gwarancja jakość

Gwarancja pozycjonowania w oparciu o ilość wyświetleń w Search Console

Prawie 3 lata temu opisałem ofertę na pozycjonowanie z gwarancją rozmowy z konsultantem; dzisiaj chciałbym zwrócić Waszą uwagę na inny rodzaj gwarancji – możliwość sprawdzenia efektów pozycjonowania w oparciu o ilość fraz widocznych w raporcie „Skuteczność” w Google Search Console.

Wydawać by się mogło, że ten sposób rozliczenia jest dla Klienta w porządku – płaci tylko wtedy, kiedy strona wyświetla się na określone zapytania. Ale czy naprawdę?

Raporty widoczności w GSC

Jeżeli posiadamy stronę dodaną do Google Search Console to możemy nie tylko analizować kwestie techniczne, ale też obserwować na bieżąco pod jakie frazy nasza strona pojawia się w wynikach wyszukiwania

Goosle Search Console - wyswietlenia - raport

Raport „Łączna liczba wyświetleń” to jeden z najważniejszych raportów dostępnych w SC, ponieważ pokazuje, jak się zmienia widoczność naszej strony w Google (w przeciwieństwie do „Łącznej liczby kliknięć”, który to raport informuje nas o wejściach na stronę, ten raport pokazuje wzrost widoczności strony).

Informacje o wyświetleniach są bardzo ważne w przypadku nowej strony LUB domeny, która została ukarana przez Google za złamanie Wytycznych Google dla Webmasterów i wpadła w filtr – w obydwu takich przypadkach łatwo można obserwować zmianę widoczności domeny.

Raport „Skuteczność” pokazuje nam też kliknięcia, czyli sytuacje, kiedy ktoś nie tylko zobaczył naszą stronę w Google, ale i wszedł na nią z wyników wyszukiwania (pozostałe dwa raporty  – „Średni CTR” oraz „Średnia pozycja” – są, moim zdaniem, zbytnio przybliżone, aby zwracać na nie szczególną uwagę).

Wszystkie cztery raporty bazują na próbce 1000 fraz, pod które nasza strona była wyświetlana w Google w badanym okresie czasu

Jest jednak pewne ALE.

Widoczne dane w GSC a w GSC API

O ile w panelu Search Console widzimy tylko 1000 fraz, to już przez API jesteśmy w stanie, dla domeny, którą przedstawiłem wyżej, wyciągnąć ich znacznie więcej – często spotykam się z sytuacjami, gdzie ilość fraz, pobierana przez API, przekracza 20.000.

Taka duża rozbieżność danych oznacza, że firma SEO będzie w stanie szybciej „wykazać się”, ponieważ każda strona po paru miesiącach od jej powstania wyświetla się praktycznie w 100% przypadków dla kilkudziesięciu zapytań.

Należy podkreślić mocno, że nie mówimy o wejściach na stronę z Google dla 50 fraz, tylko o wyświetleniach – jest to bardzo ważne, ponieważ stosunek kliknięć do wyświetleń to nierzadko ilość marginalne

co oznacza, że można po 3-4 miesiącach mieć dużo wyświetleń dla kilkuset nawet fraz, przy jednocześnie liczbie wejść na stronę w ilościach idących w sztuki, może w tuziny w skali miesiąca.

Opis „gwarancji”

Klient otrzymuje gwarancję, że w kilka miesięcy po podpisaniu umowy będzie się wyświetlał w Google na pewną, niedużą liczbę fraz. 

Nie liczy się

  • to, na jakie słowa się wyświetla – co oznacza, że można, po sprawdzeniu pod jakie frazy strona się wyświetla, wygenerować sztuczny ruch, aby „nabić licznik”
  • to, czy z tych wyświetleń są wejścia z Google – umowa nic o tym nie mówi; a jak widać można mieć 2 wejścia przy 18 758 wyświetleniach, czyli mieć CTR na poziomie praktycznie zera.
  • czy w końcu to, jakie są to frazy – mój blog wyświetla się, jak patrzę na okres kilku miesięcy wstecz, kilka razy pod frazę „seks blog”, ponieważ mam wpis „Seks, SEO i pirackie strony” – jak widać jest kompletnie inny kontekst zapytania i wpisu – dlaczego Klient miałby płacić zatem za frazę, która jest, z punktu widzenia konwersji, kompletnie bez sensu ?

O ile jeszcze mógłbym zrozumieć tego typu działania dla nowych stron – a to i tak TYLKO pod warunkiem, że w gwarancji będzie nie 50 fraz, a np. 1000 – to już tego typu ofertę dla witryn, które istnieją od wielu już lat i wyświetlają się pod setki słów kluczowych uważam za „małe nieporozumienie”

Klienci analizują zapisy umowy

Cieszy fakt, że właściciele polskich firm są coraz bardziej uodpornieni na „promocje”, a umowy, jakie mają podsyłane do akceptacji, czytają wnikliwie, bo albo sami słyszeli o „gwarancjach w SEO”, albo przeczytali w Internecie do czego prowadzi niewiedza z zakresu relacji Klient – firma SEO.

Jeden komentarz do “Gwarancja pozycjonowania w oparciu o ilość wyświetleń w Search Console

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *