10 wtyczek do WordPressa, które musisz zainstalować na swojej stronie

10 wtyczek do WordPressa, które musisz zainstalować na swojej stronie

Popularność WordPressa wynika nie tylko z faktu, że jest to bezpłatne rozwiązanie. Dużą zaletą tego CMS-a są bowiem też wtyczki, czyli, innymi słowy, moduły, dzięki którym jesteś w stanie zbudować sam swoją stronę internetową, nawet w sytuacji, gdy nie wiesz, jak się do tego zabrać. Od strony technicznej jest to więc bardzo wygodne i przydatne rozwiązanie, które można porównać do domu modułowego, który rośnie wraz z Tobą wraz z tym, jak bardzo się rozwija Twoja rodzina oraz jak zmieniają się Twoje potrzeby. Nie ma jednak róży bez kolców i to, co jest zaletą, bardzo często zamienia się w wadę.

Wtyczki sprawiają, że stajemy się leniwi i dotyczy to niestety także i webmasterów. Wielu z nich, zamiast dopisać ręcznie parę linijek kodu, które dodadzą do WordPressa, pożądaną funkcję – woli zainstalować wtyczkę. No i w sumie dobrze – w końcu WordPress od tego jest, aby dodając, jak przed chwilą wspomniałem na przykładzie domu modułowego kolejne klocki rozwijać sobie to, co chcemy osiągnąć, czyli funkcjonalną stronę internetową. Jednak taka zainstalowana wtyczka w bardzo wielu sytuacjach nie tylko dodaje w pożądany kod ową pożądaną funkcję, ale także i całą masę kodu, za pomocą którego wgrywamy sobie 99 innych funkcji, których w ogóle nie używamy. Ktoś by powiedział, no i co z tego? W końcu klient się przecież na tym nie zna. Jak będzie mógł sprawdzić, czy dana wtyczka faktycznie jest potrzebna? Kończą się prace nad stroną, webmaster oddaje finalny produkt – klient widzi ładną kolorową stronę, jest bardzo zadowolony. I co? Zaczyna myśleć nad pozycjonowaniem. Szuka więc firmy SEO i trafia na przykład do mnie i nagle okazuje się, że jego piękna nowa strona wolno się wczytuje, nie wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych. A jak wchodzi się w Search Console, to widać, że Google nawet nie potrafi jej zaindeksować, a nie potrafi, ponieważ wczytuje się tak długo, że robot indeksujący wyszukiwarki mówi: dosyć, moja cierpliwość się skończyła. Słuchając tego, ktoś mógłby powiedzieć: czyli jeżeli WordPress posiada dużo wtyczek, to pewno jest wolny, nie wyświetla się poprawnie na komórkach i Google nie będzie umieć go zainteresować. Nic z tych rzeczy. Nie liczy się ilość wtyczek, ale ich jakość. Dobrze napisana wtyczka generuje bowiem zero problemów. Od implementowania linijki kodu, które normalnie webmaster musiałby napisać ręcznie, a tak instalując sprawdzoną, bardzo często napisaną przez siebie wtyczkę ma pewność, że dane rozwiązanie, które przygotował dla klienta, sprawdzi się w praktyce, a zainstalowana wtyczka nie będzie negatywnie wpływała na to, w jaki sposób Google postrzega stronę. Ponieważ problem z tyczkami do WordPressa jest wszechobecny, już dawno nie pamiętam, kiedy analizowałem taką stronę, co do której nie miałem żadnych wątpliwości. Niestety, ale większość z nich posiada albo duże ilości zainstalowanych wtyczek, albo postawiona jest na różnego rodzaju side builderach, które powodują masakryczne problemy z indeksacją oraz wyświetlaniem stron na komórkach. Dlatego zdecydowałem się stworzyć moją listę 10 wtyczek, które warto zainstalować na WordPressie. Wtyczek, dzięki którym Twoja strona będzie bardziej funkcjonalna oraz lepiej postrzegana przez roboty indeksujące wyszukiwarki Google. A to wszystko po to, aby Twoi potencjalni klienci pokochali Twoją stronę za to, w jaki sposób działa, jak przyjemnie można się po niej przemieszczać. Efekty możesz sprawdzić bardzo łatwo. 

Wejdź na moją stronę firmową SEOProfi, skopiuj jej adres, a następnie przetestuj ją w narzędziach PageSpeed Insights oraz GT Matrix i zobacz, jakie wyniki generują te narzędzia. Następnie porównaj te wyniki ze swoją stroną. Jeżeli będą podobne lub zbliżone, super – jeżeli będą jeszcze lepsze, mam do ciebie prośbę, skontaktuj się ze mną, ponieważ może masz zainstalowaną jakąś wtyczkę albo używasz rozwiązania, którego nie znam. Natomiast jeżeli wyniki będą bardzo złe, to nie ma wyjścia, trzeba przyjrzeć się stronie. Niestety, ale praktycznie będzie oznaczało to w każdym przypadku, że taką stronę będzie trzeba zburzyć i postawić na nowo. Mówiąc, zburzyć i postawić na nowo mam na myśli to, że należy zaprojektować, zakodować ją od samego początku tak, jak powinno się to zrobić. Jako Użytkownik stron nie zobaczysz żadnej różnicy. Zarówno ta pierwsza źle działająca, jak i druga dobrze działająca strona będą wyglądały dokładnie tak samo, jednak duża różnica będzie w środku. Znajdzie się tam bardzo dobrze zoptymalizowany i szybki silnik, dzięki któremu Twoja strona będzie w stanie nie tylko zająć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, ale także będzie bardzo dobrze postrzegana przez twoich potencjalnych klientów, ponieważ będą poruszać się po niej w sposób szybki, zorganizowany i dzięki temu zwiększysz szansę, że tacy użytkownicy będą mogli stać się Twoimi klientami w przyszłości. Wszystkie wtyczki, które tobie proponuje, są bezpłatne. Na chwilę obecną tylko jedna z nich ShortPixel wymaga niedużej opłaty. Jeżeli nie będziesz wgrywać dużej ilości grafik na Twoją stronę, są to jednak tak nieduże symboliczne kwoty, że nawet jeżeli będziesz musiał zastosować takie rozwiązanie, czyli dokupić sobie troszeczkę kredytów, aby móc zoptymalizować większą ilość grafik, które wgrasz w związku z budową Twojej nowej strony albo chęcią optymalizacji już istniejącej, to i tak tego nie poczujesz. Przejdźmy teraz do konkretów i poznajmy naszych 10 bohaterów. Zaczynamy.

Google Authenticator 

Wtyczka numer jeden to Google Authenticator, za pomocą której zabezpieczamy stronę logowania do WordPressa. Nie wystarczy już podać tylko login i hasło – należy wejść od teraz także i w odpowiednią aplikację Google i wpisać w odpowiednim polu na etapie logowania kod, który ta aplikacja wygeneruje. Takie rozwiązanie sprawia, że nawet jeżeli ktoś przejmie nasz login i hasło, to i tak nie będzie w stanie zalogować się do WordPressa. W tym miejscu odradzam instalowanie dedykowanych rozwiązań. Teoretycznie zabezpieczanie WordPressa przed tego typu sytuacjami, jak na przykład Word Fence, ponieważ są to wtyczki bardzo podatne na włamania, a dodatkowo pozwalają na wstrzykiwanie złośliwego kodu, nawet w sytuacji, gdy taka wtyczka zabezpieczająca jest na Twojej stronie zainstalowana. Są zdecydowanie lepsze sposoby na zabezpieczenie swojego WordPressa niż wygrywanie tego typu wtyczki.

Antyspam Bee

Wtyczka numer 2 Antyspam Bee, czyli Antyspamowa Pszczółka, ponieważ tak można przetłumaczyć jej nazwę – zabezpiecza Twojego WordPressa przed tym, abyś nie musiał tracić dużo czasu na moderację spamowych komentarzy. Stosuję ją od wielu lat na moich blogach blogu SEO oraz na blogu przedsiębiorcy i od kiedy zacząłem ją stosować, praktycznie każdy komentarz, który moderuje, pochodzi od człowieka (nie jest spamem). Oszczędność czasu jest bardzo duża, a jak wiadomo. czas to pieniądz, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorcy, który tego czasu ma bardzo mało, ponieważ musi ogarniać różnego rodzaju kwestie. Zainstaluj więc tę wtyczkę i problem spamowych komentarzy, przejdzie do historii.

Wtyczka numer 3, czyli Broken Link Checker to bardzo przydatny rozwiązanie, które w sposób stały monitoruje Twojego WordPressa pod kątem niedziałających linków zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Jeżeli więc posiadasz artykuły, w których zamieszczasz bardzo dużo odnośników do zewnętrznych stron, posiadając taką wtyczkę, będziesz wiedział, kiedy dany odnośnik przestanie działać, bo albo dana strona zniknęła, albo też jej właściciel zmienił adres url. Mała podpowiedź – zalecam zainstalowanie tej wtyczki, pozostawienie jej na pewien czas, aby mogła sobie przeskanować Twoją witrynę, a następnie wyłączenie jej, aby nie obciążać silnika WordPressa, po czym włączenie jej za jakiś czas powiedzmy za kwartał, aby znowu sprawdzić swoją stronę pod kątem niedziałających linków.

Redirection

Wtyczka numer 4 to Redirection. Jeżeli zmieniasz adres istniejący już strony internetowej albo łączysz też w całość kilka artykułów, tak aby powstał jeden, który w sposób bardziej dogłębny omawia dane zagadnienie, dzięki tej wtyczce będziesz mógł ustawić przekierowania 301, dzięki czemu pomożesz robotom interesującym wyszukiwarek, które trafią na stare odnośniki istniejące gdzieś w sieci, przejść na nowy adres, to wtyczkę będziesz używać bardzo rzadko, ale warto ją mieć zainstalowaną, aby później nie zastanawiać się, jeżeli będzie trzeba zrobić porządki z adresami url, jakiego typu rozwiązanie zainstalować

Contact Form 7

Wtyczka numer 5 to Contact Form 7 – jedno z popularniejszych rozwiązań, jeżeli chodzi o tworzenie formularzy kontaktowych na stronie, istniejące od wielu już lat, mające bardzo dobrą opinię w świecie webmasterskim. Jeżeli chcesz dodać na stronę funkcjonalne formularz kontaktowy, zachęcam Cię do skorzystania z Contact Form 7.

Contact Form 7 Saxe Sponge Redirects

Wtyczka numer 6, czyli Contact Form 7 Saxe Sponge Redirects. Jeżeli wysyłamy formularz kontaktowy, to albo widzimy informacje: Twój formularz został wysłany. Dziękujemy, czy coś w tym stylu albo też strona wyświetla nam inną stronę z podziękowaniem swoje podstawowej funkcjonalności. Contact Form 7 generuje tylko komunikat mówiący o tym, że formularz został wysłany, dzięki tej wtyczce Contact Form 7 Saxe Sponge Redirects będziesz w stanie wskazać, która strona powinna wyświetlać się osobie, która wypełni twój formularz jako strona z podziękowaniem za wysłanie informacji. Dlaczego jest to takie ważne? Będziesz mógł spersonalizować przekaz, aby pokazać danej osobie, że bardzo dziękujesz jej za fakt, że poświęciła swój czas, aby się z tobą skontaktować. Będziesz mógł też później analizować zachowania użytkowników, którzy zobaczyli taką stronę, co będzie przydatne pod kątem podnoszenia konwersji na Twojej stronie internetowej. Dlatego jeżeli instalujesz wtyczkę, to koniecznie pamiętaj o tym, aby doinstalować również ten dodatek. Przechodzimy teraz do ostatniej grupy wtyczek, które wykorzystuje aktywnie w procesie pozycjonowania.

Proste ulepszenia SEO

Wtyczka numer 7, czyli Proste ulepszenia SEO. Większość ludzi używa wtyczek typu Yoast SEO, czy też Rank Match SEO. Są to bardzo dobre rozwiązania, wydawać by się mogło, jednak mają dużą wadę. Wadę, o której wspomniałem na początku tego podcastu – są bardzo ciężkie, posiadają multum funkcji, których nie wykorzystujemy w wielu przypadkach, a także, o czym można przekonać się, przekopując przez zasoby Internetu, bardzo często sprawiają różnego rodzaju problemy z indeksowaniem, generowaniem side mapy, nie mówiąc już o tym, że zmuszają właściciela strony do optymalizacji strony nie pod kątem swojego klienta, ale pod kątem robota wyszukiwarek i taki właściciel, zamiast skupić się na tym, aby stworzyć treść taką, która będzie przydatna pod kątem jego potencjalnego klienta, która zachęci go do kontaktu z jego firmą, wpisuje sobie jakieś słowo kluczowe lub też kilka słów kluczowych, które wpisze w ustawienia takiej wtyczki w tytuł – w sekcji opisu, w sekcje robot w sekcje, gdzie znajduje się opis strony. Tego typu działania w bardzo wielu przypadkach prowadzą do tego, że taka strona przestaje działać tak, jak powinna i zamiast przyciągać potencjalnych klientów, wręcz ich odstrasza. Mało tego, już parę lat temu miałem do czynienia z wieloma sytuacjami, gdzie np. strona zakładu kamieniarskiego w Krakowie wyświetlała się na pierwsze miejsce pod frazę: kamieniarz Kraków bardzo ważną wówczas i dla klienta, i też z punktu widzenia statystyk wyszukiwań frazę, mimo że owa fraza nie znajdowała się nigdzie w kodzie strony ani w tytule, ani w sekcji opisu, ani w altach grafik – po prostu nigdzie jej nie było, a Google wyświetlało ją na pierwszym miejscu. 

WP Sitemap Control 

Wtyczka numer 8 WP Sitemap Control jest to bardzo prosta wtyczka, za pomocą której będziesz w stanie kontrolować to, co ma być indeksowane. Nie wiem, czy wiesz, ale WordPress od pewnego czasu generuje swoją side mapę. Nie musisz używać dodatkowych wtyczek do generowania side mapy, nie musisz używać wtyczek typu Yoast SEO, które tego typu rozwiązanie także mają w sobie zaimplementowane. Wystarczy zainstalować WP Sitemap Control, a następnie wskazać, która strona nie powinna być indeksowana – która? No taka jak regulamin, polityka prywatności, strona logowania. Jeżeli masz dobrze stworzoną i zaprojektowaną stronę, to praktycznie każda strona nadaje się do indeksacji. Trzeba tylko wskazać te kilka, które nie powinny być indeksowane, oznaczyć je i tyle, aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie można uzyskać dzięki posiadaniu site mapy. Nie zapomnij o tym, aby dodać ją do Search Console.

ShortPixel Image Optimizer 

Wtyczka numer 9 to ShortPixel Image Optimizer – bardzo przydatne rozwiązanie, które zmniejsza wgrywane zdjęcia na stronę, dzięki czemu działa ona sprawniej i szybciej. Posiadamy coraz lepsze aparaty, posiadamy coraz lepsze telefony, smartfony, które robią zdjęcia o wysokiej jakości, a wysoka jakość oznacza, że takie zdjęcie waży bardzo dużo. Nierzadko zdarza mi się, analizując strony, mieć do czynienia z sytuacją, gdzie strona główna waży 10, 20 MEGA = rekordzista miał chyba pod 30, ponieważ klient wgrał sobie 2 3 zdjęcia, każde ważące powiedzmy po 7 MB. ShortPixel Image Optimizer zmniejszy Twoje zdjęcia i grafiki nawet o 90% bez utraty ich jakości, co sprawi, że Twoja strona będzie bardzo przyjazna w odbiorze, ponieważ będzie szybko się wczytywać. To, że wtyczka jest na miejscu 9, nie oznacza, że jest mało ważna! Analizując bowiem szybkość działania stron, zauważam, że największym problemem dzisiaj, to są właśnie grafiki, które potrafią skrajnie sytuacji doprowadzić nawet do indeksowania strony.

Lite Speed Cache 

Wtyczka numer 10 to Lite Speed Cache – za jej pomocą można przyspieszyć działania i dostęp do treści na stronie, dzięki procesowi buforowania danych. Jeżeli wdrożysz w życie wszystkie zalecenia, o których mówiłem w odcinku numer 24 tego podcastu, to dodając na końcu procesu optymalizacji WordPressa wtyczkę Lite Speed Cache, sprawisz, że Twoja strona będzie wczytywała się bardzo szybko, co sprawi, że roboty indeksujące wyszukiwarek będą bardzo szybko znajdować nowe treści oraz aktualizować treści, które zmienisz. Zaś Twoi potencjalni klienci będą zachwyceni móc korzystać ze strony, która będzie działać płynnie szybko i wpływać pozytywnie na odczucia osoby, która będzie się po niej poruszać i tym sposobem dotarliśmy do końca.

Lista wtyczek, w chronologicznej kolejności ich omawiania:

Wtyczka numer 1
Google Authenticator – https://wordpress.org/plugins/google-authenticator/

Wtyczka numer 2
Antispam Bee – https://pl.wordpress.org/plugins/antispam-bee/

Wtyczka numer 3
Broken Link Checker – https://wordpress.org/plugins/broken-link-checker/

Wtyczka numer 4
Redirection – https://pl.wordpress.org/plugins/redirection/

Wtyczka numer 5
Contact Form 7 – https://wordpress.org/plugins/contact-form-7/

Wtyczka numer 6
Contact Form 7 – Success Page Redirects https://pl.wordpress.org/plugins/contact-form-7-success-page-redirects/

Wtyczka numer 7
Proste Ulepszenia SEO – https://pl.wordpress.org/plugins/simple-seo-improvements/

Wtyczka numer 8
WP Sitemap Control – https://wordpress.org/plugins/wp-sitemap-control/

Wtyczka numer 9
ShortPixel Image Optimizer – https://pl.wordpress.org/plugins/shortpixel-image-optimiser/

Wtyczka numer 10
LiteSpeed Cache – https://pl.wordpress.org/plugins/litespeed-cache/

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *