Spis treści
Jestem przeciwnikiem spamu na forach w komentarzach – Internet mamy mocno zaśmiecony, spotkałem się z opinią, ze ponad 80% komentarzy to spam produkowany przez agencje marketingowe oraz Klientów, którzy promują swoje usługi – i coś w tym jest na rzeczy.
Dlatego nie dziwię się właścicielom for, że walczą ze spamem, moderując komentarze – sam tak robię na swoim blogu, bo nie chcę, aby w dyskusjach pojawiały się linki do szamponów, kloców czy … firm pozycjonujących (swoją drogą trzeba być nie powiem kim, aby wrzucać taką reklamę na moim blogu w komentarzu 🙂
Swoim Klientom też powtarzam w kółko, że mają dbać o markę, że wymaga to czasu, pracy oraz duuużej cierpliwości (opisałem to w ostatnim wywiadzie, w którym przybliżyłem meandry dzisiejszego pozycjonowania). Nie jest to łatwe, bo niekiedy przysłowiowy „szlag człowieka trafia”, jak widzi, że się męczy i działa uczciwie, a ktoś idzie na skróty i ma efekty, ale jak ktoś w tym wytrwa i przekona się o tym, że w Internecie, tak jak w realu, marka, nie spam, się liczy, to potem już jest łatwiej.
Budowanie marki nie jest proste
O tym, że proces budowania marki nie jest taki prosty niech świadczy opisana sytuacja, z którą dzisiaj się spotkałem.
Dostałem email od Klienta, który mi napisał, że dostał ostrzeżenie od moderatora forum Wizaz.pl za spam reklamowy.
Poprosiłem go o przesłanie treści komentarza, myśląc, że może napisał „Jak szukasz XXX to przyjdź do mnie, jestem the best w tej dziedzinie, wszyscy ode mnie XXX kupują” 🙂
Ale nie – komentarz, jaki zamieścił, był normalny – po prostu ustosunkował się do tematu poruszanego w wątku, a ponieważ oferuje produkt, który służy rozwiązaniu omawianego tam problemu, wspomniał go z nazwy i dodał, ze stosuje – co jest zgodne z prawdą.
Jak czytamy w regulaminie
6. Użytkownikom Serwisów zabrania się przesyłania za pomocą Serwisów materiałów (…) zawierających przekazy reklamowe, w szczególności zakazane jest zakładanie blogów reklamowych, czyli zawierających treści oraz elementy graficzne o charakterze komercyjnym lub blogów, które są wyłącznie reklamą w postaci linku przekierowującego do innego bloga albo innej strony www.
Nie wiem zatem, czym zgrzeszył użytkownik, pisząc
Ja nie dziewczyna, ale pomoge 😛
Jest taki preparat Stop Zapachom firmy Subio. Radzi sobie z usuwaniem wszystkich zapachow pochodzenia organicznego, czyli naturalnego. Stechlizna sie do nich zalicza. Na moje buty i rekawiczki z silowni pomaga 😛 wiec z fotelem tez powinien pomoc. Wydajny, nie pozostawia śladów. Szczerze polecam.
Osoba, pisząca komentarz, stosuje dany środek, więc wie, jak działa (i czy działa). Klienci są zadowoleni i go kupują. Dodam, że we wpisie nie było ŻADNEGO linka.
Mogę się tylko domyślać, że moderatorzy mają dość agencji reklamowych, które podszywając się pod „naturalne dyskusje” „promują markę Klienta” (opisywałem to m.in. w innym wpisie) – ale dlaczego ktoś, kto FAKTYCZNIE dba o swoją markę, ma być poszkodowany?
Jak Wizaż moderuje komentarze
Już szybkie spojrzenie na jeden z wątków (wstawiam nofollow, ponieważ linkuję do strony, która sprzedaje linki) pokazał, że osoby ze stażem mogą „więcej” – nie wnikam w to, czy link jest dofollow, czu nofollow – nikt normalny nie wrzuca anchorów tego rodzaju w dyskusję
Moderator robi TO SAMO
Popatrzmy teraz na to, gdzie kierują linki osoby,
czy tu
O ile jeszcze drugi link mogę uznać za naturalny, o tyle zrobienie anchora „szampon” w pierwszym przypadku nie wygląda naturalnie – żaden normalny internauta nie będzie się bawił w anchory, tylko wklei link do strony.
Popatrzmy na naszego moderatora, gdzie kieruje użytkownika
Wizaż walcząc ze spamem sam „spamuje”
Załóżmy, że źle interpretuje fakty – jeżeli jednak tak by było, to dlaczego ten link
de facto wygląda w ten sposób?
Użytkownik o dużej ilości postów śledzi, w NORMALNEJ DYSKUSJI konwersje? 🙂
Popatrzmy na „naszego moderatora”
No, nie powiem, tagowanie linków w NORMALNEJ DYSKUSJI? 🙂
Czyn nieuczciwej konkurencji ?
W trakcie pisania wpisu zrozumiałem, że Wizaż stworzył system reklamowy, w którym płacąc za linka dostajesz odnośnik do swojej strony. Jeżeli jednak już tak(o tym że jest to system świadczy fakt, że post z 2015 roku linkuje do tej samej strony, do której linkował post bardziej aktualny)
to należałoby zadbać o to, aby w sposób właściwy oznaczać takie linki.
Bo to, co robi Wizaż, to jest moim zdaniem nie tylko SPAM, ale i wprowadzanie użytkowników w błąd i moim zdaniem podpada pod ustawę o nieuczciwej konkurencji – ponieważ użytkownicy, czytający forum, są wprowadzani w błąd, ponieważ stali bywalcy (i moderatorzy!) sugerują coś, czego de facto nie sugerują (owe sugestie nie są oznaczone jako reklama)
(dla zainteresowanych – pełna treść ustawy)
Ostrzeżenie dla czytelników Wizaż
Uczulam wszystkich, którzy są bywalcami Wizaz.pl, aby byli bardziej wyczuleni na to, co piszą na nim użytkownicy ze stażem ORAZ MODERATORZY – jak pokazałem na powyższych przykładach, używanie w dyskusjach systemu reklamowego powoduje, że niekiedy więcej w tym spammarketingu niż rzetelnego doradztwa (a taki jest cel, jaki przyświeca istnieniu forum)
Szkoda, że kogoś, kto rzetelnie chce wejść w dyskusję i POMÓC ZA DARMO, dostaje bana za NIEOPŁACONĄ REKLAMĘ
Bo to świadczy o tym, że forum, które kiedyś uważałem za wartościowe, zeszło na przysłowiowe psy.
Edytowano 06-03-2020
Ponieważ na Fecebooku Tomek Wydra zarzucił mi, że się czepiam systemowego podejścia, poniżej screeny znalezione na szybko „czystej dyskusji”, bez żadnych systemowych „ulepszaczy”
w tym wypowiedź stałego bywalca forum
Dla osób postronnych wygląda to naturalnie i … pewnie jest; jednak polski marketing szeptany odszedł już od anchorów więc pewności nie mam.
I aby była jasność – w całej tej dyskusji chodzi o to, aby wszystkich traktować równą miarą – zarzucanie nowym użytkownikom spamu,. w sytuacji, gdy starzy ORAZ SYSTEM robią to jest nie na miejscu.