Searchmetrics

Searchmetrics Essentials – sprawdź widoczność swojej strony

Od zaostrzenia przez Google w lipcu 2013 roku działań „represyjnych” w stosunku do stron, które rażąco łamią tzw. Wskazówki Google dla Webmasterów, zacząłem coraz częściej używać narzędzia online o nazwie Searchmetrics Essentials do badania:

  • widoczności stron w SERPach – swojej oraz konkurencji,
  • widoczności strony w mediach społecznościowych,
  • kampanii Adwords prowadzonych przez konkurencję,
  • słów kluczowych.

Searchmetrics - opcje programuZ przedstawionych opcji na chwilę obecną używam przede wszystkim SEO Research do analizy tzw. „SEO visibility”, czyli widoczność strony w wynikach wyszukiwania i na tym chciałbym skupić przede wszystkim swoją uwagę w tym wpisie (nie zapominając jednak o pozostałych funkcjonalnościach, jakie daje nam Searchmetrics).

SEO Research

W zestawie narzędzi dostępnych w SEO Research za najbardziej przydatne uważam w/w „SEO Visibility”. Searchmetrics sprawdza pozycję analizowanej strony pod frazy, które znajdują się w swojej bazie danych (do 30 miejsca włącznie – a jeszcze niedawno było to do 20), a następnie przedstawia uzyskane wyniki w formie wykresu.

Efekty? Wystarczy zatem, że strona zostanie mocno potraktowana przez algorytm, aby od razu to zobaczyć – poniższy wykres prezentuje witrynę, która chwilę po rozpoczęciu pozycjonowania wpadła w filtr:

Searchmetrics - strona w filtrze Google

Dzięki narzędziu widać także, co się dzieje ze stroną, jak z tego filtra wyjdzie („czerwony kwadrat”):

Searchmetrics - wykres widoczności domeny

Osoby zainteresowane zwiększaniem widoczności strony w Google mogą także porównać ją ze swoimi konkurentami – to kolejna użyteczna opcja dostępna w Searchmetrics. Nie raz i nie dwa spotykałem się z uwagami, że „moja strona nie jest widoczna w Google na tle konkurencji” – dzięki Searchmetrics analizując firmy z tej samej branży można w prosty sposób to zweryfikować:

Searchmetrics - porównanie widoczności domeny na tle innych domen

Przykładowy wykres daje właścicielowi strony obraz sytuacji, w którym miejscu znajduje się jego witryna na tle innych. Przy czym o ile widoczność naszej strony można sprawdzić już w wersji bezpłatnej, to przedstawione porównanie dostępne jest jedynie dla wersji płatnych.

To nie wszystkie dostępne opcje w ramach SEO Research – klikając w „Rankings”, a następnie w „Position Spread” zobaczymy np., jak % rozkłada się widoczność strony pod frazy (znajdujące się w bazie Searchmetrics) w zależności od pozycji (1-3, 4-6 itp.)

Searchmetrics - opcje programu pod SEOSearchmetrics - position spread

Inne możliwości – klikając w Competitors możemy „podglądnąć konkurencję”, wchodząc na „Subdomains” czy „Directories” – sprawdzić widoczność w obrębie domeny dla subdomen oraz folderów. Zawartość „Industries” pokaże nam  branże, pod które domena jest widoczna w wynikach wyszukiwania zaś „Universal” – pozycje, jakie zajmuje serwis pod daną frazę (także w rozbiciu na newsy, zdjęcia, wideo oraz mapy).

Searchmetrics Essentials to jednak nie tylko narzędzia przydatne w pracy SEOwca – program zawiera także inne elementy warte uwagi:

PPC Research

Możemy podobnie jak w omawianym przeze mnie Spywords (który niestety chyba na razie przestał się liczyć) sprawdzić pod jakie słowa kluczowe konkurencja prowadzi kampanie linków sponsorowanych (Adwords) – oraz jakich używa reklam 🙂

Searchmetrics - PPC Research

W związku z wycofaniem się z naszego rynku Spywords’a mamy możliwość przyjrzenia się prowadzonym przez konkurencję kampaniom linków sponsorowanych.

Sprawdzamy tutaj  linki przychodzące do strony, np. nowe i te, które zniknęły – dla okresu 1 miesiąca.

Możemy sprawdzić widoczność analizowanej strony, m.in. sprawdzając skąd dany serwis ma największy ruch (w rozbiciu na podstrony serwisu) – dla bieżącego okresu (ostatni tydzień). Dane prezentowane są w bardzo przystępny sposób:

Searchmetrics - social visibility

Searchmetrics – Keyword Research

Narzędzie do badania słów kluczowych:

Searchmetrics - keyword research

Testowałem wersjęi Searchmetrics Essentials. Oprócz tej wersji dostępne są jeszcze dwie wyższe wersje komercyjne- Starter oraz Business.

Wersja Starter różni się od Essentials głównie tym, że można w niej dodatkowo

  • można analizować subdomeny
  • można analizować Social Visibility oraz ranking słów kluczowych – nie tylko jak to jest dla Essentials dla bieżącego tygodnia, ale dla pełnych 6 miesięcy wstecz

Wersja najwyższa, Business, to już hi-level. Oferuje ona dodatkowo m.in.

  • analizę widoczności dla poszczególnych adresów url
  • możliwość analizy nie 3, a 5 konkurentów
  • dostęp do 20 rynków (a nie 3 jak dla niższych wersji)
  • narzędzie generujące prognozy ruchu oraz konwersji, dostęp do API oraz wsparcie także telefoniczne plus szkolenie
  • możliwość obrandowienia raportów przesyłanych Klientom

Pełne porównanie wersji Essentials, Starter oraz Business poniżej

Searchmetrics - porónanie płatnych wersji programu

Czy warto zainwestować w Searchmetrics ?

Moim zdaniem tak – zwłaszcza, jak chcemy skupić większą uwagę na czymś innym niż tylko linki :). Searchmetrics w wersji Essentials (na której bazowałem w tym wpisie) dostępny jest za 69 EUR miesięcznie, co nie jest moim zdaniem wygórowaną kwotą, tym bardziej, że dostęp możemy wykupić tylko na jeden miesiąc – w przeciwieństwie do Startera, który wymaga opłaty za okres minimum 6 miesięcy czy Business – 12 miesięcy.

Czy jest wersja testowa Searchmetrics lub darmowa?

Na szczęście tak :), ale … oczywiście ma sporo ograniczeń

  • SEO Visibility sprawdzimy tylko dla 2 miesięcy wstecz
  • nie porównamy jej z konkurencją
  • ranking strony sprawdzimy tylko dla 5 – a nie dla 2000 słów kluczowych
  • użytkownicy niezalogowani mają około 10 klików na wykorzystanie (nie sprawdzałem dokładnie)

Uważam, że każdy właściciel strony, zwłaszcza, jak zlecił SEO na zewnątrz swojej firmy, powinien od czasu do czasu (np. raz w miesiącu) skorzystać przynajmniej z darmowej wersji, aby zobaczyć, co się dzieje z jego stroną. Oczywiście podstawą i tak są Narzędzia dla Webmasterów oraz Google Analytics 🙂

Korzystacie z tego narzędzia?

4 komentarze do “Searchmetrics Essentials – sprawdź widoczność swojej strony

    1. Semstorma też mam na tapecie – może w tym tygodniu w końcu przysiądę i napisze o nim.
      Na razie odrabiam zaległości wakacyjne – przed urlopem było Sentione, teraz Searchmetrics – jeszcze Semstorm, „Żaba” – a dzisiaj coś napisze o nowej wersji SEO Odkurzacza

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *