Wiele osób uważa, że strony, które są często odwiedzane, muszą posiadać wysoki Pagerank. Tak jednak nie jest – utożsamia się tutaj pojęcie PageRanku z popularnością strony (ang. popularity) – a to nie jest to samo.
Strona może posiadać wysoki PageRank będąc mało odwiedzalną. Może to być jakaś strona rządowa, do której będą linkować NBP, ZUS, Urząd Statystyczny itp. itd. Jednak ze względu na tematykę strony będzie ona rzadko odwiedzana…
Z drugiej strony witryna często odwiedzana nie musi mieć wysokiego PR – ponieważ ludzie mogą ją jedynie odwiedzać, ale już nie linkować do niej (np. dotyczy to stron erotycznych).
Pagerank to powiązanie ilości oraz jakości linków prowadzących do strony. Wspomniane wyżej strony instytucji państwowych nie umieszczą linka do strony erotycznej (a wielu właścicieli – z każdej branży – chciałoby, ba, każdy chciałby mieć link do swojej strony umieszczony np. na stronie głównej ZUSu 🙂
Zapamiętajmy: Pagerank świadczy o reputacji strony – nie jest odzwierciedleniem jej popularności wśród użytkowników (mierzonej ilością czy czasem pobytu na stronie).