wyszukiwarki, w wyniku których nastąpił ów spadek. Jeżeli tak, to nie pozostaje Ci nic innego, jak próba odkręcenia zaistniałej sytuacji. I tak, jeżeli update związany był z treściami, będziesz musieć dokładnie przeanalizować stronę i zastanowić się, co zrobić, aby podnieść jakość publikowanych treści. Jeśli update był związany  np. ze spamem, będziesz musieć przeanalizować swoje linki przychodzące i podjąć decyzję, które z nich usunąć. W tym miejscu chcę zwrócić Ci uwagę na jedną, ale to bardzo ważną rzecz. To, że poprawisz zaistniałą sytuację, nie oznacza, że Twoja strona od razu wróci na wyjściowe wyniki wynikach wyszukiwania! Update’y Google mają to do siebie, że strony po poprawieniu potrzebują niekiedy wielu miesięcy na to, aby na nowo zająć pozycję, które zajmowały, zanim zostały ukarane przez algorytm. Dlatego tak ważne jest, aby w procesie pozycjonowania trzymać się dokładnie zasad, jakie rządzą wyszukiwarką Google. 

Z roku na rok sztuczna inteligencja radzi sobie coraz lepiej, a próby obchodzenia algorytmu kończą się coraz częściej spadkami wynikach wyszukiwania, które w skrajnych sytuacjach mogą trwać nawet latami. Dlatego, jeżeli zależy Ci na budowaniu swojej marki i stabilnej wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania zachęcam Cię do pracy nad stroną i niepodejmowaniu prób mających na celu obejście zasad, jakie Google narzuciło właścicielom stron. Jeżeli nie znajdziesz informacji o żadnym update, który miał miejsce w okolicy daty, kiedy zauważyłeś spadek z wyników wyszukiwania, pozostaje Ci udać się do wyszukiwarki Google i prześledzić dokładnie to, co się w niej znajduje. Od słowa pod frazy, które dotyczą Twojej firmy i tak, jeżeli firma zajmuje się np. układaniem trawnika z rolki i działa w Szczecinie – wpisz wyszukiwarkę Google: trawnik z rolki Szczecin, układanie trawnika z rolki w Szczecinie i zobacz, jakie strony wyświetlają się na topowych pozycjach. Może się okazać, że Twoi konkurenci, którzy jeszcze pół roku temu mieli bardzo kiepskie strony internetowe, mocno nad nimi popracowali, mają nowe szaty graficzne, ich oferta jest mocno rozbudowana, są także treści poradnikowe np.: artykuły na blogu albo baza wiedzy, która pomaga osobom, które myślą o założeniu trawnika z rolki. Jeżeli ty do tej pory tego nie robiłeś i nadal masz na stronie taką sobie ofertę, która składa się tylko z paru zdań i nie masz bloga, no to nie masz wyjścia, jeżeli chcesz myśleć o tym, aby powrócić na wcześniejsze wysokie wyniki wyszukiwań Google – musisz mieć stronę co najmniej tak dobrą jak konkurencja, a najlepiej jeszcze lepszą! Dlatego w tym miejscu gorąco Cię zachęcam niezależnie od tego, czy samodzielnie zajmujesz się pozycjonowaniem swojej strony, czy też zleciłeś to firmie SEO – od czasu do czasu co miesiąc, co dwa miesiące wejdź w wyniki wyszukiwania i zobacz, co się zmieniło. Koniecznie przeanalizuj nie tylko pierwszą stronę, ale także i drugą, a najlepiej trzecią. Może się bowiem okazać, że na trzeciej znajdziesz parę firm, które mają bardzo ciekawe i rozbudowane strony, ale które są jeszcze młode i takich firm należy się obawiać, ponieważ dla Google, im strona jest starsza, tym ma większą reputację. Jeżeli więc zauważysz konkurentów z bardzo dobrymi stronami, które to strony istnieją w sieci od niedługiego czasu, to uwierz mi, za kilka miesięcy mogą zagrozić Twojej pozycji, zwłaszcza jeśli Twoja strona wygląda znacznie gorzej, niż inne.

Po odsłuchaniu tego odcinka już wiesz, w jakich miejscach należy szukać przyczyny spadku widoczności Twojej strony w Google – są nimi przypomnę: test optymalizacji mobilnej, Search Console, wyszukiwarka Google, w której sprawdzamy informacje o update’ach, jakie miały miejsce wynikach wyszukiwania, a także analizujemy konkurencję.

Jeżeli w trakcie słuchania tego odcinka nasunęły Ci się jakieś pytania – pamiętaj, że możesz się ze mną w każdej chwili skontaktować. Wejdź na  www.seo-profi.pl.

Do usłyszenia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *