Spis treści
Jeszcze parę lat temu prowadzenie strony opartej o program partnerski było banalnie proste – wystarczyło założyć sobie konto np. w Maney.pl czy Bankier.pl, aby po spełnieniu formalności system bezpłatnie wygenerował nam stronę z opisami produktów (kredyty hipoteczne, karty kredytowe, konta osobiste itp.) abyśmy mogli zacząć zarabiać.
Wadą opisanego rozwiązania było zlikwidowanie praktycznie do zera bariery wejścia na rynek i jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się strony partnerskie- dziesiątki, a później setki – każda z takim samym opisem produktów.
To musiało się źle skończyć.
Google po pewnym czasie zorientowało się, że wyniki wyszukiwania są zalewane stronami, które nie wnoszą nic wartościowego dla użytkownika (jaki jest sens, aby przewijać wyniki wyszukiwania i widzieć cały czas te same strony?) – i postanowiło zrobić z tym porządek, pewnego dnia usuwając z wyników wyszukiwania większość z nich.
Zostały nieliczne – których cechą wspólną była wartość dodana, jaką (obok programu partnerskiego) wnosiły dla swoich czytelników. Widząc zmianę podejścia Google właściciele stron opartych o programy partnerskie zaczęli większą uwagę kłaść na unikalność tego typu stron.
Google postanowiło pomóc tym osobom, które skupiają swoją uwagę na programach partnerskich i przygotowało artykuł, w którym zwraca uwagę co zrobić, aby strona programu partnerskiego była indeksowana, a następnie wyświetlana wysoko w wynikach wyszukiwania.
Wartość dodana
Treści bez wartości dodanej pochodzące z programu partnerskiego powinny stanowić tylko niewielką część zawartości witryny.
W praktyce często jest odwrotnie – na stronie unikalna treść praktycznie w ogóle nie występuje.
Sens istnienia strony
Zastanów się, dlaczego użytkownik miałby najpierw odwiedzić Twoją witrynę, zamiast wchodzić bezpośrednio na stronę sprzedawcy. Wzbogać swoją witrynę o coś wartościowego – nie ograniczaj się do kopiowania treści udostępnianych przez sprzedawcę.
Jest taka książka biznesowa, o wiele mówiącym tytule: „Wyróżnij się, lub zgiń” – polecam wszystkim osobom, które posiadają lub dopiero myślą nad założeniem strony z programem partnerskim. Dzisiaj nie wystarczy już atakować internauty pop-upami, aby wypełnił on leada na naszej stronie; wręcz przeciwnie – łatwiej go zniechęcimy do pozostania na niej.
Dopasowanie
Podczas wybierania programu partnerskiego wybierz kategorię produktów odpowiednią dla docelowej grupy odbiorców Twojej witryny. Im lepiej dobierzesz program partnerski do Twoich treści, tym większą wartość będzie mieć Twoja witryna i tym wyżej będzie mogła się pojawiać w wynikach wyszukiwania Google. Zwiększą się też zapewne Twoje przychody z udziału w takim programie. Na przykład dla dobrze zarządzanej witryny poświęconej wędrówkom po Alpach korzystniej byłoby uczestniczyć w programie, w którym udział bierze też wydawca książek o turystyce pieszej, a nie producent materiałów biurowych.
Niedawno analizowałem stronę firmy usługowej, która na blogu postanowiła zamieścić artykuł z linkiem do stron banków, na których można wnioskować o kredyt hipoteczny – świetny przykład na to, jak nie należy robić.
Społeczność
Wykorzystaj witrynę do zbudowania społeczności użytkowników. W ten sposób zdobędziesz grupę wiernych czytelników, a także stworzysz cenne źródło informacji na temat, któremu poświęcona jest Twoja witryna. Na przykład fora dyskusyjne, opinie czy blogi oferują niepowtarzalną treść i stanowią wartość dla użytkowników.
Podręcznikowy przykład, jak wzbogacić stronę programu partnerskiego o treść, jest blog. Bardzo wiele osób nie szuka produktu, ale rozwiązania problemu – dzięki dobremu artykułowi, którym zainteresujemy czytelnika, możemy skłonić go do dokonania zakupu za pośrednictwem naszego linka partnerskiego.
Bieżąca aktualizacja
Regularnie aktualizuj publikowane treści i dbaj o to, aby nadal były przydatne. Aktualne, konkretne informacje zwiększają prawdopodobieństwo zindeksowania treści przez Googlebota i odwiedzin użytkowników.
Odpowiednie oznaczenie linków programu
Prowadząc stronę opartą/z elementami programu partnerskiego należy zwrócić dużą uwagę na to, w jaki sposób są kodowane linki prowadzące do elementów programu.
Google jasno zwraca uwagę jak należy je oznaczyć; wystarczy:
- dodać atrybut
rel="nofollow"
lubrel="sponsored"
do tagu<a>
; - lub przekierowywać linki na stronę pośredniczącą, niedostępną dla wyszukiwarek dzięki ustawieniom w pliku robots.txt.
Podsumowanie
Zmiany w Google nie spowodowały zniknięcia z Internetu stron programów partnerskich. Zmienił się tylko wymagania, jakie stawia im wyszukiwarka – jeżeli chcesz, aby Twoja strona generowała Ci przychód, nie masz wyjścia – musisz zadbać o nią i sprawić, aby była unikalna oraz/lub wnosiła dla osób, które ją odwiedzają, jakąś wartość dodaną.