Kiedyś, aby sprzedać, nie trzeba było nic robić. No, może nie nic, ale wystarczyło pojechać do potencjalnego klienta, przedstawić mu ofertę, a następnie zapytać, ile sztuk/kilogramów/metrów produktu potrzebuje. Z usługami było podobnie.
Te czasy minęły bezpowrotnie – powinienem dodać, że minęły na długo przed tym, jak została napisana omawiana książka (1998!).
Dzisiaj w procesie sprzedaży to klient rządzi – sprzedawcy robią, co mogą, aby zwrócić na siebie jego uwagę.
Ponieważ jest coraz więcej firm, popełniają jednak błędy, które rzutują negatywnie na ich marki, a co za tym idzie, i na firmy. W rezultacie często obserwujemy sytuację, w której marka o już ugruntowanej pozycji na rynku zaczyna nagle zaczyna oferować swoje produkty czy usługi grupie odbiorców, którzy nie są w jej centrum uwagi.
I pojawia się problem – bo nagle nie tylko, ze nowi klienci nie kupują, ale starzy przestają, ponieważ nie czują się już związani z marką.
Pokusa zarobienia dużych pieniędzy powoduje, że nawet światowe marki popełniają błędy w pogoni za pragnieniem ich właścicieli/osób zarządzających zarobienia jeszcze większych ilości pieniędzy.
A wystarczyłoby, aby firmy nie łamały żadnego z omówionych 22 niezmiennych praw zarządzania marką, jak np.:
- prawa redukcji – im marka jest bardziej skoncentrowana, tym większa tkwi w niej siła,
- prawa rozgłosu – marka rodzi się dzięki rozgłosowi, a nie dzięki reklamie,
- czy prawa jakości – jakość to ważna rzecz, ale do budowania marki potrzeba coraz więcej.
To tylko 3 z 22 praw zarządzania marką, które zostały dokładnie omówione w książce. To, co czyni tę książkę wyjątkową, to fakt, że każdy rozdział zawiera wiele case studies, na których autorzy pokazują, jak marki „strzelały sobie w kolano” łamiąc poszczególne prawa.
Zasady dbania o markę, z jakimi się zapoznasz, są uniwersalne, i mają zastosowanie zarówno do małej, jak i do wielkiej firmy. I to czyni tę książkę tak wyjątkową – pomimo faktu, że została napisana tak dawno temu.
—
Jeżeli zależy Ci na tym, aby zbudować firmę, z której będziesz dumny, gorąco polecam Ci tę pozycję.
Nie znajdziesz jej aktualnie w księgarniach – jednak w serwisach ogłoszeniowych są do kupienia (jeszcze) niekiedy archiwalne wydania. Kup książkę, póki jest dostępna, jestem pewien, że nie będziesz żałować zakupu.