Spis treści
Wybierając serwer dla naszej strony, większość z nas z reguły kieruje się 2 aspektami – ceną i reklamą, czyli im niższa cena, im lepsza reklama, tym bardziej jesteśmy skłonni zawierzyć danemu providerowi i kupić od niego serwer. Oba podejścia niestety nie zawsze się sprawdzają i jeżeli w ten sposób wybierasz providera, to często skutkuje to potem problemami z widocznością Twojej strony w Google. Dziś dowiesz się, jaki wpływ ma serwer na widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz dlaczego cena i reklama nie zawsze idą w parze z jakością usługi.
Cena i reklama przy wyborze serwera
Cena i reklama to 2 elementy, które odgrywają bardzo dużą rolę, w tym, z jakiego dostawcy jesteśmy skłonni skorzystać, wybierając serwer. Oferty wielu providerów są tak niestety bowiem skonstruowane, że zwykła osoba nie jest w stanie ocenić, czy dany serwer jest dobry, czy zły. Jeżeli nie da rady tego ocenić, dokonując wyboru, kieruje się jedynym słusznym wyróżnikiem, czyli (niską) ceną. Zapewne przekonałeś się nie raz, że kierując się tylko ceną, najczęściej kończyło to się tak, że dany produkt psuł się znacznie częściej i po jednej, czy dwóch próbach zaoszczędzenia wracałeś do wcześniejszego dostawcy, czyli płaciłeś więcej (ale więcej za coś, czego jakość była na wysokim poziomie). Podobnie jest z serwerem.
Trudno jest oczekiwać, aby serwer, który kosztuje nieduże pieniądze tj. kilkadziesiąt złotych w skali roku czy 100 zł w skali roku, oferował jakość usług zbliżoną do tego, co oferują serwery, kosztując kilka razy więcej. Biorąc pod uwagę fakt, że strona powinna generować Ci nowych klientów, a więc jest ważnym elementem w układance marketingowej, to zaoszczędzenie kilkudziesięciu złotych w skali roku nie jest dobrym pomysłem. Co z tego, że wydasz duże pieniądze, jeżeli strona postawiona na takim serwerze będzie wolno się ładować, dostęp będziesz mieć tylko przez FTP (a więc bardzo wolno będą wgrywane pliki).
Tani serwer to pozorna oszczędność?
Niska cena usługi to także z reguły niska jakość obsługi klienta. Przykładowo, wysyłasz maila i czekasz na odpowiedź, czekasz, czekasz i dostajesz ją po paru dniach, a w międzyczasie Twój serwer nie działa, Twoja strona się nie wyświetla, znika z wyników wyszukiwania Google, klienci nie mogą się z Tobą skontaktować. Pozorna oszczędność prowadzi do znacznie większych strat. Dobrze, jeżeli niska cena rzadko idzie w parze z dobrym serwerem, to jak to wygląda w przypadku reklamy? Czy jeżeli reklama jest bardzo dobrze widoczna, jeżeli dana firma mocno się reklamuje, to czy to oznacza, że jej serwery są bardzo dobre? No i tutaj muszę niestety także stwierdzić, że nie w każdym przypadku tak to działa, a właściwie rzadko kiedy tak to działa.
Bardzo często firmy, które poświęcają duże budżety reklamowe na promowanie swoich serwerów, oferują te serwery – po pierwsze w przesadnie zawyżonych cenach – po drugie w parametrach jakościowych, które są znacznie niższe, niż serwery, które kosztują mniej u dostawcy, który nie reklamuje się tak mocno, ponieważ nie musi. Dlaczego nie musi? Jeżeli posiadasz dobrej jakości maszyny, bo tak się też mówi na serwery, to prędzej czy później zaczynasz pozyskiwać coraz więcej klientów z poleceń. Nie musisz wydawać dużych pieniędzy na reklamę, aby przekonać kogoś do zakupu Twojego rozwiązania, a co za tym idzie, zamiast przeznaczyć te pieniądze na reklamę, możesz przeznaczyć je na zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług. Czyli Twoje serwery będą nie tylko dobrze skonfigurowane nie tylko dobrze wyposażone, czyli posiadające odpowiednie funkcje, ale także będą działały bardzo dobrze, a jakość obsługi klienta będzie na najwyższym poziomie. Nie będziesz musieć np. płacić dodatkowych pieniędzy za wsparcie premium, ponieważ Twoje wsparcie będzie de facto wsparciem premium już w podstawowej wersji serwera.
Serwer za 2000 zł dla małej firmy usługowej?
Miałem ostatnio dwa przypadki, w których pomogłem zmienić serwer osobom, które posiadały nieduże strony. Były to strony firm usługowych, które generowały bardzo mały ruch i zajmowały małą ilość przestrzeni dyskowej. Znajdowała się tam jedna czy też góra dwie skrzynki mailowe, które w dodatku nie generowały dużego ruchu. Obie te osoby za serwer, który znajdował się w firmie, która wydaje duże pieniądze na reklamę, płaciły w okolicy 2000 zł w skali roku. Tego typu maszyna u dostawcy, które oferuje co najmniej takie same, a w niektórych przypadkach nawet lepsze parametry jakościowe, to byłby to koszt 200, góra 400 zł w skali roku! To pokazuje chyba najlepiej, że w przyrodzie nie ma nic za darmo, więc jeżeli ktoś wydaje duże pieniądze na reklamę, to musi to mu się zwrócić – w jaki sposób? No cóż, najczęściej wysoką ceną świadczonych usług.
Dobrze, wiesz już, że niska cena serwera, a także serwer, który jest mocno reklamowany, nie zawsze idzie w parze z wysoką jakością działania, że trzeba de facto wypośrodkować, czyli nie zapłacić ani za mało, ani za dużo, tylko kupić rozwiązanie sprawdzonego partnera. Co się stanie, jeżeli tak nie zrobisz? Jeżeli serwer kupisz u firmy, która oferuje jego jakość na bardzo przeciętnym poziomie, to po pierwsze strona może wolno działać, ponieważ będzie znajdować się na bardzo słabym serwerze. A serwer to jest nic innego jak komputer. Jeżeli ten komputer będzie przeładowany, źle skonfigurowany, a może nawet i dobrze skonfigurowany, ale będzie zapchany innymi stronami, to Twoja strona nie będzie szybkość działać. Nie będzie się dobrze wyświetlać przez to wynikach wyszukiwania, ponieważ Google w skrajnie sytuacji będzie mógł mieć problem z tym, aby się z nią dobrze zapoznać. Ponieważ Google zależy na tym, aby wyświetlać dobre strony w wynikach wyszukiwania, więc jeżeli widzi, że coś źle działa, to po prostu ogranicza indeksowanie, a w skrajnej sytuacji może taką stronę usunąć z wyników wyszukiwania. Dlatego już teraz zaloguj się do Search Console i sprawdź, czy wszystkie Twoje strony są zaindeksowane i czy nie występują żadne problemy związane z działaniem serwera. Następnie sprawdź szybkość działania strony, korzystając z narzędzia Google Page Speed.
Jeżeli Twoje wskaźniki świecą się na zielono, nie widzisz problemów z indeksowanie jeżeli nie widzisz problemów z działaniem serwera, to z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że strona jest posadowiona na dobrym serwerze. Mówię z dużą dozą prawdopodobieństwa, ponieważ problemy z indeksacją to nie tylko serwer, ale także problemy z rodzajem treści, jakie znajdują się na stronie, a także z tym, jak strona jest zbudowana, czy jest zbudowana poprawnie, czy też nie. Aby móc to dobrze ocenić, należałoby wykonać dokładny audyt, strony, sprawdzić jakość treści, sprawdzić to, w jaki sposób strona jest zbudowana, czy zbudowana, dobrze czy nie. Sprawdzić także ustawienia serwera, aby móc odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wszystkie elementy składowe, które wpływają na widoczność strony w Google, zostały tutaj zachowane. Czy strona przeszła testy jakościowe, od których zależy to, czy będzie wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania. Serwer odgrywa tutaj bardzo dużą rolę i jeżeli zależy Ci na tym, aby strona wyświetlała się wysoko w Google, to musisz zadbać o to, aby nie kupować najtańszego serwera, czy takiego, który jest mocno reklamowany, tylko wybrać dostawcę usług, który zapewni Ci dobrą jakość tych usług, u którego serwer będzie działał bardzo dobrze i w połączeniu z dobrą jakością treści, która znajduje się na Twojej stronie oraz dobrą budową techniczną Twojej strony, będziesz mógł liczyć na to, że strona będzie wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania.