Stan indeksowania – nowa opcja w Narzedziach Google dla Webmasterów

Osoby, które rzadko zaglądają do Narzędzi Google dla Webmasterów zaciekawi z pewnością informacja, że Google dodało kolejną informację dla webmasterów, nazwaną „stan indeksowania. Dane, które się tam znajdują, będą przydatne z pewnością dla osób, które na bieżąco śledzą stan swojej witryny.

Mamy dwie zakładki: Podstawowe oraz Zaawansowane. W Podstawowe widzimy, ile stron jest w indeksie. Jak klikniemy zaś w Zaawansowane – widok się rozszerza o nowe informacje:

Stan indeksowania _ narzędzia Google dla Webmasterów

Możemy zobaczyć, ile stron z witryny mamy zaindeksowanych, w rozbiciu na 4 podstawowe działy

Zaindeksowano łącznie

Ile stron w obrębie witryny jest w indeksie

Zaindeksowano kiedykolwiek

Uwaga – na razie jest w Narzędziach błąd językowy. W języku angielskim w oryginale mamy Ever crawled (kiedykolwiek odwiedzone przez robota). Nie każda strona odwiedzona musi zostać zaindeksowana :). Zgłosiłem to do Google – znaleźć buga w Narzędziach – bezcenne :).

Niewybrane

Bardzo ważne dane – strony nie zaindeksowane, ponieważ są bardzo podobne do innych stron w obrębie serwisu lub też zostały przekierowane na inne adresy url. Pragnę zaznaczyć, ze nie zawsze powinien to być powód do niepokoju – osobiście np. używam wtyczki do WordPressa Redirection, która sama „dba” o przekierowania 301.

Zablokowane w pliku robots.txt

Ile stron nie jest dostępnych dla robota ze względu na blokadę w pliku robots.txt

Dlaczego jest to przydatne nowe narzędzie, a właściwie nowa funkcja? Otóż możemy w łatwy sposób zobaczyć, ile stron blokujemy w robots.txt lub – co jest moim zdaniem równie, jak nie bardziej ważne, jaką ilość stron Googlebot „omija”, uznając je za niewarte zaindeksowania.

Bardzo fajny przykład zastosowania podał Pierre Far na swoim profilu na Google+.

Let’s say you moved your site from one domain to another, and you did that by setting up 301 redirects between the sites. In this situation, the number of Indexed pages is supposed to drop and the number of Not Selected pages will go up, because you’re telling our algorithms to select other URLs (the redirect targets). In short, you can use Index Status to watch how quickly our algorithms are picking up on the site move!

Przenosimy stronę z jednego adresu na drugi poprzez przekierowanie 301. W takiej sytuacji ilość zaindeksowanych stron będzie dla pierwszej witryny spadać (rosnąć dla drugiej), zaś ilość Nie wybranych – rosnąć dla przekierowywanej strony. czyli można obserwować, jak szybko algorytm „zajmuje się” migracją serwisu na nowy adres.

Zachęcam do zapoznania się i … analizy 🙂

EDIT: Właśnie dostałem informację z Google, że jednak był błąd językowy. Zostana poprawione tez podpowiedzi w chmurkach – w dwóch pierwszych przypadkach się … nie pojawiały, w dwóch drugich – były po angielsku.  🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *