Wystąpienia publiczne. 4-godzinna sesja coachingowa, która przygotuje Cię do każdego wystąpienia. Robert Kozak.

Wystąpienia publiczne. 4-godzinna sesja coachingowa, która przygotuje Cię do każdego wystąpienia. Robert Kozak.

Opowieści biznesowe to jeden z lepszych sposobów na przyswojenie wiedzy. Nie czytamy nudnych tabelek, wyników badań itp. Poznajemy za to historię bohatera, który zmaga się z pewnym problemem – i dzięki mentorowi przezwycięża go, osiągając sukces.

Tom musi wygłosić wystąpienie publiczne na ważnym kongresie. Kiedy się o tym dowiaduje w pierwszej chwili neguje ten plan, wychodząc z założenia, że mu nie podoła; na szczęście posiada coacha, dzięki któremu udaje mu się przejść z sukcesem przez cały proces – od przygotowania do przeprowadzenia wystąpienia.

Jak zatem zaplanować, a następnie przeprowadzić wystąpienie?

W telegraficznym skrócie – musisz zastosować się do kilku punktów.

Zrzuć małpę

Odzyskaj kontrolę nad publicznością, jeżeli chcesz, aby stres Ciebie nie zjadł – możesz np. zadać pytanie i oczekiwać na odpowiedź z jej strony, opowiedzieć krótką anegdotę, czy … powiedzieć, ze się bardzo stresujesz :).

Jest więcej metod, wszystkie je znajdziesz w książce.

Przygotuj One message

Przygotuj w jednym zdaniu przesłanie, z którym mają wyjść odbiorcy. Jak ktoś ich zapyta, o czym było wystąpienie, mają powiedzieć TO właśnie zdanie.

Nie kombinuj – ludzie wyjdą i tak z jednym zdaniem z wystąpienia – zrób wszystko, aby było ono więc dla nich konkluzją Twojego wystąpienia.

Przygotuj Storyboard

Narysuj sobie sekwencję historyjek, anegdot, które opowiesz w trakcie wystąpienia. Informacje znikają bowiem, a historie zawsze pozostają, bo wywołują emocje. Nie bój się opowiadać o sobie czy innych – ludzi uwielbiają historie.

Mów z pasją

Jeżeli wystąpienie ma poruszyć publiczność, musisz ją zarazić swoim optymizmem. Musisz mieć wrażenie, że przesadzasz z nią – ponieważ tylko wtedy będzie jej na tyle, aby odbiorcy to odczuli.

Stwórz bohatera

Twoje hostorie powinny być o konkretnych ludziach, a najlepiej o interakcjach z kolegą, swoim dzieckiem, żoną, mężem itp

Wchodź w interakcje z publicznością

Wystąpienie nie ma być monologiem, a rozmową z zebranymi. Zadawaj więc pytania i proś o reakcje. Nie śpiesz się, baw się tym – czekaj na odpowiedzi i reakcje; zachęcaj ludzi do bialogu.

Nie bój się ciszy, pamiętaj, że dla występującego trwa ona 10 razy dłużej niż dla odbiorców. Pauza jest bowiem świetnym środkiem do wywołania emocji czy podkreślenia tego, co zostało powiedziane. A jeszcze lepiej działa w połączeniu z modulacją głosu, czyli zmianą tempa mówienia i głośności (jak będzies zmówić monotonnie, to publiczność zaśnie 🙂

Miej dystans do siebie

Używaj pauz i modulacji głosu

Ludzie lubią innych ludzi, którzy tak samo jak oni nie są idealni. Jeżeli zobaczą, ze też popełniasz błędy , poczują do Ciebie sympatię. Zaplanuj pomyłkę lub – jak ją zrobisz – podejdź do tego z humorem.

Unikaj przewidywalnej struktury

Zapomnij o wstępie, rozwinięciu i zakończeniu – to nie działa. Twoja opowieść musi być jak rollercoaster, pełna zwrotów akcji; musi być nieprzewidywalna.

Bądź jak latarnia morska

Nawiązuj kontakt wzrokowy z publicznością. Rozdawaj spojrzenia równomiernie – wtedy każdy będzie czuł, ze mówisz do niego.

To co, gotowy na wyzwanie? 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *