Jakie komunikaty wysyła Google stronom, które łamią Wskazówki dla Webmasterów

Google sukcesywnie wysyła komunikaty do webmasterów. Są to zarówno komunikaty mające na celu zwrócić uwagę na to, że coś złego dzieje się ze stroną – np. o wykryciu dużej ilości nowych błędów 404 – czy nawet o … nieaktualnej wersji WordPressa. Chociaż w ostatnim przypadku to nie działa idealnie – informację o tym dostają bowiem webmasterzy, których strony są postawione na … Joomli. 🙂

Cieszy jednak fakt, że zakres komunikatów się poszerza. W połączeniu z szybkim czasem reakcji – np. info o błędach 404 można dostać już około doby po ich wystąpieniu – wszystko wskazuje na to, że za jakiś czas Narzędzia staną się „nieodłącznym towarzyszem” każdego webmastera. A przynajmniej takiego, dla którego „chuchanie i dmuchanie” na stronę – w ramach opieki – jest absolutnie niezbędnym zakresem działań.

Stosunkowo sporo powiadomień Google wysyła webmasterom tych stron, które z powodu złamania tzw. Wskazówek Google dla Webmastrów są karane albo obniżeniem w wynikach wyszukiwania (filtr) albo wręcz z nich znikają (ban).

Poniżej przedstawiam najważniejsze z komunikatów wysyłanych przez Google stronom łamiącym Wskazówki Google, z którymi webmasterzy mają obecnie najczęściej do czynienia.

Powiadomienie związane z niską jakości treścią/zawartością strony

Szanowny właścicielu lub webmasterze witryny http:// …… ,Wykryliśmy, że na niektórych stronach w Twojej witrynie mogą być stosowane techniki niezgodne zewskazówkami Google dla webmasterów.W szczególności wykryliśmy w Twojej witrynie strony o niskiej jakości niezawierające nowych ani wystarczająco wyróżniających się treści. Do przykładów mogą należeć zawierające niewiele treści strony dotyczące podmiotów stowarzyszonych, strony przejściowe, materiały wygenerowane automatycznie lub skopiowane. Aby uzyskać więcej informacji na temat wyjątkowych i ciekawych treści, odwiedź stronę http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66361.Zachęcamy do wprowadzenia zmian w witrynie, tak aby była ona zgodna ze wskazówkami jakościowymi. Po dokonaniu zmian zgłoś ją do ponownego uwzględnienia w wynikach wyszukiwania Google.W razie pytań dotyczących sposobu rozwiązania tego problemu odwiedź Forum pomocy dla webmasterów.

Informacja tak powinna zwrócić uwagę webmastera na treść i jakość serwisu. Komunikat najczęściej jest wysyłany w sytuacji, gdy treści na stronie są kopiowane z innej witryny, strona dotyczy programu partnerskiego (treści są takie same jak na x-set innych stronach). Także i właściciele sklepów mogą go otrzymać – jak bazują na opisach produktów z bazy danych producenta, nie wzbogacając strony o unikalne treści.

Powiadomienie wysyłane, gdy strona kupuje linki pozycjonujące

Komunikat mam po angielsku, jak ktoś ma wersje polską – niech wklei w komentarz, podmienię 🙂

Szanowny właścicielu lub webmasterze witryny http://…..pl/,

Właściciel witryny zwrócił się do nas z żądaniem ponownego rozpatrzenia zgłoszenia witryny http://…..pl/ pod kątem zgodności ze wskazówkami Google dla webmasterów.

Sprawdziliśmy Twoją witrynę i ponownie wykryliśmy prowadzące do niej linki, które naruszają wskazówki jakościowe.

W szczególności poszukaj sztucznych i nienaturalnych linków kierujących do Twojej witryny, które mogą mieć na celu manipulowanie przepływu PageRank. Przykładami nienaturalnych linków są kupione linki przekazujące PageRank lub udział w systemach wymiany linków.

Zachęcamy do wprowadzenia zmian w witrynie, tak aby była zgodna ze wskazówkami jakościowymi. Po dokonaniu zmian zgłoś ją do ponownego uwzględnienia w wynikach wyszukiwania Google.

W przypadku znalezienia nienaturalnych linków do swojej witryny, których nie możesz kontrolować ani usunąć, podaj szczegółowe informacje w żądaniu ponownego rozpatrzenia zgłoszenia.

W razie dodatkowych pytań dotyczących sposobu rozwiązania tego problemu odwiedź Forum pomocy dla webmasterów, aby uzyskać pomoc.

Warto przypomnieć, że Google przymierza się do tego, aby pokazywać Webmasterom próbkę takich linków – ale nie 1000, 100 czy 10, a … kilka. Przy czym mają one być wybierane w taki sposób, aby webmaster mógł się zorientować od razu, co jest przyczyna spadku.

Powiadomienie wysyłane w sytuacji, gdy strona sprzedaje linki pozycjonujące

Szanowny właścicielu lub webmasterze witryny http://www….pl/,Wykryliśmy, że na niektórych stronach w Twojej witrynie mogą być stosowane techniki niezgodne ze wskazówkami Google dla webmasterów.W szczególności poszukaj nietematycznych linków w swojej witrynie, które mogą mieć na celu manipulowanie przepływu PageRank. Przykładami tworzenia nienaturalnych linków są kupione linki przekazujące PageRank lub uczestnictwo w systemach wymiany linków.Zachęcamy do wprowadzenia zmian w witrynie, tak aby była ona zgodna ze wskazówkami jakościowymi. Po dokonaniu zmian zgłoś witrynę do ponownego uwzględnienia w wynikach wyszukiwania Google.W przypadku znalezienia nienaturalnych linków do swojej witryny, których nie możesz kontrolować ani usunąć, podaj szczegółowe informacje w żądaniu ponownego rozpatrzenia zgłoszenia.

W razie pytań dotyczących sposobu rozwiązania tego problemu odwiedź Forum pomocy dla webmasterów.

Typowa sytuacja, w której na stronie występują boksy linkami z z giełd linków, SWLe czy płatne linki (oczywiście z atrybutem dofollow).

Powiadomienie o spamie w linkach wychodzących ze strony

Szanowny właścicielu lub webmasterze witryny http:// …… ,Wykryliśmy w Twojej witrynie spam tworzony przez użytkowników. Zwykle pojawia się on na stronach forum, księgi gości lub w profilach użytkowników.W konsekwencji Google zastosował względem Twojej witryny ręczne działania dotyczące spamu.Zalecane działanie

Jeśli stwierdzimy, że Twoja witryna nie narusza już naszych wytycznych, cofniemy ręcznie wprowadzone zmiany.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące sposobu rozwiązania tego problemu, odwiedź Forum pomocy dla webmasterów.”

Komunikat zbliżony do wcześniejszego; wysyłany przy problemie związanym z nadmierną ilością linków wychodzących z serwisu. Linków słabej jakości – sygnaturki na forum (dlatego u mnie ich nie ma), linki w profilach, spam w postach czy komentarzach, podpisy dofollow na blogach itp.

Problem ten też pojawi się w sytuacji, w której na subdomenach postawimy forum, czy katalog, które sobie odpuścimy pod kątem monitorowania jakości

Po otrzymaniu jednego z w/w komunikatów należy wczytać się w ich treść, następnie zdiagnozować problem i … wziąć się do pracy, naprawiając zaistniałą sytuację.

Następnie, w nawiązaniu do sugestii z powiadomienia, zgłosić stronę do ponownego rozpatrzenia. Pamiętajmy, że filtry ręczne nie są zdejmowane automatycznie – podobnie jak nakłada je człowiek, tak i człowiek musi je zdjąć. Czekanie nie ma sensu – okres filtra może być ustawiony nawet na 2 lata, zaś dodatkowo wiele z nich .. jest automatycznie przedłużanych na kolejny okres w sytuacji, jak SQT nie otrzymał informacji od webmastera, że naprawił problem – np. z linkami przychodzącymi.

Google nie zawsze informuje webmastera o przyczynie nałożenia kary. Zgodnie z informacjami uzyskanymi w bezpośrednich rozmowach z Google w sytuacji, gdzie SQT ma podejrzenie, że webmaster jest „zaawansowany” w obchodzeniu Wskazówek może dostać jeden z poniższych komunikatów.

Otrzymaliśmy od właściciela witryny prośbę o ponowne rozpatrzenie zgodności witryny http://…./ ze wskazówkami Google dla webmasterów. Sprawdziliśmy Twoją witrynę i uważamy, że niektóre lub wszystkie jej strony są nadal niezgodne z naszymi wskazówkami jakościowymi. Aby zagwarantować niezmiennie wysoką jakość wyników w Wyszukiwarce Google, strony z witryny http://…/ mogą nie być wyświetlane w wynikach wyszukiwania albo pojawiać się na niższych pozycjach, lub być w inny sposób uważane za mniej zaufane niż strony z innych witryn, które są zgodne ze wskazówkami dotyczącymi jakości. Jeśli chcesz, aby Twoja witryna została ponownie uwzględniona, popraw lub usuń wszystkie strony niezgodne z naszymi wskazówkami jakościowymi. Po wprowadzeniu tych zmian odwiedź stronę https://www.google.c…ideration?hl=pl i zgłoś witrynę do ponownego rozpatrzenia. W razie dodatkowych pytań dotyczących sposobu rozwiązania tego problemu odwiedź Forum pomocy dla webmasterów, aby uzyskać pomoc.

lub nawet bardziej lakoniczny

Wykryliśmy, że niektóre ze stron Twojej witryny mogą używać technik niezgodnych ze wskazówkami Google dla webmasterów. Jeśli masz jakiekolwiek pytania, jak rozwiązać ten problem, odwiedź Forum pomocy dla webmasterów, aby uzyskać wsparcie.

Z reguły strony pozycjonowane przez długi czas kiepskimi linkami, utrzymujące się na topowych pozycjach w Google,  mają największe szanse, aby dostać tego rodzaju komunikat. Google wychodzi z założenia w takiej sytuacji, że webmaster doskonale wie, co robi nie tak. Podobnie jest w sytuacji, gdy strona stosuje cloaking lub ma ukryty tekst. O ile można kupić linki i nie wiedzieć, że to jest zabronione (linki oczywiście dofollow), o tyle już stosowanie w/w technik wskazuje na świadome działania i rozumiem Google, że wysyła lakoniczne komunikaty.

OK – to były komunikaty od Google. A co pracownik SQT z Google odpisze nam po tym, jak poprosimy o zdjęcie kary?

Odpowiedź negatywna na prośbę o ponowne rozpatrzenie

Szanowny właścicielu lub webmasterze witryny http://….Właściciel witryny zwrócił się do nas z żądaniem ponownego rozpatrzenia zgłoszenia witryny http://… pod kątem zgodności ze wskazówkami Google dla webmasterów.Sprawdziliśmy Twoją witrynę i uważamy, że niektóre lub wszystkie jej strony są nadal niezgodne z naszymi wskazówkami jakościowymi.Aby zagwarantować niezmiennie wysoką jakość wyników w Wyszukiwarce Google, strony z witryny http://….. / mogą nie być wyświetlane w wynikach wyszukiwania albo pojawiać się na niższych pozycjach, lub być w inny sposób uważane za mniej zaufane niż strony z innych witryn, które są zgodne ze wskazówkami dotyczącymi jakości.Jeśli chcesz, aby Twoja witryna została ponownie uwzględniona, popraw lub usuń wszystkie strony niezgodne z naszymi wskazówkami jakościowymi. Po wprowadzeniu tych zmian odwiedź stronę https://www.google.com/webmasters/tools/reconsideration?hl=pl i zgłoś witrynę do ponownego rozpatrzenia.

W razie dodatkowych pytań dotyczących sposobu rozwiązania tego problemu odwiedź Forum pomocy dla webmasterów, aby uzyskać pomoc.

Jak łatwo się domyślić komunikat wysyłany jest w sytuacji, gdy problemu nie udało się nam rozwiązać i strona nadal łamie Wskazówki w zakresie wskazanym w pierwszym powiadomieniu. W takiej sytuacji trzeba jeszcze raz popatrzyć się na stronę, jeszcze raz zrobić to, co robiliśmy, ale dokładniej – np. zobaczyć przy powiadomieniu o nienaturalnych linkach na stronie, czy aby nie opuściliśmy jakieś partii w boksie znajdującym się na innych podstronach analizowanego serwisu. Po skończonej pracy kontaktujemy się z Google – oczywiście przez formularz prośby o ponowne rozpatrzenie. Niekiedy trzeba zrobić to i trzeci, i czwarty raz … Ilość zależy od naszej dokładności w usuwaniu przyczyny nałożenia kary.

Negatywna odpowiedź w sprawie filtra/bana związanego z kupowaniem linków

Właściciel witryny zwrócił się do nas z żądaniem ponownego rozpatrzenia zgłoszenia witryny http://…../ pod kątem zgodności ze wskazówkami Google dla webmasterów.Sprawdziliśmy Twoją witrynę i ponownie wykryliśmy prowadzące do niej linki, które naruszają wskazówki jakościowe.W szczególności poszukaj sztucznych i nienaturalnych linków kierujących do Twojej witryny, które mogą mieć na celu manipulowanie przepływu PageRank. Przykładami nienaturalnych linków są kupione linki przekazujące PageRank lub udział w systemach wymiany linków.Zachęcamy do wprowadzenia zmian w witrynie, tak aby była zgodna ze wskazówkami jakościowymi. Po dokonaniu zmian zgłoś ją do ponownego uwzględnienia w wynikach wyszukiwania Google.W przypadku znalezienia nienaturalnych linków do swojej witryny, których nie możesz kontrolować ani usunąć, podaj szczegółowe informacje w żądaniu ponownego rozpatrzenia zgłoszenia.

W razie dodatkowych pytań dotyczących sposobu rozwiązania tego problemu odwiedź Forum pomocy dla webmasterów, aby uzyskać pomoc.

Jeżeli uda się nam jednak w końcu dobrze „posprzątać”, w nagrodę dostaniemy taki oto komunikat.

Komunikat o wycofaniu ręcznego działanie dotyczące spamu

Zespół ds. spamu na stronach podjął wcześniej ręczną interwencję w związku z Twoją witryną, ponieważ naszym zdaniem była ona niezgodna ze wskazówkami jakościowymi. Po sprawdzeniu Twojego żądania ponownego rozpatrzenia zgłoszenia cofnęliśmy te ręczne zmiany. Zaktualizowanie systemów indeksowania i rankingowego w celu odzwierciedlenia nowego stanu Twojej witryny może potrwać pewien czas.Oczywiście mogły wystąpić inne problemy z witryną, które przypuszczalnie mają wpływ na jej pozycję w rankingu, bez względu na ręczną interwencję zespołu ds. spamu na stronach. Serwery Google określają kolejność wyników wyszukiwania przy użyciu serii formuł zwanych algorytmami. W ciągu każdego roku wprowadzamy setki zmian w naszych algorytmach wyszukiwania, a ranking stron jest opracowywany na podstawie ponad 200 wskaźników. Wraz ze zmianami naszych algorytmów oraz zawartości internetu (w tym Twojej witryny) mogą wystąpić pewne wahania pozycji w rankingu spowodowane wprowadzanymi aktualizacjami mającymi na celu zaprezentowanie jak najlepszych wyników użytkownikom. Jeśli pozycja witryny w wynikach wyszukiwania będzie nadal niezadowalająca, zapoznaj się z tym artykułem, aby uzyskać pomoc w zdiagnozowaniu problemu.

Na koniec warto wspomnieć jeszcze o sytuacji, gdzie wysyłamy prośbę o ponowne rozpatrzenie, a w odpowiedzi otrzymujemy taki oto komunikat.

Nie znaleziono ręcznych działań dotyczących spamu

Drogi właścicielu lub webmasterze witryny http://www….Otrzymaliśmy od właściciela witryny prośbę o ponowne rozpatrzenie zgodności witryny http://www…. ze wskazówkami Google dla webmasterów.Sprawdziliśmy Twoją witrynę i nie stwierdziliśmy żadnej ręcznej interwencji zespołu ds. spamu na stronach, mogącej mieć wpływ na pozycję witryny w rankingu Google. Nie ma potrzeby przesyłania żądania ponownego rozpatrzenia zgłoszenia witryny, ponieważ wszelkie problemy z pozycją w rankingu, które mogły wystąpić, nie są związane z ręcznymi zmianami wprowadzonymi przez zespół ds. spamu na stronach.Oczywiście mogły wystąpić inne problemy z witryną, które mają wpływ na jej pozycję w rankingu. Serwery Google określają kolejność wyników wyszukiwania przy użyciu serii formuł zwanych algorytmami. W ciągu każdego roku wprowadzamy setki zmian w naszych algorytmach wyszukiwania, a ranking stron jest opracowywany na podstawie ponad 200 wskaźników. Wraz ze zmianami naszych algorytmów oraz zawartości internetu (w tym Twojej witryny) mogą wystąpić pewne wahania pozycji w rankingu spowodowane wprowadzanymi aktualizacjami mającymi na celu zaprezentowanie jak najlepszych wyników użytkownikom.Jeśli zauważysz zmianę pozycji w rankingu, która Twoim zdaniem może być spowodowana czymś więcej niż tylko zwykłym działaniem algorytmu, warto zbadać możliwe przyczyny tej sytuacji, takie jak np. istotna zmiana w zawartości witryny, systemie zarządzania treścią lub architekturze serwera. Twoja witryna może uzyskiwać niskie pozycje w rankingu na przykład wówczas, gdy serwer przestanie udostępniać strony Googlebotowi lub gdy zmienisz adresy URL znacznej części stron w witrynie. Listę innych potencjalnych przyczyn niskiej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania znajdziesz w tym artykule.

Jeśli nadal nie możesz rozwiązać problemu, odwiedź Forum pomocy dla webmasterów, aby uzyskać pomoc.

Komunikat ten jest wysyłany w sytuacji, gdy strona nie ma filtra … ręcznego. Warto go wysyłać, ponieważ zdecydowanie łatwiej jest wyjść z filtra algorytmicznego niż z ręcznego – który oprócz np. usunięcia linków sprawiających problemy wymaga jeszcze od webmastera szczerej „spowiedzi” i  … przekonania pracownika SQT, że staraliśmy się usuwać linki będące przyczyną nałożenia kary.

Komunikat ten wprawia w konsternację webmasterów, ponieważ nie nakierowuje ich na rozwiązanie problemu. Wiele osób uważa takie podejście za … niesprawiedliwe. Z rozmów z pracownikami Google można jednak usłyszeć, że komunikat ten wysyłany jest najczęściej jednak w sytuacjach, gdzie Google ma mocne, uzasadnione podejrzenia, że webmaster … doskonale wie, co zrobił :).

Podsumowanie

Rodzaj wysyłanych powiadomień cały czas się zmienia. Na pewno Google poczyniło duży krok naprzód w stronę przejrzystości – parę lat temu szczegółowe komunikaty byłyby nie do pomyślenia. I dobrze, że to się zmieniło.

8 komentarzy do “Jakie komunikaty wysyła Google stronom, które łamią Wskazówki dla Webmasterów

  1. Faktycznie pod tym kątem jest dużo lepiej, więc można ich za to pochwalić, ale przydałyby się jeszcze próbki linków, które według nich są zamarkowane jako niskiej jakości, bo tak to przy bardzo szerokich działaniach praktycznie nie wiadomo czy webmaster coś przeskrobał, czy to jednak jego konkurencja miała z tym coś wspólnego dorzucając swoje trzy grosze.

  2. Artykuł bardzo ciekawy jednak nie zgadzam się, że wyjście z filtra algorytmicznego jest znacznie łatwiejsze niż ręcznego. W przypadku filtrów algorytmicznych nawet gdy wiemy, że naprawiliśmy własne grzechy możemy czekać miesiącami na jakikolwiek ruch ze strony Google. Nie zawsze działa to w ten sposób, że przy kolejnym updacie wszystko wraca do normy. Niezależnie czy mówimy o Pandzie czy Pingwinie.

    1. Szymon, czy to ręczny filtr, czy algorytmiczny np. za linki bot i tak musi poodwiedzać strony, na których były złe linki, aby je zdeaktywować.
      Napisałem łatwiejszy, ponieważ przyczyne filtra łatwiej namierzyć niż dodatkowo UDOWODNIĆ pracownikowi SQT prace, jakie zostały podjęte, aby wyprostować zaistniała sytuację.

  3. Filtr reczny jak wyglądają spadki? Nagle czy długoterminowe? Jezeli długoterminowe to ile trwają? Kiedy sie zatrzymują?

    Ogolnie fajny art, ale brakuje opisu jak wyglądają skutki filtra recznego i algorytmicznego

    1. Było już tego tyle, że nie chciałem zamęczać czytelników kolejnym rozróżnieniem 🙂
      Spadki są długoterminowe; filtr ręczny „nieleczony” może trwać w nieskonczoność. Filtr nie jest na wszystkie frazy nakładany – można rankowac wysoko, ale z reguły na frazy mniej konkurencyjne.
      Skutki są takie same – spadek strony, w konsekwencji spadek ruchu.

    1. Cos jest nie tak
      a) na stronie – np. mało unikalna treść, upchanie słów kluczowych, ukryty tekst itp –
      b) linki, jakie pozyskano do strony znajdują się na witrynach, które zaliczyły np. bany – więc owe linki straciły moc; a ponieważ straciły moc, więc nie pomagają już twojej witrynie wysoko rankować, więc zalicza ona spadek…
      To dwie najczęstsze przyczyny.

Skomentuj Mariusz Kołacz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *