Spis treści
Sprawdzając dzisiaj jedną z domen zauważyłem w Search Console następujący komunikat:
Twoja witryna przeszła na indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Większość żądań indeksowania wysyłanych przez Google do Twojej witryny będzie pochodzić od robota indeksującego strony na komórki.
Data przejścia: 23 sierpnia 2018
W komunikacie znajduje się odnośnik prowadzący do wpisu na blogu Google z grudnia 2016 poświęconego mobile-first indexingu, który polega na tym, że algorytm ustawia wyniki wyszukiwania nie jak kiedyś na podstawie wersji desktopowej serwisu, ale mobilnej
our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site, to understand structured data, and to show snippets from those pages in our results.
Eksperyment dobiegł końca
Wygląda na to, że czas eksperymentu, o którym Google pisało 2,5 roku temu, dobiegł końca:
We’ll continue to carefully experiment over the coming months on a small scale and we’ll ramp up this change when we’re confident that we have a great user experience.
i za dwa miesiące najprawdopodobniej czekają nas kolejne, duże zmiany w wynikach wyszukiwania.
Dodam, że zapewne to będzie rozłożone w czasie – na innej domenie widzę datę przejścia ustawioną na 13 września.
Co się zmieni ?
Strony RWD/z dynamicznym serwowaniem treści
Jeżeli posiadamy stronę zbudowaną w oparciu o RWD lub dynamiczne serwowanie treści – nie musimy nic zmieniać w naszych działaniach.
ALE
jeżeli decydując się na wygodę użytkowników odwiedzających naszą witrynę z urządzeń mobilnych, nie będziemy im serwować treści naszym zdaniem nieistotne (ale jednak wnoszące jakąś wartość dodaną do treści prezentowanej na stronie – np. boksy z ciekawostkami, przypisami, ważnymi informacjami itp) to taka witryna może po 23 sierpnia spaść w wynikach wyszukiwania, z prostego powodu – mobilny Googlebot znajdzie na niej mniej treści.
Strony z osobną wersją desktopową
Jeżeli nasza strona posiada osobną wersję mobilną oraz desktopową należy upewnić się, że
- obie posiadają wdrożone dane strukturalne.
- robot widzi naszą stronę (za pomocą testera pliku robots.txt).
Nie zapominajmy też o tym, że tagi kanoniczne nadal są ważne – pomagają Google wybrać wersję serwisu do zaprezentowania użytkownikowi, w zależności od tego, na jakim urządzeniu przegląda serwis.
Na koniec – jeżeli jeszcze nie dodaliście do Search Console wersji mobilnej, zróbcie to koniecznie teraz
Wygląda na to, że końcówka dopiero co rozpoczętych wakacji może dla niektórych okazać się – mimo chłodnego już z reguły (nocami) sierpnia – wyjątkowo gorąca.
Oby tylko Google czegoś znowu nie zepsuło – tak, jak przy okazji wdrażania nowego Googlebota, kiedy to na długie miesiące serwowano nam liczne błędy w Search Console, a strony były bez powody wyindeksowywane z wyników wyszukiwania.
Świetnie, że o tym piszesz! Mam pytanie czy uważasz, że jeżeli na desktop mam opis kategorii na górze przed produktami to na wersji mobilnej również powinno tak być? W tej chwili mam na Mobile opis kategorii przeniesionymi na dół strony pod produktami. Otrzymałem informację Google Serach Console: „Twoja witryna przeszła na indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych” – i myślę o tym aby wrócić do ustawień takich aby teksty nie były poukrywane na dole.
Już od dawna stanowisko Google jest takie, że jak widać coś na pierwszym ekranie, to jest to „trochę bardziej” ważne
Ale na ile? – tego nikt nie wie
Proszę mieć na uwadze jeszcze jedno – strony robimy dla ludzi, nie dla robotów – bo to ludzie przyniosą Ci kasę; więc jak uznasz, że lepiej opis się sprawdzi na dole, bo na komórce ludzie zobaczą nie tekst, ale produkty, to tak zrób
Oczywiście testuj, obserwuj, wyciągaj wnioski – i tak w kółko 🙂
mam jeszcze jedną sprawę: jeśli Google mnie informuje „Twoja witryna przeszła na indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych” to jak zmienię rozmieszczenie tekstu na Desktop z góry na dół – to nie powinno mieć to wpływu na pozycje – zgadza się?
Jak napisałem wcześniej – to „zależy od Google” (niestety)
A jak działą dzisiaj Google, to zobacz tutaj i odpowiedz sobie …. – https://blog.seo-profi.pl/google-ma-duzy-problem-z-interpretowaniem-przekierowan-301-przy-zmianie-domeny/