Audyt i optymalizacja sklepu internetowego pod Google – description

Sklep internetowyW poprzednim wpisie dotyczącym optymalizacji strony sklepu internetowe skupiłem się na title. Dzisiaj kolejny wpis składający się na ciąg publikacji poświęconych optymalizacji sklepu internetowego pod Google – tym razem omówię meta tag description.

Jaką rolę pełni description w strukturze strony

Description w sklepie internetowym zachęca internautów do kliknięcia w wynikach wyszukiwania w link prowadzący do strony,  w bezpośredni sposób wpływając na ruch kierowany na stronę z SERPów. Rzucające się w oczy, intrygujące (zachęcające do interakcji) description to droga do wyższego CTR (w porównaniu ze stroną z niezoptymalizowanym opisem).

Najczęstsze błędy w budowie description

Podobnie jak title, tak i description jest traktowane przez wielu właścicieli sklepów internetowych po macoszemu. Najczęściej ma to swoje odzwierciedlenie w

  1. upychaniu słów kluczowych – „rekordziści” potrafią powtórzyć dane słowo kluczowe nawet kilkanaście razy!. W konsekwencji widzimy słowo-bełkot, w stylu: „Nasz sklep oferuje buty sportowe. Buty sportowe w naszym sklepie z butami sportowymi to dobry wybór. Jak szukasz butów sportowych wejdź do naszego sklepu i wybierz buty sportowe idealne dla Ciebie”. Nie wiem, jak wy, ale ja unikam w ogóle wchodzenia na strony z takimi „reklamowymi” opisami.
  2. używaniu sformułowań, które nijak nie są powiązane z zawartością strony – description ma opisywać to, co znajdziemy na stronie.
  3. takiej samej zawartości tagu dla całego serwisu – złamanie podstawowej zasady używania meta tagu. Już sama jego nazwa wskazuje wyraź, że jest to opis zawartości (ang description) strony. Na szczęście od długiego czasu Google informuje webmasterów o tym w Narzędziach poprzez odpowiednie komunikaty o wykryciu takich samych meta tagów dla poszczególnych stron w obrębie serwisu. Jeżeli czegoś zapomnimy Google nam o tym powie 🙂
  4. opisu, który nie zachęca do kliknięcia – sytuacja ta ma związek często z punktem 1. Ale nie tylko – wymienienie np. po kolei kilkunastu fraz, nawet z niepowtarzającymi się elementami, tez skutecznie zniechęca do kliknięcia w wynik wyszukiwania, przy okazji budując już na wstępie brak pozytywnych emocji związanych z daną stroną.

Czy description jest koniecznym elementem struktury strony?

Ostatnio coraz częściej można spotkać się z sytuacją, gdzie sklepy pomijają uzupełnianie tagu description, pozostawiając ten tag pustym lub wręcz pomijając go w strukturze sklepu, pozwalając Google serwować w wynikach wyszukiwania internautom to, co uzna za stosowane.Jak wiemy od pewnego czasu algorytm podmienia nasz opis dowolnym fragmentem ze strony, jeżeli uzna, że to właśnie ten fragment bardziej zachęci internautę do wejścia na naszą stronę niż nasz description.

Osobiście nie popieram takiego rozwiązania – jeżeli Google ma zmienić snippet na swój, to niech to robi – tym bardziej, że nic nie możemy tutaj zrobić. Ale nie zawsze taka sytuacja jest dobra dla naszego sklepu. Uważam, że zawsze powinniśmy spróbować wpłynąć sami na naszych potencjalnych Klientów, nie zostawiając tego całkowicie w „rękach algorytmu”. Z praktyki powiem, że najczęściej podmiana dotyczy sytuacji, gdzie najzwyczajniej mówiąc „zaniedbaliśmy” zawartość tagu lub gdy zapytanie dotyczy nazwy naszego sklepu.

Jak powinna wyglądać optymalna struktura tagu description w sklepie internetowym?

Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że w wynikach wyszukiwania widać około 145 znaków. Ponieważ trudno jest za każdym razem „używać miarki” proponuję dwa rozwiązania, dzięki którym będziesz mógł „zbliżyć się do ideału”:

  1. nie przekraczać podanej przeze mnie ilości znaków,
  2. używać odpowiedniego programu, np. SEOmofo, który wizualnie poinformuje nas, kiedy wpisaliśmy za dużo znaków. Jeżeli nic nie zrobimy w tym zakresie to nadmiar tekstu doprowadzi do „obcięcia description” w SERPach – w nasz konsekwencji potencjalny Klient może nie zobaczyć informacji, która jest istotna z punktu widzenia dokonywania decyzji zakupowych (informacja o promocji, bezpłatnym transporcie itp.). Uwaga! – działa orientacyjnie – niekiedy pokazuje pełny tekst, a w rzeczywistości Google obcina description.

Przechodząc do konkretów – przyjmijmy, że mamy sklep z obuwiem sportowym:

Strona główna – opisujemy krótko zawartość sklepu, np.

  • Buty sportowe męskie, damskie oraz dla dzieci. Szeroki wybór, atrakcyjne ceny. Transport gratis :).

Co z nazwą sklepu? Uważam, że jak sklep ma wyrobioną markę to można ją użyć, aby zwiększyć CTR. Jak jest mało znany – nie ma sensu. Lepiej napisać jeszcze jeden powód, który poprawi CTR 🙂

Strona kategorii – opisujemy ją na podobnej zasadzie jak stronę główną

  • Buty sportowe Adidas: męskie, damskie oraz dla dzieci. Szeroki wybór, atrakcyjne ceny. Transport gratis :).

Co z nazwą sklepu? Uważam, że jak sklep ma wyrobioną markę to można ją użyć, aby zwiększyć CTR. Jak jest mało znany – nie ma sensu. Lepiej napisać jeszcze jeden powód, który poprawi CTR 🙂

Strona produktu – cechy charakterystyczne produktu.

  • Buty sportowe Adidas ABC – szeroka gama rozmiarów, atrakcyjne ceny. Transport gratis :).

Co z nazwą sklepu? Uważam, że jak sklep ma wyrobioną markę to można ją użyć, aby zwiększyć CTR. Jak jest mało znany – nie ma sensu. Lepiej napisać jeszcze jeden powód, który poprawi CTR 🙂

Description ma minimalny wpływ na pozycję strony w Google. Przede wszystkim należy pamiętać o dwóch kwestiach

  1. nie upychamy tam na siłę słów kluczowych
  2. skupiamy sie na takich opisach, które zachęcają do kliknięcia w nasz sklep w wynikach wyszukiwania.

Description a DMOZ

Jeżeli należymy do grona „wybrańców” i nasza stron znajduje się w DMOZie Google może wyświetlać w SERPach nie zawartość naszego meta tagu description ale tekst, który wpisaliśmy jako opis witryny w katalogu DMOZ. Aby temu zapobiec powinniśmy w sekcji head strony głównej umieścić następujący zapis

<meta name=”ROBOTS” content=”NOODP”>

Description a linki witryny

Należy pamiętać o jeszcze jednej, ważnej rzeczy. Google wyświetlając linki witryny, o których będzie mowa poniżej, wyświetla ok. 60 pierwszych znaków z description. To oznacza, że definiując zawartość tego tagu w serwisie powinniśmy w pierwszych 60 znakach zawrzeć to, na czym nam najbardziej zależy, czyli opis strony. Inaczej w linkach witryny (omawiane później) będziemy widzieć taki sam początek, co może znacznie zmniejszyć ich CTR.

Prowadzisz własny sklep internetowy i zaciekawił Ciebie wpis?

Zobacz inne artykuły zgrupowane pod tagiem audyt sklepu internetowego.

 Inne zagadnienia, aktualności i ciekawostki znajdziesz w dziale optymalizacja sklepu internetowego.

7 komentarzy do “Audyt i optymalizacja sklepu internetowego pod Google – description

  1. Super artykuł. czekam na kolejne z tej sekcji.
    Czy słowa kluczowe w description pomagają w pozycjonowaniu? sprawdził ktoś to doświadczalnie? ostatnio słychać, że nie jest to brane pod uwagę do pozycjonowania danych słów kluczowych.

    1. Ostatnio robiłem taki test -https://blog.seo-profi.pl/czy-google-bierze-pod-uwage-description-przy-tworzeniu-serpow/
      Wpływ dotyczył pojawienia się strony w SERpach. Co do wpływu na pozycjonowanie moim zdaniem, przy tylu czynnikach, jakie Google bierze pod uwage, ciężko to udowodnić w przypadku rozbudowanej strony – z treścią, grafiką itp. A jak strony będa ubogie jak w moim teście w tekst – no cóż, zwiększamy wpływ przypadku na wynik testu.
      osobiście jestem zdania, że ten wpływ jakiś jeszcze jest (bezpośredni) ale bardzo mały.

  2. Dużo większą uwagę przyciągają opisy rozszerzone. Np. jak w przypadku sklepów w wynikach, umieścimy jednocześnie oceny klientów, cenę i obrazek. Mało kto wtedy zwraca uwagę na meta tag description.

    Choć nie tylko dla sklepów to jest dobre. Zwykła strona czy wpis na blogu też lepiej wyglądają, jak w wynikach zamiast samego title i opisu tekstowego widnieją gwiazdki oceny a obok nich obrazek autora – jednocześnie. To się rzuca w oczy i o to chodzi.

    1. Najlepiej za pomocą danych strukturalnych, ja preferuję schematy -> schema.org. Jednak w 100% działają na razie tylko w anglojęzycznej wersji Google, pozostałe języki i ich algorytm wyszukiwania jest trochę mniej rozbudowany – minimalnie, ale niestety uboższy, zwłaszcza jak chodzi o wyświetlanie wyników wyszukiwania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *