SEMSTORM – analizuj konkurencję oraz swoją stronę

Coraz więcej firm posiada swoją stronę internetową, słusznie wychodząc z założenia, że Internet to ważne miejsce pozyskiwania Klientów. Niestety bardzo często na samym fakcie posiadania strony się kończy – a o ile niektóre firmy podejmują próby promocji swojej witryny w wyszukiwarkach to już takie tematy jak analiza słów kluczowych, o analizie konkurencji nie wspominając, są stosunkowo rzadko w użyciu. Dlaczego tak się dzieje?

Najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest przekonanie, że analityka internetowa to temat trudny, a narzędzia w niej wykorzystywane – niedostępne dla osób spoza branży. Nic bardziej mylnego – każdy właściciel strony internetowej może samodzielnie zrobić pewną ilość analiz – chociażby korzystając z platformy SEMSTORM’a.

Jest kilka obszarów szczególnego zainteresowania, do których należy zaliczyć przede wszystkim

  1. widoczność strony w wynikach wyszukiwania – najlepiej na tle konkurencji
  2. analizę i dobór słów kluczowych
  3. analizę widoczności w Internecie konkurencji
  4. sprawdzenie pozycji, jaką zajmuje witryna w Google
  5. analizę działań konkurencji prowadzonych w Adwords

Co  tym zakresie potrafi SEMSTORM?

Zobaczmy.

Widoczność w wynikach wyszukiwania – czyli Traffic i słowa kluczowe

Wpisując adres analizowanej strony warto zwrócić na początku uwagę na znajdujące się tuż nad tabelą wykresy, które przedstawiają zmianę widoczności strony w systemie w stosunku do ostatniego odświeżenia danych (odbywa się ono jeden raz na miesiąc) PLUS informację ile słów spośród wszystkich, które są przypisane do analizowanej strony, są znajduje się w TOP10

W przypadku mojego bloga wygląda to jak niżej:

SEMSTORM - nowe i utracone słowa oraz TOP10

Gwoli ścisłości to wykresów jest trzy – ostatni przedstawia kategorie fraz analizowanej strony (jak dla mnie informacja stricte poglądowa, chociaż dla niektórych na pewno prezentowane tutaj informacje mogą być ważne)

SEMSTORM - kategorie strony

Przechodząc do właściwej analizy (tabelka znajdująca się pod omówionymi wyżej wykresami) widzimy dla ilu słów kluczowych analizowana strona rankuje w TOP50 PLUS jaki orientacyjny ruch pozyskuje ona z naturalnych wyników wyszukiwania).

Wykres można ustawić na widok dzienny, tygodniowy i miesięcznym (w tym widoku widać najlepiej trend związany z widocznością strony w naturalnych wynikach wyszukiwania)

SEMSTORM - traffic i słowa kluczowe

Na wykresie zwraca uwagę czerwona linia z etykietą „Aktualizacja” – w grudniu SEMSTORM zwiększył ilość monitorowanych słów do 20 milionów, dzięki czemu zyskaliśmy dostęp do większej bazy danych

Warto zwrócić uwagę na opcje dostępne pod wykresem – możemy porównać szacowany ruch na analizowanej stronie i ilość słów kluczowych z maksymalnie 3 konkurentami – po wpisaniu stron otrzymamy kolorowy wykres

SEMSTORM - słowa kluczowe a konkurencja

Słowa kluczowe w wynikach naturalnych

Przechodząc do właściwej analizy słów kluczowych kierujemy się do  tabelki, w której SEMSTORM podaje ilość słów kluczowych, które posiada w swojej bazie danych dla analizowanej strony

SEMSTORM - słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania

Klikając np. w TOP10 przejdziemy na stronę, gdzie zobaczymy wszystkie frazy, pod które analizowana strona znajduje się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Na zestawieniu warto zwrócić uwagę na dwie wartości – Szacowany ruch oraz Potencjalny ruch

SEMSTORM - szacowany ruch, potencjalny ruch

Szacowany ruch – suma ruchu z poszczególnych fraz, dla których wystąpiła domena. Wyliczany jest jako iloczyn współczynnika CTR oraz liczby wyszukiwań w miesiącu. Warto dodać, że do obliczania ruchu bierzemy frazy tylko TOP10.

