Jak przeczytamy w materiałach pomocy Google
wyświetla się przystępny komunikat „nie znaleziono”, ale bez kodu odpowiedzi HTTP 404. Zalecamy zwracanie kodu odpowiedzi 404 w przypadku rzeczywiście nieznalezionych stron i uzupełnianie stron o dodatkowe informacje, aby zasygnalizować nam, że nie chodzi o pozorny błąd 404.
Czym jest pozorny błąd 404?
W największym uproszczeniu z pozornym błędem mamy do czynienia w sytuacji, gdy osoba, która odwiedza daną stronę, widzi inną informację niż robot indeksujący.
Najczęściej związane jest to z sytuacją, w której użytkownikowi wyświetla się pusta strona lub wręcz komunikat, że żądanej strony nie udało się znaleźć – a jednocześnie Googlebot widzi nagłówek HTTP 200, który „mówi mu”, że strona … istnieje.
Takie strony mogą być generowane przez serwer WWW, system zarządzania treścią lub przeglądarkę użytkownika z różnych powodów. np.:
- Brak pliku po stronie serwera.
- Uszkodzone połączenie z bazą danych.
- Pusta strona wyników wyszukiwania wewnętrznego.
- Niewczytany lub brakujący plik JavaScript.
Jak poprawić błąd 404
Jeśli strona została usunięta i w witrynie nie ma jej strony zastępczej z podobną zawartością, należy ustawić zwracanie kodu stanu 404 (not found) lub 410 (gone). Te kody stanu wskazują wyszukiwarkom, że strona nie istnieje i nie należy indeksować jej zawartości.
Jeżeli strona znajduje się pod innym adresem, należy poinformować o tym roboty indeksujące za pomocą przekierowania 301.
A jeżeli strona istnieje, to coś się na niej nie wczytało, zabrakło pewnych zasobów (np. nie wczytały się jakieś style) lub też podczas renderowania zawartości strony pojawił się jakiś komunikat o błędzie.
Na szczęście dzięki Search Console rozwiązanie problemu z tego typu stronami jest proste.
Pozorny błąd 404 a Search Console
Informację o tym, która strona sprawia problem, znajdziemy w sekcji „Indeksowanie” w Search Console; tego typu strony są odpowiednio oznaczone:

Jeżeli będziemy mieli do czynienia z taką sytuacją, wówczas należy sprawdzić taką stronę, odwiedzając ją i sprawdzając jej zawartość.
W razie potrzeby zalecam wykonanie analizy strony „oczami Google”, używając odpowiedniej funkcji w Search Console:

Po usunięciu problemu (lub jeżeli okaże się, że Google „pamięta” starą wersję strony i na chwilę wykonania analizy jest ona dostępna) należy wykonać sprawdzenie

aby Google potwierdziło poprawność wdrożonych poprawek (lub zaindeksowało nową zawartość strony, uaktualniając w swojej bazie danych, informacje na ten temat).
Jeżeli wszystko pójdzie jak należy, komunikat o pozornym błędzie 404 zniknie z Search Console.