Coraz więcej osób posługuje się telefonami komórkowymi czy smartfonami. Dla ich wygody coraz więcej webmasterów tworzy wersje strony dopasowane pod te urządzenia: lżejsze, bardziej przejrzyste.
Pojawia się pytanie – czy skoro jest to praktycznie to samo, z punktu widzenia treści, czy tworzy to duplicate content – z możliwym zagrożeniem dla „podstawowej wersji strony”?
Oprócz „podstawowej wersji” Googlebota, istnieje też jego „mobilna odmiana” – GoogleBot Mobile. Jeżeli tworzymy stronę dla użytkowników mobilnych można przedstawiać mu ją przedstawiać, podczas, gdy GoogleBotowi będziemy prezentować „standardową witrynę”. Dobrze jest obie wersje strony umieścić na osobnych adresach, w celu zachowania porządku – coraz częściej jest to strona tworzona na subdomenie „m” – skrót od „mobile”.
Co do samego cloakingu – nie będzie on miał miejsca i nie ma co się o to martwić, z prostego powodu. Nie przedstawiamy innej wersji strony robotowi, a innej człowiekowi.
Na pewno warto zapoznać się z wpisem ba Webmaster Central Blog’u, w którym zawarte są wskazówki, jak pomóc Google indeksować mobilną wersję strony.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mY9h3G8Lv4k[/youtube]