Spis treści
Jak przeczytamy w materiałach pomocy Google wspomniany komunikat informuje nas o tym, że nie zamieściliśmy na stronie tagu kanonicznego.
Ta strona jest duplikatem innej strony, ale nie wskazuje preferowanej strony kanonicznej. Robot Google wybrał inną stronę jako kanoniczną, więc ta strona nie będzie wyświetlana w wyszukiwarce. Możesz sprawdzić ten adres URL, żeby zobaczyć, który adres URL jest traktowany przez Google jako kanoniczny w przypadku tej strony.
Nie jest to błąd, ale działanie zgodne z zamierzeniami, ponieważ Google nie wyświetla zduplikowanych stron. Może się okazać, że robot Google wybrał niewłaściwy adres URL jako kanoniczny. W takim przypadku możesz wyraźnie oznaczyć kanoniczny adres URL dla danej strony. Jeśli jednak Twoim zdaniem dana strona nie jest duplikatem strony wybranej przez Google na kanoniczną, zadbaj o to, aby miała ona wyraźnie inną zawartość.
Gdzie znajduje się lista problematycznych stron
Listę stron, których dotyczy ten komunikat, znajdziemy w Search Console, w sekcji indeksowanie

na liście przyczyn niezaindeksowania danej strony:

Przyjrzyjmy się tematowi bliżej – zaczynając od wyjaśnienia, czym jest tag kanoniczny.
Czym jest tag kanoniczny
Tag kanoniczny to odpowiedni zapis w kodzie strony, przyjmujący postać
<link rel="canonical" href="https://seo-profi.pl/" />
który informuje roboty indeksujące o tym, aby nie indeksować danej strony, ponieważ jest ona kopią strony wskazanej w tagu kanonicznym.
Należy zwrócić tutaj uwagę na fakt, że o tym, czy roboty indeksujące zastosują się do tego zapisu decydują … roboty indeksujące.
W wielu przypadkach Google ignoruje tag, jeżeli jest on np. niepoprawnie wdrożony (np. jeżeli wszystkie strony będą zwierały tag kanoniczny kierujący do strony głównej, to z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością Google nie zastosuje się do tego zapisu.
Więcej informacji o tagu kanonicznym znajdziesz w innych artykułach poświęconych temu zagadnieniu.
Jak wygląda powiadomienie z Google?
Na email, pod który mamy podpiętą usługę w Search Console, dostajemy następujący email

Gdzie w Search Console znajdziemy rozwiązanie
Po kliknięciu w emailu w niebieski przycisk zostajemy przekierowani do Search Console, gdzie czeka na nas lista stron, którym, zdaniem Google, należy się przyjrzeć (czerwona strzałka pokazuje miejsce, gdzie wspomniane strony będą widoczne).

Klikamy w adres z listy

i po chwili otrzymujemy wynik

Jak widzimy, na załączonym zrzucie mamy potwierdzenie, że adres url nie posiada wskazanego przez użytkownika strony adresu kanonicznego.
Warto zwrócić uwagę, co zostaje wybrane przez Google, ponieważ w niektórych przypadkach można się mocno zdziwić. I tak w omawianym przypadku Google jako adres kanoniczny wskazało … adres należący do INNEJ DOMENY, ponieważ na stronie znajduje się element pobrany ze strony źródłowej. Jest to wskazówka dla właściciela, że aby zaindeksować ten zasób, nie wystarczy wskazać tagu kanonicznego w obrębie swojej strony, ale należy przyłożyć się do tego, aby jej zawartość odróżniała się od adresu kanonicznego, który obecnie został wybrany przez Google.
Czy komunikat jest zawsze błędem?
Nie – to tylko informacja, aby lepiej zoptymalizować stronę.
Jako webmasterzy/właściciele stron powinniśmy dopilnować, aby każda strona posiadała tag kanoniczny, który informuje roboty indeksujące o tym, czy dana treść jest oryginalna i zasługuje na indeksowanie, czy też jest klonem innej treści i nie chcemy, aby pojawiła się w wynikach wyszukiwania (jednak zależy nam na tym, aby dana treść wyświetlała się pod wskazanym adresem url).
Przykład?
Posiadamy w sklepie 5 produktów, które różnią się jedną cechą, kolorem. Nie chcemy, aby Google indeksowało wszystkie strony, ale chcemy, aby użytkownicy mogli je sobie oglądać/dodawać do koszyka. Jeżeli zależy nam tylko na kolorze czarnym, to dla innych kolorów wskazujemy w ustawieniach strony tag kanoniczny kierujący do wersji produktu z kolorem czarnym.
Jeżeli nie ustawimy tagów kanonicznych w opisany sposób, to jeżeli te strony nie będą się praktycznie niczym różnić, Google może wybrać jeden, główny kolor (niekoniecznie czarny), a pozostałe uznać za jego duplikat – i wysłać opisywane w artykule powiadomienie z Search Console.
Będzie to działanie zgodne z zamierzeniami, ponieważ Google nie wyświetla zduplikowanych stron. Ale brak wskazania tagu kanonicznego zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia sytuacji, w której robot Google wybierze niewłaściwy adres URL jako kanoniczny. I dlatego należy wyraźnie oznaczyć kanoniczny adres URL dla danej strony.
Nasuwa się Ci zapewne pytanie, co zrobić, gdy mamy tylko jeden produkt, w czarnym kolorze, prawda? Odpowiedź jest prosta – w takiej sytuacji ustawiasz zawartość tagu kanonicznego po prostu jako adres url … strony z czarnym produktem.
Podsumowanie
Wiele osób nie stosuje na swoich stronach tagów kanonicznych. Jak widzisz niesie to za sobą pewne implikacje, dlatego zachęcam Cię do tego, aby zaraz po przeczytaniu artykułu:
- sprawdzić, czy posiadasz tag kanoniczny wdrożony na swojej stronie
- a następnie odwiedzić Search Console i sprawdzić, jak Google przypisuje tagi kanoniczne w obrębie Twojej strony.
Udanej analizy!