Spis treści
Metodę Zettelkasten wykorzystuje się często w pracy twórczej. Pisarze, nauczyciele czy studenci, ale i biznesmeni zbierając różne informacje i je odpowiednio ustawiając są w stanie napisać np. artykuł czy zbadać powiązania między poszczególnymi elementami dziedziny, którą się zajmują.
To jednak nie jedyne zalety korzystania z tej metody.
Zdarza się często, że porządkowanie (przeglądanie) notatek prowadzi do „odkryć” – nagle zauważamy powiązanie, którego normalnie nie bylibyśmy w stanie namierzyć.
Zalety stosowania metody Zettelkasten
zachowaj to, co przeczytałeś – od teraz podczas lektury książki nie umkną CI najważniejsze kwestie;
szybciej docieraj do treści – dzięki cyfrowemu katalogu znajdziesz szybko to, czego szukasz;
wiedz, co czytać – mając system notatek będziesz wiedzieć, po książkę/artykuł z jakiej tematyki sięgnąć;
rozwijaj nowe pomysły – nie musisz już zaczynać od pustej kartki, mając notatki możesz łatwiej zacząć;
miej więcej czasu – zamiast coś zapamiętywać, przeglądaj notatki i idź do przodu.
Jak zacząć stosować metodę Zettelkasten?
Tradycyjny Zettelkasten składa się z 3 rodzajów notatek:
- notatki tymczasowe – sporządzane „na bieżąco”.
- notatki z literatury – sporządzane na podstawie lektury artykułu czy książki
- notatki trwałe – podsumowujące dany pomysł. Przypisuje się im słowa kluczowe i łączy z innymi notatkami.
Notatki z literatury i notatki trwałe są umiejscowione w odpowiednich folderach. Notatki tymczasowe gdziekolwiek chcesz – też np. na karteczkach przypiętych do ekranu komputera.
Autor książki proponuje jeszcze 3 inne foldery do założenia:
- skrzynka odbiorcza – umieszcza w nich notatki tymczasowe, wymagające przetworzenia.
- kiedyś/może – jak sama nazwa wskazuje, umieszczamy tu notatkę, którą „kiedyś może wykorzystamy”
- surowe – służy do przechowywania wyeksportowanych fragmentów z książek czy artykułów.
Jakie programy wykorzystać do robienia notatek?
Listę autora znajdziesz na tej stronie.
Ja osobiście od lat korzystam z Google Keepa, w którym zapisuję sobie ważne fragmenty z przeczytanych książek czy to, co mi zapadło podczas słuchania danego webinaru. Dzięki temu mogę później do tego w prosty sposób wrócić.
Czytając książki używam zaznaczeń – dzięki czemu mogę sięgnąć po nią później i przekartowując znaleźć fragmenty, które mnie zainspirowały. Część z nich nanoszę później do artykułów na Blogu Przedsiębiorcy, który właśnie czytasz.
Jak widzisz, stosuję metodę mieszaną – cyfrowo-tradycyjną.
Każdy ma jednak swoją metodę i nie zachęcam Cię do skopiowania „kropka w kropkę” metody opisanej w książce, o czym zresztą też wspomina jej autor.
Zacznij od sięgnięcia po tę niezbyt grubą, bo tylko lekko poda 70-stronicową pozycję. Następnie, na jej bazie, wypracuj swoją własną metodę prowadzenia notatek – w taki sposób, aby od teraz móc bardziej efektywniej wykorzystywać czas i rozwijać nowe pomysły (a także usprawniać już istniejące przedsięwzięcia).
Konkluzja
Nie wiem, czy wiesz, ale tworzenie, przeglądanie i porządkowanie notatek nie tylko pomaga rozwijać pomysły, ale także buduje i ćwiczy Twoją pamięć. Masz więc wpływ na sprawność Twojego umysłu – co z biegiem czasu nabiera coraz większego znaczenia.
A zatem już teraz zacznij wypracowywać swoją własną metodę robienia i zarządzania notatkami.
Powodzenia!