W Narzędziach dla Webmasterów jedną z opcji jest „zmiana adresu” strony. Użycie tej opcji jest zalecane przez Google: „Jeżeli planujesz przenieść swoją witrynę do nowej domeny, użyj narzędzia „zmiana adresu”, aby powiadomić nas o nowym adresie URL Twojej witryny. Dzięki temu szybciej zaktualizujemy nasz indeks i ułatwimy użytkownikom przejście Twojej witryny.”
Pojawia się pytanie, jakie są korzyści z użycia tego rozwiązania w stosunku do znanego nam przekierowania 301? Czy nie lepiej jest posługiwać się starymi, sprawdzonymi metodami?
Odpowiadając na tak postawione pytanie, Matt zauważa, że owszem, można robić ” po staremu. Warto jednak zwrócić uwagę na pewne różnice, jakie występują pomiędzy „zmianą adresu” z Narzędzi a przekierowaniem 301.
1) Najważniejsza różnica związana jest z tym, że „zmiana adresu” następuje na poziomie całej witryny, nie można jej użyć dla jednej, wybranej strony. Podczas gdy przekierowanie 301 dotyczy konkretnej strony.
2) Kolejna różnica – przekierowanie 301 zajmuje dużo czasu, niekiedy nawet i 180 dni (dlatego Google zaleca zachowanie kontroli nad stroną, której adres zmieniamy, przez 6 miesięcy), zmiana adresu zaś OD RAZU informuje Google o fakcie. Google nie musi zastanawiać się, ile jest przekierowań 301 dla danej witryny, czy przenoszone są jedynie wybrane katalogi, strony, czy też całość. Nie musi iść za każdym linkiem po kolei. System otrzymuje jasną informację od webmastera – „przenoszę stronę A pod nowy adres B. Proszę o przeniesienie reputacji oraz (w miarę możliwości) innych cech starej strony pod nowy adres”.
Matt przyznaje, że zmiana adresu nie jest jeszcze perfekcyjna, ale jednak funkcjonuje znacznie lepiej niż kiedyś. Aby jak najlepiej i najszybciej przenieść stronę pod nowy adres, warto użyć zatem … obydwu rozwiązań :”to nie zaszkodzi” (zauważmy, że w Narzędziach też jest to zalecane).
Jest to o tyle ważne, że nie każda wyszukiwarka posiada opcję zmiany adresu (wg Matta Google … jest na chwilę obecną jedyną, która to umożliwia). Dlatego oparcie się tylko na zmianie adresu może w konsekwencji doprowadzić do wypadnięcia strony np. z Yahoo czy Binga.
Podsumowując:
Podstawowa różnica między „zmianą adresu” a przekierowaniem 301 jest taka, że „zmiana adresu” dotyczy CAŁEJ witryny, podczas gdy przekierowanie 301 ma zastosowanie także dla pojedynczej strony. Kolejna różnica polega na szybkości wejściu zmian w życie – ” zmiana adresu” „mówi” Google: UWAGA: PRZENOSZĘ SERWIS na nowy adres TERAZ -nie użycie jej może sprawić, że Google może w niektórych przypadkach nie zauważyć zbyt szybko, że przenieśliśmy serwis na nowy adres…
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UU3xyhCXP9Q[/youtube]