Matt Cutts

„Świeżość” – częstotliwość zmian na stronie a jej wpływ na ranking w Google

Jakiś czas temu Matt zaprezentował kolekcję koszulek, w których miał nagrywać odpowiedzi do nowych pytań z zakresu SEO – i oto przedwczoraj ukazał się pierwszy filmik z zapowiadanych kilkudziesięciu. Zgodnie ze zwyczajem będę publikował na blogu każdy z nich, z linkiem do oryginału, oraz swoim streszczeniem wraz oczywiście z komentarzami do filmu, w formie wtrąceń czy osobnych akapitów. Jak zwykle zachęcam do dyskusji. Chciałbym podkreślić, że nie będę zawsze tłumaczył słowo-w-słowo. To uwaga do osób, które znają angielski; kiedyś ktoś mi zarzucił złe przetłumaczenie (tak na marginesie to … niesłusznie) jednego słowa – wolę zatem tym razem od razu to podkreślić 🙂

W przeszłości Google informowało użytkowników, że strony, w obrębie których często aktualizowana jest treść, dostają „kopa” w rankingu wyszukiwarki. Takie podejście faworyzuje blogi czy nowe strony w stosunku do stron firmowych, które powstały jakiś czas temu i nie są już aktualizowane regularnie. Jak ważnym czynnikiem rankingowym jest zatem „świeżość”?

Odpowiadając na pytanie Matt zauważa, że fakt, że strona jest często aktualizowana nie oznacza od razu tego, że będzie się ona znajdować automatycznie wyżej w SERPach. Taka interpretacja „świeżości” jest błędna – z czym się zgodzę, ponieważ znam strony, które nie są aktualizowane codziennie, ba – nawet od roku czy dwóch – a nadal zajmują wysokie pozycje w wyszukiwarce 🙂

Aby odpowiedzieć na pytanie Matt przytacza stwierdzenie, które kiedyś padło z ust Andre Brodeur’a, a które dotyczyło klasyfikacji rodzajów wyszukiwania, jakie przeprowadzają ludzie. Zgodnie z nim wyszukiwania mogą być związane z nawigacją, informacją lub z transakcją.

Nawigacja – gdy wpisujemy http://adres_witryny

Informacja – gdy sprawdzamy np. jaka będzie pogoda w danym miejscu i czasie

Transakcja – gdy poszukujemy produktu lub dokonujemy – w konsekwencji poszukiwań – jego zakupu.

To tyle odnośnie teorii – i szerokiego podziału wyszukiwań, jakie dokonujemy w codziennym życiu. Ale czasami szukamy czegoś, co jest „świeże z natury” – np. informacje o trzęsieniu ziemi, które miało miejsce niedawno. Ktoś wpisuje zatem w Google frazę  związaną z tym trzęsieniem – i właśnie takie zapytanie „podpada” pod określenie świeżości. Osoby, które czytają regularnie mojego bloga pamiętają może, że pisałem kiedyś o tym, że Google pewne wyniki wyszukiwania premiuje „czasowo” – jedne witryny dla danych zapytań mogą pojawiać się wyżej w SERPach np. rano, inne – popołudniu, inne jeszcze wieczorem. Przy czym nie mówimy tutaj o tzw. Google Dance. Po prostu tak działa algorytm – i dobrze, że zostało to tutaj tak obrazowo przedstawione.

Świeżość to jeden z czynników rankujących. Nie można jednak popadać w przesadę i zmieniać codziennie kilka słów na stronie, tylko po to, aby mieć „świeżą treść” – codziennie. Takie działania nie będą prowadziły automatycznie do poprawiania pozycji swojej strony w Google. Moja uwaga: oczywiście należy zdawać sobie sprawę z tego, że jak pozmieniamy zawartość nagłówków, podmienimy kilka fraz w treści na inne, to strona będzie musiała zmienić swój ranking w SERPach – chociażby pod te wyrażenia, które z niej usunęliśmy/które na niej dodaliśmy.

Jeżeli jednak ktoś ma stronę, której zawartość nie zmienia się tak często jak strony serwisów informacyjnych, to nie ma powodu, aby się przejmować świeżością. Jest to logiczne także i z innego punktu widzenia. Zauważmy, że w biznesie konkuruje się (także i w SERPach) z firmami/stronami z danej branży/tematyki. Weźmy „na tapetę” salon samochodowy – jest rzeczą normalną, że każdy salon będzie dokonywał zmian na stronie wtedy, kiedy będzie to konieczne – np. gdy na rynku pojawi się nowy model samochodu. Zmiany z tym związane będą zachodziły na stronie każdego salonu danej marki.

Jeszcze w kontekście świeżości -co innego testy, które mają np. na celu zbadanie web usability serwisu. Ale to inny temat…

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=o4hH4ZQ_19k[/youtube]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *