Metoda Zelletkasten. Jak cyfrowe notatki mogą zwiększyć energię Twojego umysłu. David Kadavy

Metoda Zelletkasten. Jak cyfrowe notatki mogą zwiększyć energię Twojego umysłu. David Kadavy

Metodę Zettelkasten wykorzystuje się często w pracy twórczej. Pisarze, nauczyciele czy studenci, ale i biznesmeni zbierając różne informacje i je odpowiednio ustawiając są w stanie napisać np. artykuł czy zbadać powiązania między poszczególnymi elementami dziedziny, którą się zajmują.

To jednak nie jedyne zalety korzystania z tej metody.

Zdarza się często, że porządkowanie (przeglądanie) notatek prowadzi do „odkryć” – nagle zauważamy powiązanie, którego normalnie nie bylibyśmy w stanie namierzyć.

Zalety stosowania metody Zettelkasten

zachowaj to, co przeczytałeś – od teraz podczas lektury książki nie umkną CI najważniejsze kwestie;

szybciej docieraj do treści – dzięki cyfrowemu katalogu znajdziesz szybko to, czego szukasz;

wiedz, co czytać – mając system notatek będziesz wiedzieć, po książkę/artykuł z jakiej tematyki sięgnąć;

rozwijaj nowe pomysły – nie musisz już zaczynać od pustej kartki, mając notatki możesz łatwiej zacząć;

miej więcej czasu – zamiast coś zapamiętywać, przeglądaj notatki i idź do przodu.

Jak zacząć stosować metodę Zettelkasten?

Tradycyjny Zettelkasten składa się z 3 rodzajów notatek:

  1. notatki tymczasowe – sporządzane „na bieżąco”.
  2. notatki z literatury – sporządzane na podstawie lektury artykułu czy książki
  3. notatki trwałe – podsumowujące dany pomysł. Przypisuje się im słowa kluczowe i łączy z innymi notatkami.

Notatki z literatury i notatki trwałe są umiejscowione w odpowiednich folderach. Notatki tymczasowe gdziekolwiek chcesz – też np. na karteczkach przypiętych do ekranu komputera.

Autor książki proponuje jeszcze 3 inne foldery do założenia:

  1. skrzynka odbiorcza – umieszcza w nich notatki tymczasowe, wymagające przetworzenia.
  2. kiedyś/może – jak sama nazwa wskazuje, umieszczamy tu notatkę, którą „kiedyś może wykorzystamy”
  3. surowe – służy do przechowywania wyeksportowanych fragmentów z książek czy artykułów.

Jakie programy wykorzystać do robienia notatek?

Listę autora znajdziesz na tej stronie.

Ja osobiście od lat korzystam z Google Keepa, w którym zapisuję sobie ważne fragmenty z przeczytanych książek czy to, co mi zapadło podczas słuchania danego webinaru. Dzięki temu mogę później do tego w prosty sposób wrócić.

Czytając książki używam zaznaczeń – dzięki czemu mogę sięgnąć po nią później i przekartowując znaleźć fragmenty, które mnie zainspirowały. Część z nich nanoszę później do artykułów na Blogu Przedsiębiorcy, który właśnie czytasz.

Jak widzisz, stosuję metodę mieszaną – cyfrowo-tradycyjną.

Każdy ma jednak swoją metodę i nie zachęcam Cię do skopiowania „kropka w kropkę” metody opisanej w książce, o czym zresztą też wspomina jej autor.

Zacznij od sięgnięcia po tę niezbyt grubą, bo tylko lekko poda 70-stronicową pozycję. Następnie, na jej bazie, wypracuj swoją własną metodę prowadzenia notatek – w taki sposób, aby od teraz móc bardziej efektywniej wykorzystywać czas i rozwijać nowe pomysły (a także usprawniać już istniejące przedsięwzięcia).

Konkluzja

Nie wiem, czy wiesz, ale tworzenie, przeglądanie i porządkowanie notatek nie tylko pomaga rozwijać pomysły, ale także buduje i ćwiczy Twoją pamięć. Masz więc wpływ na sprawność Twojego umysłu – co z biegiem czasu nabiera coraz większego znaczenia.

A zatem już teraz zacznij wypracowywać swoją własną metodę robienia i zarządzania notatkami.

Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *