Web Light w Search Console

W nowej Google Search Console pojawiłą się nowa opcja – możliwość analizy wyników uzyskiwanych z tzw. Web Light

 

Czym jest Web Light

Wzmianki o Web Light znajdziemy w 2015 roku, kiedy to Google poinformowało o tym, że będzie „odciążać” strony internetowe witryn, jeżeli użytkownicy będą łaczyć się z naszą witryną z wolnego łącza internetowego.

In two weeks, we’re starting a field test in Indonesia to provide streamlined search results and optimized pages when the user searches on slow mobile connections, such as 2G. Our experiments show that optimized pages load four times faster than the original page and use 80% fewer bytes.

Użytkownik w każdej chwili przejść do oryginalnej wersji serwisu, klikając w odpowiedni link prezentowany na zmodyfikowanej stronie

Web Light w Search Console

Sprawdziłem sobie jeden duży serwis i znalazłem w Search Console pewne dane

Od razu dodam, że łączna ilość kliknieć w analizowanym serwisie to ponad 3 miliony, zaś ilość wyświetleń – 10x więcej; w artykule ze strony Google jest wzmianka o testach w Indonezji – Polska ma jak widać znacznie lepszy Internet, ponieważ (po 3 latach od opublikowaniu artykułu) prezentowane wartości są  wyrażone w „promile promili” -:)

Jak namierzyć wejścia Web Light

Transkodowany adres serwisu ma postać googleweblight.com/?lite_url=ADRES_STRONY dlatego aby go namierzyć szukamy w Google Analytics wejść z odesłań z serwisu googleweblight.com

Jak bardzo Google może przyśpieszyć stronę?

Okazuje się, że bardzo.

Pod tym adresem możecie sami potestować swoje strony – wrzuciłem tam adres strony głównej bloga (mam go na AMP, ale przetestowałem wersję RWD, która osiąga bardzo dobre wskaźniki szybkościowe w różnych narzędziach)

Jak widać czas wczytywania został skrócony z 33 sekund do niecałych 7 sekund.

A jak to wygląda dla wersji AMP? – zobaczmy

Okazuje się, że strona oparta na AMP też może być znacznie przyspieszona 🙂 – AMP w teście potrzebuje na wczytanie aż 22 sekundy (narzędzia np. Pingdom pokazują mi zawsze 1-2 sekundy) – zaś po modyfikacji strona głowna bloga wczytuje się w niecałe 3 sekundy

Web Light nie ma wpływu na pozycję w Google

https://twitter.com/JohnMu/status/1007729281986854912

Przydatne informacje

Osoby zainteresowane większą porcją informacji o Web Light zapraszam do artykułu w Pomocy Google – gdzie przeczytamy np., że tego typu strony wyświetlane są tylko na komórkach w sytuacji, gdy nie ma dostępnego szybkiego połączenia.

Osoby które nie chcą, aby ich serwis był transkodowany muszą użyć nagłówka HTTP Cache-Control: no-transform  – gdy Googlebot odwiedzając stronę trafi na taki nagłówek to strona nie będzie transkodowana.

Link do artykułu z Pomocy Google pomocy znajdziemy też na stronie Web Light

 

Popularność Web Light w Polsce

Osobiście nie miałem do czynienia podczas surfowania z Web Light  – ktoś z Was może się z tym spotkał w realu ?

5 komentarzy do “Web Light w Search Console

  1. W Polsce od czasu wdrożenia przez operatorów UMTS900 prawie nie ma miejsc, gdzie jest zasięg 2G ale nie ma 3G, przez co wejść na strony z Polski przez Google Web Light jest niewiele.

  2. Witam, a można by napisać jakoś w praktyce jak to rozwiązanie „włączyć” na swojej stronie? 🙂 W sensie aby Kowalski korzystający z komórki mógł wchodząc na naszą stronę otrzymać właśnie od razu tę wyszczuploną wersję strony? 🙂

    1. Nie można 🙂 – Google samo podejmuje decyzję, czy to rozwiązanie serwerować końcowemu użytkownikowi, czy też nie.
      Zwróć uwagę na to, co napisał Colin – a jak chcesz, aby osoby odwiedzające Twój serwis „lepiej się czuły na komórkach”, pomyśl o AMP 🙂

      1. Jak sami decydują? To można się gdzieś zapisać na listę oczekujących , czy co? 😀

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *