W marcu 2024 r. INP zastąpi FID jako jeden z podstawowych wskaźników internetowych

Wprawdzie do wskazanej daty jest jeszcze trochę czasu, ale już teraz warto wejść do Search Console, aby zobaczyć, czy widzimy taką informację

czy też może nie wszystko jest w porządku i pewne kwestie wymagają naszej uwagi

Czym są wskaźniki FID oraz INP

FID, obok CLSLCP, zalicza się (według stanu na sierpień 2023 roku) do tzw. Web Core Vitals, czyli metryk, które są używane przez Google do oceny wrażeń osób, które odwiedzają Twoją stronę. Im są lepsze, tym Twoja witryna zyskuje „w oczach wyszukiwarki”.

Na pewno spotkałeś się z sytuacją, gdzie klikałeś w jakiś element na stronie i nic się nie działo. Po czym klikałeś po raz kolejny i … nagle pierwsze działanie zaczynało działać, a to drugie … je blokowało (np. klikasz w rozwijaną listę, nic się nie dzieje, po czym klikasz drugi raz, ale zanim to drugie działanie zacznie działać, to wstrzymujesz nim pierwsze – widzisz, że lista się rozwija, ale nagle zaczyna się zwijać).

I tutaj do gry wchodzi FID (a za chwilę INP).

FID mierzy interaktywność – czyli czas od PIERWSZEJ interakcji użytkownika ze stroną (tj. kliknięcia łącza, dotknięcia przycisku lub użycia niestandardowego elementu sterującego opartego na JavaScript) do momentu, w którym przeglądarka jest w stanie rozpocząć przetwarzanie obsługi zdarzeń w odpowiedzi na tę interakcję.

INP obserwuje opóźnienie wszystkich interakcji użytkownika ze stroną i podaje pojedynczą wartość, poniżej której wszystkie (lub prawie wszystkie) interakcje były. Niski INP oznacza, że ​​strona była w stanie szybko reagować na wszystkie lub zdecydowaną większość interakcji użytkowników – oznacza to, że jeśli użytkownik wykonał np. 4 interakcje i ich opóźnienie wyniosło odpowiednio 100, 200, 250 oraz 350 ms, to wskaźnik INP przyjmie wartość 350 ms.

INP to metryka, która ocenia ogólną reakcję strony na interakcje użytkownika poprzez obserwację opóźnienia wszystkich kliknięć, stuknięć i interakcji z klawiaturą, które mają miejsce w trakcie wizyty użytkownika na stronie. Innymi słowy INP mierzy szybkość działania strony po załadowaniu.

INP jest bardziej wiarygodnym wskaźnikiem ogólnej reaktywności niż FID, ponieważ, jak widzisz, nie mierzy tylko pierwszej interakcji, ale wszystkie, jakie zachodzą na stronie. A to z kolei wymusza na Tobie konieczność zoptymalizowania jej w pełni.

Interakcje związane z INP

Dla INP obserwuje się tylko następujące rodzaje interakcji:

  • Kliknięcie myszką.
  • Dotknięcie urządzenia z ekranem dotykowym.
  • Naciśnięcie klawisza na klawiaturze fizycznej lub ekranowej.

Obydwie metryki posiadają pewien próg, powyżej którego zaczynają negatywnie oddziaływać na to, jak Google postrzega daną stronę.

FID przyjmuje zielony kolor dla wartości poniższej 100ms.

W przypadku INP prób ten został zwiększony o 100% – z 100 ms do 200 ms.

Dla zaawansowanych

Jeżeli chcesz zgłębić temat, polecam Ci dokumentację techniczną wskaźnika INP.

Podsumowanie

Jeżeli do tej pory nie zwracałeś uwagi na optymalizację techniczną Twojej strony, to jest to dobry moment, aby to zrobić. Abstrahując od Google strony z niskim wskaźnikiem INP nie są przyjazne dla użytkowników – a poza tym, jak INP stanie się Web Core Vitals’em, to będzie miał wpływ na widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

INP będzie odgrywał większą rolę niż FID. Do tej pory webmaster mógł nie przejmować się opóźnieniami interakcji, które miały miejsce po pierwszym z nich. Od marca 2024, kiedy będzie liczyła się nawet nie średnia, a najgorsza wartość, wymusi to ze strony webmasterów większą dbałość o to, aby tworzone strony były optymalnie zbudowane.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *