Spis treści
Jak przeczytamy w materiałach pomocy Google
Ta strona jest oznaczona jako kanoniczna dla zestawu stron, ale wyszukiwarka Google uznała, że inny URL lepiej sprawdzi się jako strona kanoniczna. Wyszukiwarka Google zindeksowała stronę, którą uznała za kanoniczną, zamiast tej strony.
Jeżeli Google uzna, że należy podjąć tutaj odpowiednie kroki, czyli wybrać inny adres url niż wskazał go użytkownik, to analizując niezaindeksowane strony w Search Console, zobaczymy taki komunikat:

Tag kanoniczny to nie polecenie, a sugestia
Na wstępie należy zwrócić uwagę na fakt, że to, że wdrożymy na stronie tag kanoniczny i poprawnie go ustawimy, wcale nie znaczy, że Google (czy inny robot indeksujący) musi się „jego słuchać”.
To tylko sugestia, ostateczna decyzja leży po stronie botów, a co za tym idzie niekiedy ignorują ustawiania i podejmują własne decyzje.
Kiedy występuje omawiana sytuacja
Ten stosunkowo rzadko występujący komunikat najczęściej występuje w sytuacji, gdy witryna zawiera podobne strony, które różnią się między sobą niekiedy małą ilością tekstu.
Na przykład w sklepie znajdują się koszulki danego producenta, w tym samym kolorze, różniące się jedynie rozmiarem.
Domyśle ustawienie tagu kanonicznego w takiej sytuacji to ustawienie go tak, aby wskazywał dany produkt.
Jednak Googlebot, chodząc po stronie, widzi te wszystkie strony, strony, które różnią się małym fragmentem tekstu i zaczyna mieć wątpliwości, czy aby na pewno ustawienia są poprawne.
Tym bardziej, że może na przykład dostać mocny sygnał w postaci linku do jednego z rozmiarów, który to link został umieszczony na jakimś blogu, który zamieścił recenzję danej koszulki.
I taka sytuacja może spowodować, że Google „podmieni w locie” tagi kanoniczne stron z pozostałymi rozmiarami na ów jeden, podlinkowany rozmiar.
Jak poprawić zaistniałą sytuację
Najlepszym rozwiązaniem (na chwilę pisania tego artykułu) jest zadbanie o większe zróżnicowanie treści na stronach z wszystkimi rozmiarami – tak, aby nie różniły się one tylko nazwami produktów, ale ich opisy, które są identyczne, różniły się tak, aby roboty indeksujące nie miały wątpliwości, co należy zaindeksować.
Weryfikacja zmian
Po tym, jak poprawimy opisy, prosimy Google, za pośrednictwem Search Console o sprawdzenie stron

a następnie pozostaje już tylko czekać na pozytywną informację. Jeżeli popracowaliśmy nad unikalnością opisów, Google powinno pozytywnie ustosunkować się do naszej prośby i usunąć komunikat z Search Console.