Potencjalny ruch – maksymalny (szacowany) ruch, jaki strona może uzyskać będąc na 1 miejscu w naturalnych wynikach wyszukiwania.

W tabeli znajdziemy kolumnę prezentującą dane dla pierwszego zestawu.

Konkurenci w wynikach naturalnych

Druga tabela pokazuje nam domyślnie 5 witryn, które są bezpośrednim konkurentem analizowanej strony. Osoby zainteresowane większą ilością informacji powinny przejść do analizy korzystając z linków dostępnych pod tabelką, która pokaże nam znacznie większy zakres informacji – maksymalnie 100 domen 🙂

SEMSTORM - konkurenci w wynikach naturalnych

Przed analizą należy wcześniej zapoznać się z pojęciami widocznymi pod tabelą, aby analizować odpowiednią porcję danych – ponieważ klikając w linki uzyskujemy dostęp do różnych informacji:

Wybrani konkurenci – przedstawia domeny, które mają wspólne słowa kluczowe z analizowaną stroną ALE jednocześnie są do niej zbliżone wielkościowo pod kątem ogólnej liczby fraz.

Wszyscy konkurenci – bez w/w wykluczenia – czyli na liście konkurentów znajdziemy w moim przypadku takie strony jak  Youtube, Wikipedia czy Goldenline

Nowi konkurenci – domeny, które w ostatnim miesiącu pojawiły się w bazie SEMSTORM’a na wspólne dla analizowanej witryny słowa kluczowe (możemy wychwycić w ten sposób dynamicznie rozwijającą się nową stronę konkurenta)

Monitoring słów Kluczowych

Mamy frazy kluczowe, wiemy, kto jest naszym konkurentem – można pomyśleć o śledzeniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Nie jestem zwolennikiem monitorowania dużej ilości słów kluczowych – zbyt często niestety właściciele stron poświęcają im sporo uwagi zamiast skupić się na rozwoju swojego serwisu. Warto jednak od czasu do czasu sprawdzać rankingi np. jak strona jest w filtrze czy też planujemy zmianę silnika, jak zachowuje się ona w wynikach wyszukiwania.

Na wykresie prezentowane są informacje odnośnie zmian w pozycji, natomiast dane w tabeli możemy dowolnie filtrować, co ułatwia ich analizę w sytuacji, gdy monitorowana jest duża ilość słów kluczowych.

===

SEMSTORM to nie tylko ruch naturalny – osoby, które prowadzą kampanie Google Ads mogą dzięki niemu podpatrzyć co robi konkurencja PLUS – kto z nami konkuruje. Ponieważ nie prowadzę tego typu działań na blogu „na celownik” wziąłem Wirtualną Polskę – otrzymałem 2 dodatkowe tabele, które wyświetlają się tuż pod tymi dotyczącymi ruchowi naturalnemu.

Pod jakie słowa kluczowe analizowana strona prowadzi reklamę w linkach sponsorowanych

SEMSTORM - reklamy tekstowe - słowa kluczowe

Druga tabela, podobnie jak to było w przypadku ruchu naturalnego, daje nam możliwość analizy konkurencji, prowadzącej podobne działania

SEMSTORM - reklamy tekstowe - konkurencji

Wyniki odfiltrowujemy na różne sposoby

semstorm-reklamy-tekstowe-odfiltrowywanie

Możemy też podglądnąć treści reklam

SEMSTORM - podgląd treści reklam Adwords

Podsumowanie

Myślę, że jak na pierwszy wpis na temat SEMSTORM’a to wystarczy 🙂 – narzędzie oferuje spore możliwości i aby je dobrze poznać należy stopniowo się z nim zapoznawać. Tym bardziej, że sam system filtrowania danych jest bardzo zaawansowany i osoba, która lubi siedzieć „w cyferkach” na pewno nie będzie się nudziła.

W kolejnym wpisie zwrócę uwagę na bardzo przydatne Narzędzia agencyjne, które mimo, że są dostępne jedynie w najwyższych pakietach – Biznes oraz Business+o – to jednak są warte uwagi dla tych osób, które poważnie podchodzą do promocji swojej strony w Internecie.

15 komentarzy do “SEMSTORM – analizuj konkurencję oraz swoją stronę

  1. Oznacz to albo jako artykuł sponsorowany albo informuj, że linki w nim zawarte to linki afiliacyjne. To taki standard, które należy się trzymać.

    1. To nie jest artykuł sponsorowany – wyrażam własną opinię o programie, linki zaś są nofollow, artykuł jest napisany zgodnie z zaleceniami Google w tym zakresie. No chyba, że znasz inne Wskazówki Google dla Webmasterów? 🙂
      Czepiasz się 🙂 – napisałbyś coś o narzędziu, a nie szukał „dziury w całym”.
      W Polsce artykuły sponsorowane są wykorzystywane w ramach tzw. content marketingu – swego czasu wykazałem to wyraźnie, jak polscy seowcy piszą artykuły sponsorowane w kontekście Site Condition – https://blog.seo-profi.pl/jak-dziala-sitecondition-recenzja-programu-do-analizy-linkow-przychodzacych/ – więc pozwolisz, ale nie będę się zniżał do standardów w polskim Internecie.
      To jest niestety polski standard, o którym piszesz – przykro mi, ale ja się do niego „nie zniżam” – wpis, jak się u mnie już pojawi, MUSI wynikać z mojego przekonania, że narzędzie jest dobre. I dlatego tak mało jest u mnie recenzji – mnie nie kupi się za pieniądze (co wielu denerwuje, no ale to nie mój problem)

  2. Ciekawe narzędzie, chociaż ceny trochę odstraszają :). A kod rabatowy ma jakiś określony termin ważności?

    1. Ja wiem, czy odstraszają – w niższych pakietach są przystępne – a jak ktoś prowadzi firmę to uważam, że są na akceptowalnym poziomie – najwyższe pakiety zaś mogłyby być nawet droższe moim skromnym zdaniem
      Kod nie ma określonej ważności – ale jest ważny tylko dla jednokrotnego zamówienia – więc jak wykorzystasz go na miesięczny abonament to potem nie wykupisz rocznego dostępu z tą samą zniżką

  3. Semstorm jest beznadziejny! Nie dość, że przekłamuje na dużych witrynach, wyniki są całkowicie z du*y to jeszcze support pożal się Boże..

    1. No cóż, trudno byłoby, aby istniał soft taki jak … Google, który zbierałby 100% danych, które ma nam do zaoferowania Google.
      Moim zdaniem jak Semstorm pokazuje nawet kilkadziesiąt procent całkowitego (wykazywanego w Google Analytics dla danej domeny) ruchu i sporą dozę fraz to wystarczy to średnio rozgarniętej osobie do wyciągnięcia wniosków w zakresie promocji swojej (lub cudzej) strony.
      Swego czasu na rynku był Spywords, którego też opisywałem tutaj – szkoda, że nie udało mu się zadomowić na naszym rynku; byłby ciekawą konkurencją dla Semstorma.

  4. Megazaawandowane urządzenie, nie ma co, ciekawe ile osób z tego korzysta już. W sumie dla rozwiązania domowego i prostej strony domowej to mi się chyba nie przyda, ale w wersji darmowej na tyle na ile pozwalają to nie omieszkam nieco potestować 🙂

  5. narzędzie ok. ma dużo przydatnych w działaniach pozycjonerskich funkcji jednak zawsze czegoś brakuje. Ja muszę używać ahrefsa/majestic/similarweba i wielu innych.. koszty koszty… brakuje dobrego narzędzia w przystępnej cenie dla PL.

  6. Bardzo przydatny artykuł, mega dużo wartościowej wiedzy. Dziękuję!

    Jednak tylko uwaga – jak dajesz zrzut ekranu z jakiegoś miejsca to plis napisz ścieżkę jak do tego dojść. Nie byłem w stanie odtworzyć Słowa kluczowe w wynikach naturalnych – tego zrzutu ekranu, gdzie to szukać. To taka mała sugestia 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *