Update został wdrożony
W kwietniu 2021 na blogu Google poinformowano o rozpoczęciu „rolowania” (wdrażania do algorytmu) zmian związanych z wpływem user experience na pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania Google.
Jak możemy przeczytać w artykule
W połowie czerwca 2021 r. w naszych systemach rankingowych zaczniemy uwzględniać wygląd i działanie stron. Jednak do końca sierpnia ten czynnik nie będzie w pełni brany pod uwagę. Tę zmianę będziemy wprowadzać podobnie jak dodaje się przyprawę podczas przygotowywania posiłku. Zamiast dodać ją od razu w całości, będziemy to robić stopniowo. (…) Aktualizacja ma na celu wyróżnienie stron, które są atrakcyjne dla użytkowników. Niezależnie od tego wygląd i działanie strony pozostaje tylko jednym z wielu czynników uwzględnianych przez nasze systemy. Dlatego nie należy spodziewać się poważnych zmian w rankingu stron. Wdrożenie stopniowe pozwoli nam też reagować na wszelkie nieoczekiwane i niezamierzone problemy.
Początek września przyniósł pewne zawirowania w SERPach, które mogą być z tym związane. Niektóre strony, które monitoruję, zanotowały wzrosty – jak się okazało, mogłoby to być związane z zakończeniem wdrażania zmian.
The page experience rollout is complete now, including updates to Top Stories mobile carousel. Changes to Google News app have started to rollout as well and will be complete in a week or so.
— Google Search Central (@googlesearchc) September 2, 2021
Core Web Vitals
Update algorytmu obejmuje m.in. wskaźniki Core Web Vitals, co zostało zapowiedziane jeszcze wcześniej – w grudniu 2020 roku. Jeżeli jeszcze nie dopracowałeś swoich stron pod tym kątem, to zachęcam, aby się tym zająć jak najszybciej.
AMP
Aktualizacja też sprawi, że używanie formatu AMP nie jest już wymagane do tego, aby się wyświetlać w „karuzeli” (najnowsze artykuły w wyszukiwarce Google) i od teraz każda strona internetowa, niezależnie od wyniku Podstawowych wskaźników internetowych ani od stanu wyglądu i działania strony, może się wyświetlać w „karuzeli”.
Przy okazji – z wyników wyszukiwania znika plakietka AMP (coś się nie przyjęła wśród webmasterów, o czym już kilka razy pisałem na blogu).
Konkluzja
Zmian nie widać zbyt wyraźnie, zapewne dlatego, że nowy czynnik rankingowy to tylko jeden z wielu „małych algorytmów”, które potrafią się zmieniać nawet kilkukrotnie w ciągu jednego dnia. Widać jednak wyraźnie, że to kolejny update, który kładzie nacisk na doświadczenia użytkownika związane z poruszaniem się po naszej stronie. To dobra informacja dla tych, którzy mocno pracują nad swoimi stronami, opierając swoją pracę na dopasowywaniu ich pod kątem spełniania potrzeb internautów.
Ja już praktycznie nie analizuję kolejnych updat-ów googla. Jeżeli domena ma solidny autorytet, regularnie publikowane unikalne treści, to właściwie się nic nie dzieje.
Otóż to, otóż to – doczekaliśmy w końcu czasów, gdzie praca przy stronie przynosi efekty – oczywiście w długim okresie czasu, no ale kto powiedział, że markę buduje się szybko 🙂