Dawaj innym szczęście. Tony Hsieh

Dawaj innym szczęście. Tony Hsieh

Podobieństwa między biznesem a pokerem

Wybór stołu jest najważniejszą decyzją, jaką możesz podjąć.

Działaj słabo, gdy jesteś mocny, działaj mocno, gdy jesteś słaby. Wiedz, kiedy blefować.

Kształtuj historie, które ludzie opowiadają o Tobie.

Zawsze bądź przygotowany na najgorszy, możliwy scenariusz.

Pamiętaj, że to jest długoterminowa gra. Będziesz wygrywać bądź przegrywać pojedyncze rozdania, jednak liczy się rezultat długoterminowy.

Nie oszukuj. Oszuści nie wygrywają w dłuższej perspektywie.

Trzymaj się swoich zasad.

Bądź cierpliwy i myśl perspektywicznie.

Gracze z największą odpornością i koncentracją zwykle wygrywają.

Wyróżniaj się. Zrób coś przeciwnego niż reszta.

Nadzieja to nie jest dobry plan.

Nie dawaj się ponieść emocjom.

Ucz się. Czytaj książki i ucz się od tych, którzy zajmowali się tym przed Tobą.

Nie bój się prosić o radę.

Musisz kochać tę grę. Aby być naprawdę dobrym, musisz nią żyć przez całą dobę.

Nie bądź zarozumiały. Zawsze znajdzie się ktoś lepszy od Ciebie.

Bądź miły, nawiązuj znajomości.

Baw się. Gra jest o wiele przyjemniejsza, kiedy próbujesz zyskać coś więcej niż pieniądze.

Oto zasady gry w pokera, które zadziwiająco pasują do prowadzenia biznesu.

Najważniejszą jest ta, która dotyczy wyboru stolika, jak i wiedzy, kiedy należy zmienić stolik. Zamień teraz słowo stolik na biznes i zobaczysz, że nie ma znaczenia, jak bardzo jesteś dobry, jak fantastycznie zarządzana jest firma, jeżeli wybrałeś zły biznes lub rynek.

Tony Hsieh wybierał tylko te stoliki, przy których chciał usiąść. A prowadząc biznes uświadomił sobie, że wcale nie musi siadać przy już istniejącym stoliku. Może określić swój własny – odnieś to teraz do prowadzenia firmy.

Wychodził z założenia, że nie inwestuje się w branże, których się nie rozumie, firmy, na które nie masz wpływu i których nie możesz kontrolować, czy ludzi, których nie znasz i którym nie ufasz.

Nie buduje się relacji biznesowych w formie typowego networkingu, gdzie koniecznie musisz mieć coś w zamian. Staraj się za to budować głębokie relacje. Im bardziej jest zróżnicowany Twój krąg znajomych, tym większe szanse są na to, ze za jakiś czas (Tony zauważył, że z reguły trwało to 2 czy 3 lata) uzyskasz z tego osobistą i biznesową korzyść. Jak powiedział: „Nie będziesz wiedział dokładnie, jakie to będą korzyści, jednak jeśli Twoja przyjaźń jest szczera, korzyści te w magiczny sposób pojawią się po 2-3 latach”.

===

Przeczytaj całą książkę, aby znaleźć te fragmenty, które zainspirują CIę do tego, aby i Twoja firma, tak jak Zappos, mogła stać się liderem na rynku, na którym działasz (stoliku, przy którym usiadłeś, aby zagrać w partyjkę pokera).

Poznasz np. (strona 164) 10 najlepszych metod zaszczepiania obsługi klienta w Twojej firmie (z których dowiesz się m.in., że w porządku jest pozbywać się klientów, którzy są nienasyceni lub którzy męczą Twoich pracowników.

Dowiesz się też, że aby zbudować markę w dłuższym terminie należy mieć kulturę organizacyjną – bo jeśli utrzymujesz właściwą kulturę, to większość innych rzeczy, jak świetna obsługa klienta czy pełni pasji pracownicy i klienci, w naturalny sposób się pojawią. Aby było to możliwe należy zacząć od właściwego procesu zatrudnienia. Dzięki temu będziesz w stanie określić, wspólnie z całym zespołem, rdzenne wartości Twojej firmy, na bazie których zbudujesz biznes, który będzie mocno się wyróżniał na rynku (strony 176 i dalsze).

A jeżeli nie czytałeś jeszcze „Od dobrego do wielkiego”, to koniecznie zrób to jak najszybciej (zobacz recenzję na Blogu przedsiębiorcy). Dowiesz się, że firmy, które odnoszą stabilne sukcesy w długim okresie czasu, różnią się tym od konkurencji, że mają większy cel i większą wizję niż tylko zarabianie pieniędzy czy bycie numerem jeden na rynku. Pieniądze to nie wszystko – a często wręcz przeszkadzają i firma upada. Jeżeli masz pasję, trzymaj się niej – a efekty pojawią się po pewnym czasie.

Jesteś na to gotowy?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *