Jak poinformowało nas wczoraj Google na Webmaster Central Blog’u wdrożony został właśnie nowy update algorytmu wyszukiwarki, którego celem jest jeszcze lepsze prezentowanie wyników wyszukiwania.
we’re launching an algorithmic change that looks at the layout of a webpage and the amount of content you see on the page once you click on a result.
Tym razem związane jest to z sygnałami, jakie docierały do Google od użytkowników, którzy nie byli zadowoleni z tego, że po kliknięciu w SERPach w wynik wyszukiwania nie znajdowali od razu na stronie z wynikami wyszukiwania. Od teraz ma się to zmienić. Wdrożone zmiany mają na celu „preferowanie” tych stron, na których poszukiwania przez nas informacja znajduje się od razu na ekranie, bez konieczności jego przewijania.
Zmiana ma na celu też „zmuszenie” właścicieli stron do nie upychania tak bardzo reklam. Często strony w pierwszym rzędzie eksponują sporo reklam, a poszukiwana treść jest „gdzieś dalej” – to się ma zmienić.
If you click on a website and the part of the website you see first either doesn’t have a lot of visible content above-the-fold or dedicates a large fraction of the site’s initial screen real estate to ads, that’s not a very good user experience. Such sites may not rank as highly going forward.
Google z drugiej strony rozumie, że umieszczenie reklam w tym miejscu jest ważne dla właścicieli serwisów, ponieważ zapewnia im przychód. Dlatego zmiany mają dotknąć tylko te strony, na których reklamy stanowią większość – bądź uniemożliwiają znalezienie na stronie poszukiwanych informacji.
We understand that placing ads above-the-fold is quite common for many websites; these ads often perform well and help publishers monetize online content. This algorithmic change does not affect sites who place ads above-the-fold to a normal degree, but affects sites that go much further to load the top of the page with ads to an excessive degree or that make it hard to find the actual original content on the page.
Chcesz zobaczyć, jak prezentuje się Twoja strona na monitorach o różnych rozdzielczościach? Wypróbuj w tym celu narzędzie Browzer Size.
Jeżeli zdecydujemy się na poprawę layoutu strony nie musimy nic zgłaszać do Google – przy następnej wizycie robot „sam się tym zajmie”. Oczywiście wdrożenie zmian zajmie trochę czasu, w zależności od stopnia rozbudowy serwisu – według ocen Google potrwa to parę tygodni.
Według szacunków Google zmiana ma dotknąć około 1% wszystkich stron internetowych.
Ciekawy jestem, jaki odsetek tych stron będzie u nas.
Ciekawi mnie jak ten update będzie postrzegał np duże „headery”
Czasem jak mi zależy na prezentacji graficznej to w nagłówku wstawiam duży JS’owy rotacyjny nagłówek. Powiedzmy czasem 300-500px. Ciekawe czy to nie wpłynie negatywnie, bo faktycznie wtedy trzeba przewinąć stronę aby się dostać do treści.
Dobry update ale wszytko zależy od tego jak będzie implementowany. Jeśli będzie dotykał strony, które oprócz treści stawiają też duży nacisk na prezentację graficzną, to będę przeciwnikiem. W dobie HTML5 i CSS3 nie wyobrażam sobie tego.
Z uwagą będę śledził SERP’y moich stron.
Tak…
We wpisie nie widzę, czy dotyczy to USA, czy całego świata – więc wychodzę z założenia, że całego Google (co jednak jest dziwne, ponieważ ostatnio to najpierw Google.com „testowało” nowości)
Moim zdaniem, jak np. cała branża jest taka, że slidery o wymiarach jak piszesz są w normie, to jest OK.
Ale już dla „rodzynków” – nie bardzo.
Osobiście jednak wątpię, aby ten czynnik był ważniejszy od treści i reputacji witryny. na końcu wpisu na blogu Google jest podkreślone, że o treści trzeba nadal pamiętać 🙂
Overall, our advice for publishers continues to be to focus on delivering the best possible user experience on your websites and not to focus on specific algorithm tweaks.
Pod względem ilości updatów w tym roku też nie zanosi się na jakieś większe zmiany
This change is just one of the over 500 improvements we expect to roll out to search this year.
A co z reklamami „above the fold” w wynikach wyszukiwania Google? Polecam komentarz na oficjalnym blogu rozwijający myśl „Matt Cutts, you are perhaps the most awful hypocrite on the www”: http://goo.gl/Yfalx
Wyniki wyszukiwania wynikami wyszukiwania 🙂 – update dotyczy stron, które będę w nich prezentowane.
Google po prostu „zaguglowuje” SERPy, czy się nam to podoba, czy nie.
Jak na razie nie mam wrażenia, że coś idzie nie tak. Cały czas walczą o jakość w wynikach wyszukiwania – nie zawsze się udaje od razu, no ale to tak, jak wyścig producentów czołgów i systemów do ich zwalczania. Raz jedna, raz druga strona jest górą.
Wiem też, że zmiany testują przed wdrożeniem -z reguły najpierw jest to Google.com, a potem sukcesywnie inne języki.
Fajnie to wygląda w zestawieniu z mailingami, które przychodza czasem do użytkowników AdSense gdzie doradzają wrecz wykorzystywanie całeog limitu boksów reklamowych podając przykłady domen, na tkóych wstawiony jets tylko jeden boks 🙂
@Wilk: działy Google nie do końca są ze sobą zsynchronizowane – tzn. Webmastrzy swoje, a Adsense swoje – co jest normalne, każdy ma swoje cele.
Jednak świetna uwaga – też jestem ciekawy, jak to Google rozwiąże.
Zerknij jak możesz. Moja strona jacek.ta.pl po słowach Mielno i Mielno noclegi przez ostatnie parę lat była w pierwszej czwórce (czasami dwójce). Stara domena – bo już chyba ok. 14 lat . W ostatnich kilku tygodniach spadła na 7 – 8 miejsce a wyprzedza ją m.in strona zupełnie nowa, której jeszcze niedawno nie widziałem nawet w pierwszej pięćdziesiątce. Czy to może być ten nowy update. czy faktycznie zmniejszyć wysokość zdjęcia z flashem i małych fotek pod spodem żeby treść wysunęła sie bardziej w górę.
Wątpię.
Co co linkujesz do Matta – aby podnieść wizerunek w oczach Google domeny?
Te linki na dole, wprawdzie wewnętrzne, ale nie wyglądają na naturalne; przy czym nie mówię, że od razu filtr za upychanie słów kluczowych może miec miejsce.