13 błędów, jakie popełniają klienci podczas współpracy z firmą SEO

13 błędów, jakie popełniają klienci podczas współpracy z firmą SEO

Świadomość klientów firm SEO rośnie z miesiąca na miesiąc. Coraz więcej osób mocno przykłada się do procesu wyboru firmy pozycjonującej, nie pozwalając, aby ten wybór był tylko ślepym przypadkiem, ale to nie wszystko. Coraz więcej klientów firm SEO chce wiedzieć, co, jak i dlaczego je zrobione – chcą monitorować pracę, aby mieć pewność, że pieniądze, które wydają na proces pozycjonowania, naprawdę mają sens. Rynek bardzo się zmienił na przestrzeni ostatnich lat na plus. Niestety bardzo często zdarza się też, że współpraca na linii firma SEO klient firmy SEO układa się źle. Nie z powodu firmy SEO, ale z powodu jej klienta i choćby firma SEO stawała na głowie i robiła nie wiadomo co, to i tak jeżeli wystąpi chociaż jeden z 13 błędów, jakie może popełnić klient firmy SEO, to taka współpraca bardzo szybko zakończy się, ale nie z powodu firmy SEO. Co to są za błędy i w jaki sposób można uniknąć ryzyka ich wystąpienia?

1 – Złe dopasowanie

Błąd numer jeden, czyli brak dopasowania na linii klient – firma SEO. Jest takie powiedzenie, że coś pasuje jak 5 koło u wozu. Podobna sytuacja może zaistnieć na linii klient – firma SEO, gdyż jako ludzie jesteśmy różni. Jedna osoba będzie raptusem, a druga będzie flegmatykiem. Jedna jest introwertykiem, a inna ekstrawertykiem. Ktoś może czuć się dobrze, wrzucając do rozmowy różnego rodzaju żarty. Druga osoba z kolei będzie traktować taką osobę jako kogoś niepoważnego.

Rada dla Ciebie – jeżeli nie nadajesz z firmą SEO na tych samych falach, jeżeli nie czujesz chemii z osobą, która jest po drugiej stronie, to nie podpisuj umowy na pozycjonowanie. Jeśli już to zrobiłeś, to rozwiąż ją jak najprędzej! Obie strony oszczędzą dzięki temu czas i unikną dalszych rozczarowań na dalszym etapie współpracy.

2 – Brak zaufania

Błąd numer 2, czyli brak zaufania, który występuje najczęściej w sytuacji, gdy umowa została już podpisana, a zwłaszcza gdy została podpisana po rozmowie z telemarketerem, a nie z osobą, która później będzie zajmować się procesem pozycjonowania Twojej strony. Za każdym razem, kiedy podczas konsultacji słyszę o takiej historii, bo zastanawiam się, dlaczego ona w ogóle miała miejsce. Można przecież poprosić o zmianę osoby kontaktowej. Niestety, w praktyce bardzo mało osób to robi. Rada dla Ciebie: współpracę z firm SEO traktuj jak relację biznesową. Jeżeli mimo upływu czasu nie czujesz nadal zaufania do niej – zakończ współpracę jak najszybciej.

To nie ma sensu – lepiej znaleźć firmę, z którą będziesz nadawać na tych samych falach i dzięki temu współpraca z nią będzie dla Ciebie przyjemnością, a nie tylko przykrym obowiązkiem. 

3 – Arogancja

Błąd numer 3 to arogancja – jest takie powiedzenie, że złej baletnicy zawadzi nawet rąbek u spódnicy. Wspomniałem przed chwilą, że relacja na linii klient-firma SEO powinna być relacją biznesową, partnerską. Natomiast jeśli traktujesz w swojej firmie wszystkich z góry, a Twoi pracownicy przyzwyczaili się do tego, że nie dopuszczasz do siebie myśli, że możesz nie mieć racji, to nie znaczy, że w ten sposób masz się też zachowywać w relacji z firmą SEO. Owszem, decyzja jest po Twojej stronie i to Ty decydujesz o tym, w jaki sposób będziesz się zachowywać. Wiele też firm SEO nie będzie chciało stracić Cię jako klienta i będzie znosić Twoje humory czy napady wściekłości, ale jak trafisz na prawdziwego specjalistę, to już zdziwisz się, co się stanie. Specjalista nie pozwoli sobie wejść na głowę – już po pierwszym napadzie twojego ataku powie Ci, że nie życzy sobie tego typu zachowania i, że powinieneś się zmienić, jeżeli chcesz z nim dalej współpracować. Jeśli tego nie zrobisz, to może dostaniesz drugą szansę, a może trzecią. Jeżeli jednak się nie poprawisz, to nie zdziw się, że w pewnym momencie dostaniesz na swoją skrzynkę mailową informację, w której będzie znajdować się wypowiedzenie umowy. Dlatego rada dla Ciebie: traktuj specjalistę SEO tak, jak sam chciałbyś być przez niego traktowany.

4 – Kłamstwo

Błąd numer 4 kłamstwo – jeżeli nie zrobiłeś czegoś, co było potrzebne firmie SEO do dalszych prac, jeśli nie wysłałeś jej informacji, dzięki której mogła realizować to, na co umówiliście się podczas rozmów przed podpisaniem umowy, jeżeli skasowałeś coś przez przypadek, miej odwagę się przyznać. Pamiętaj, szczerość nie tylko w życiu osobistym, ale także w biznesie to podstawa dobrych relacji, a na kłamstwie nigdy jej nie zbudujesz.

5 – Porywczość

Błąd numer 5 to porywczość – wiedz, że firma SEO nie współpracuje tylko z Tobą. Może się zdarzyć, że u innego klienta zaistniała jakaś awaryjna sytuacja, która wymagała natychmiastowej reakcji specjalisty. A to z kolei sprawiło, że termin wykonania Twojego zadania uległ nieznacznemu przesunięciu. Dlatego, zanim zrobisz awanturę, że coś nie zostało zrobione w ustalonym terminie, zapytaj o powód i posłuchaj wyjaśnienia. Podobnie zachowaj się w sytuacji, w której specjalista skontaktuje się z Tobą, aby poinformować się o zmianie terminu.

Zanim więc zrobisz awanturę w przypadku wystąpienia jednej z dwóch zaistniałych sytuacji, zapytaj o powód i poznaj przyczynę, a wcześniej odpowiedz sobie na jedno pytanie, co byś zrobił, gdyby to Twoja strona nagle się wysypała i potrzebowałbyś pomocy od firmy SEO, a po telefonie do niej usłyszałbyś, że pierwszy możliwy termin, kiedy można zająć się twoim tematem, wypada na przykład za tydzień? Dlatego rada dla ciebie jest taka, abyś trzymał nerwy na wodzy. Owszem ufaj, ale sprawdzaj. Ale pamiętaj też o takim powiedzeniu: kto sieje wiatr ten zbiera burzę.

6 – Brak zrozumienia specjalisty

Błąd numer 6, czyli brak zrozumienia specjalisty. W pozycjonowaniu liczy się nie tylko nakład pracy, ale także to coś innego – inspiracja, wena, natchnienie. Są na to różnego rodzaju określenia. Musisz zaakceptować fakt, że w przypadku SEO nie zawsze wpada się na pomysł od razu – niekiedy potrzeba godzin, które w raporcie miesięcznym będą tylko krótką pozycją. Analiza możliwości rozwoju, aby rozwiązać jakiś problem, aby wpaść w ogóle na rozwiązanie danego problemu. Podpisując umowę na pozycjonowanie, nie możesz rozliczać firmy SEO tak, jak rozliczasz swojego pracownika fizycznego. Specjaliście płacisz dlatego, że wie, jak coś należy zrobić. Znasz powiedzenie mówiące o tym, że uderzenie młotkiem kosztuje 100 zł, gdzie za samo uderzenie płacisz 50 groszy, a za wiedzę, w które miejsce uderzyć 99,50 zł? Rada dla Ciebie: podpisując umowę ze specjalistą, traktuj go jak specjalistę. Oczywiście stosuj też drugą zasadę – ufaj, ale sprawdzaj.

7 – Niegospodarność

Błąd numer 7 to niegospodarność – czas, jaki firma SEO rezerwuje na realizację Twojego projektu – kosztuje. Dlatego jeżeli miałeś zrobić coś, co miało być wykorzystane przez firmę SEO na dalszym etapie jej pracy, a tego nie zrobiłeś, to musisz pamiętać o tym, że i tak firma SEO poniosła koszty, ponieważ musiała zarezerwować, chociażby czas pracy swoich specjalistów (nie mogli oni wykonywać innych działań – ponieważ ten czas był przeznaczony tylko i wyłącznie dla Ciebie). Nie możesz zatem nie odbierać telefonów od firmy SEO, nie odpisywać na maile, jakie od niej dostajesz, aby później na koniec miesiąca, kiedy otrzymujesz fakturę nagle się obudzić i żądać korekty faktury, ponieważ to i to w danym miesiącu nic nie zostało wykonane. Dlatego jeżeli byłeś zajęty ważniejszymi rzeczami w Twojej firmie SEO, a ona sama nie mogła ruszyć do przodu, ponieważ ją blokowałeś, to nie masz wyjścia – fakturę musisz opłacić, a na przyszłość zacznij lepiej gospodarować swoim czasem.

8 – nieterminowe opłacenie faktury

Błąd numer 8, to niepłacenie faktury firmy SEO w terminie. Jeżeli podpisałeś umowę na pozycjonowanie, to pamiętaj, że zobowiązałeś się też do terminowego regulowania wystawianych przez nią faktur. Jeżeli uważasz, że zapłata za fakturę się nie należy, to niestety i tak ją musisz opłacić. Oczywiście w kolejnym kroku możesz wynająć prawnika, rozwiązać umowę i dochodzić swoich racji na drodze sądowej. To jest jednak coś, co będzie miało miejsce później – na chwilę obecną masz fakturę, którą powinieneś opłacić.

9 – brak cierpliwości

Błąd numer 9, to brak cierpliwości. Jest takie bardzo fajne powiedzenie: Cierpliwość jest gorzka, ale jej owoce są słodkie i to powiedzenie odnosi się bardzo dobrze do pozycjonowania i nie dotyczy tylko celu, jaki stawiany jest pozycjonowaniem, a którym to celem jest wzrost widoczności strony w wynikach wyszukiwania po to, aby później móc pozyskiwać. Dzięki temu więcej klientów pozycjonowania można niekiedy porównać do pracy kompozytora. Jeżeli zaplanuje on sobie na piątek napisanie jakiegoś utworu albo jego części.

A nie będzie mieć weny, to niestety nie uda mu się zrealizować tego postanowienia, dlatego jeżeli ustaliłaś z firmą SEO termin wykonania jakiegoś zadania na piątek, to nie wydzwania i od poniedziałku od godziny 6:00 co godzinę pytając, czy zostało to zadanie już wykonane. Daj firmie SEO jeszcze jeden dzień lub 2. Jeżeli taki system pracy ci nie odpowiada, to moja rada dla ciebie. Jeżeli potrzebujesz, aby coś został wykonany na piątek, umów się z firmą SEO na środę Daj jej ten jeden czy 2 dni czasu.

Potrzebne po to, aby specjalista, który będzie zajmować się twoim tematem, nie robił czegoś na siłę, aby tylko dochować tego tematu. Daj mu więcej czasu, aby mógł zaproponować Ci lepsze rozwiązanie, aby mógł mieć więcej czasu na to, aby wskazać się najlepszą drogę do tego, aby do Twojej firmy nowi klienci zaczęli walić przysłowiowymi drzwiami i oknami.

10 – brak zrozumienia sensu SEO

Błąd numer 10, brak zrozumienia istoty tego jak działa SEO. Zasady, jakimi kieruje się Google, tworząc wyniki wyszukiwania, wydają się być proste. Sprowadzają się one bowiem do jednego zdania – twórz strony przyjazne twoim użytkownikom. Tyle w teorii, w praktyce zdarza się zwłaszcza dzisiaj, kiedy sztuczna inteligencja zaczyna odgrywać coraz większą rolę w procesie kształtowania tego, co widzimy w wynikach wyszukiwania, że Google ocenia niektóre strony inaczej, niżby to mogło się wydawać. W praktyce bardzo często obserwuję tego typu sytuacje – pojawia się jakaś zmiana w algorytmie i nagle strona klienta zostaje wyprzedzona przez inną stronę, które wygląda tragicznie. Ma gorszy layout, na stronie znajduje się niewiele treści albo też ta treść napisana jest w taki sposób, że nie daje się niekiedy tego w ogóle czytać. Z drugiej jednak strony np. zakład kamieniarski może wyświetlać się miesiącami na zapytanie kamieniarz miasto na pierwszym miejscu wynikach wyszukiwania, mimo że na takiej stronie nie będzie występować słowo kamieniarz. 

Rada dla Ciebie: zaakceptuj fakt, że SEO nie jest do końca takie oczywiste, ale z drugiej strony Google z miesiąca na miesiąc działa w coraz bardziej przewidywalny sposób. Na przestrzeni tych kilkunastu lat, podczas których zajmuję się procesem pozycjonowania zarówno swojej strony, jak i stron klientów – nie spotkałem się ani razu z sytuacją, w której zadbana, nastawiona na klienta strona w średnim i w długim okresie czasu zajmowałaby niskie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Google to bardzo rozbudowany i skomplikowany algorytm. O ile jednak w krótkim okresie czasu potrafi się wysypać i pokazać niezłe kwiatki w wynikach wyszukiwania, to jedna jak wspomniałem – w średnim i w długim okresie czasu wszystko działa z reguły tak, jak powinno. Jeżeli będziesz mocno pracować nad swoją stroną, jeżeli w procesie współpracy z firmą SEO naprawdę będziesz zaangażowany, to mogę Ci powiedzieć, że efekty się pojawią. Nie może od razu szybko, ale w średnim i w długim okresie czasu masz to praktycznie zapewnione.

11 – Lenistwo

Błąd numer 11, to nic innego, jak lenistwo – współpraca z firmą SEO wymaga tego, abyś chociaż w minimalny sposób zaangażował się w proces pozycjonowania Twojej strony. Nie oczekuj, że specjalista SEO zrobi Wszystko za Ciebie. Ba, powiedziałbym tak, jeżeli oczekujesz, że specjalista SEO zrobi Wszystko za Ciebie, to najlepiej zakończ taki proces pozycjonowania, ponieważ nie doprowadzi on do niczego dobrego. Dlaczego? No cóż, kto jak nie Ty zna twoją firmę od podszewki, kto jak nie Ty wie, jakie oczekiwania stawiasz swoim potencjalnym klientom? Kto jak nie Ty lepiej zna realia, w których działa twoja firma? Kto lepiej jak Ty zna jej konkurencję? Podpisanie umowy ze specjalistą na pozycjonowanie strony nie oznacza, że temat SEO możesz sobie odhaczyć na liście rzeczy jako zrobione i w ogóle o nim zapomnieć. Pozycjonowanie wymaga od Ciebie, abyś się chociaż w minimalny sposób zaangażował. Bez tego zapomnij o efektach.

12 – Brak pytań

Błąd numer 12, to brak pytań – często boimy się przyznać, że czegoś nie rozumiemy, dodatkowo wysyłając jasny sygnał do rozmówcy, że wszystko jest zrozumiałe. To bardzo duży błąd, zwłaszcza jeżeli chodzi o SEO. Pamiętam do dzisiaj, jak lata temu pojechaliśmy na wakacje do Włoch. To był czas, kiedy dosyć dobrze już znałem język niemiecki i jako młoda wówczas osoba byłem święcie przekonany, że potrafię dogadać się z każdym, kto mówi w tym języku. Traf chciał, że podczas wyjazdu zepsuł się samochód. Byliśmy wtedy we Włoszech. Zadzwoniłem na infolinię, opisałem zaistniałą sytuację, co się dzieje z samochodem i w tym momencie padło magiczne pytanie, czy mamy wysłać przylep Abschleppdienst? To były czasy, kiedy w Polsce jeszcze biznes raczkował, ale kojarzyłem już fakt samochodów firmowych i jakoś skojarzyłem sobie, że a Abschleppdienst, to jest taki samochód, w którym przyjeżdża przedstawiciel firmy, aby na miejscu zorientować się, co się dzieje z samochodem. Zgłoszenie zostało przyjęte. Minęło parę godzin i nagle przyjeżdża wielka laweta. Oczywiście lawetą kieruje Włoch, który ni w ząb nie rozumie nic ani po niemiecku, ani po angielsku krzyczy tylko coś pronto, pronto i każe wjeżdżać na tę lawetę. Ponieważ zachowywał się w sposób, który nie wzbudzał zaufania, a samochód był na chodzie, tylko bardzo szybko grzał się silnik – udało nam się jednak w jakiś sposób korzystając z pomocy innego Włocha, który znał na szczęście język, już nie pamiętam, czy angielski, czy niemiecki uzyskać informację o tym, że serwis znajduje się dosłownie 2 km stąd. Pojechaliśmy więc tam i załatwiliśmy problem. O ile pamiętam po latach, to był jakiś problem związany z chłodnicą.

Jaki jest morał tej sytuacji? Jeżeli nie rozumiesz tego, co robi firma SEO lub też patrzysz na raport miesięczny i masz wrażenie, że czytasz pracę noblisty, to nie zwlekaj, tylko szybko poproś o wyjaśnienia, a już na pewno nie kiwaj energicznie głową. Jeżeli firma SEO zadaje Ci pytanie, czy wszystko jest jasne, pamiętaj o dwóch powiedzeniach. Pierwsze – kto pyta, nie błądzi i drugie – nie ma głupich pytań, są tylko głupie odpowiedzi.

13 – Brak kontroli

Błąd numer 13. Ostatni brak kontroli – klienci firm SEO bardzo często wychodzą z założenia, że skoro podpisali już umowę na pozycjonowanie, to mogą o SEO w ogóle zapomnieć. Mogą przestać interesować się tym, co się dzieje z ich stroną, wychodząc z założenia, że specjalista przecież zajmie się tym tak, jak należy. Nic bardziej mylnego. Pamiętaj, musisz cały czas trzymać rękę na pulsie, interesować się tym, co firma SEO robi z Twoją stroną. Musisz wiedzieć – co i jak, a także, dlaczego jest wykonywane, ponieważ tylko w taki sposób będziesz mógł liczyć na to, że upragnione efekty pozycjonowania się pojawią. Dlatego nawet jak czujesz, że masz dobry kontakt ze specjalistą, to zawsze interesuj się tym, co, jak i dlaczego jest robione w ramach umowy na pozycjonowanie Twojej strony.

Teraz wiesz już, że proces pozycjonowania może nie przebiegać sprawnie nie tylko dlatego, że firma SEO coś źle robi. Proces pozycjonowania może położyć też klient.

Jeżeli więc współpracujesz aktualnie z firmą SEO, zatrzymaj się na chwilę i zrób krótki rachunek sumienia, zastanawiając się, czy czasem nie popełniasz, aby jednego, a może nawet kilku błędów omówionych w tym podcaście.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *