Mayday – zmiana algorytmu Goole wpływająca na ruch pochodzący z „długiego ogona”

Mayday to zmiana algorytmu Google, która po 2 czerwca br. uderzyła w wyniki wyszukiwań związane z tzw. długim ogonem. Odczuwają ją zwłaszcza sklepy internetowe, dla których traffic pochodzący z long tail stanowił bardzo często podstawowe źródło ruchu na stronie. W niektórych przypadkach ruch spadł bowiem nawet o … 90%!

Ponieważ temat przewija się na wielu forach i spędza sen z powiek webmasterom zapytano o Mayday samego Matta – w skrócie pytanie brzmiało „o co tutaj chodzi?”:

Wiele osób mówi o stratach w ruchu pochodzącego z długiego ogona, jakie ich serwisy notują po updacie algorytmu. Możesz przybliżyć nam, co się teraz dzieje z Google? Mamy do czynienia z update’m Caffeine? Zmianą algorytmu? A może to tylko chwilowe zawirowania?

Matt przyznaje, że Mayday to zmiana algorytmu, która uderza właśnie w ruch na stronie pochodzący z długiego ogona. Podkreśla, że jest to zmiana jakościowa, nie mająca nic wspólnego z Caffeine – po prostu kolejny update algorytmu. Bardzo ważne jest tutaj to, że nie ma tutaj pierwiastka ludzkiego (nikt nie nakłada żadnych filtrów „z palca”), chodzi o stricte zmianę algorytmiczną, która ma na celu przedstawienie użytkownikowi odpowiednich (wysokiej jakości) wyników wyszukiwań. Nie jest to zmiana chwilowa, nie będzie testowana – już była :).

Jak działa Mayday? Algorytm próbuje znaleźć najlepsze strony, które pasują do zapytania, na podstawie którego prezentowane są wyniki z długiego ogona. Po prostu – czyli mamy kolejny krok Google w stronę zwiększania jakości prezentowanych wyników wyszukiwania.

Jak mówi Matt, jeżeli Twoja strona została dotknięta Mayday, zastanów się,  czy masz stronę o wysokiej jakości? Czy wyświetla się ona dla najbardziej relewantnych wyników? Co mogę zrobić, aby dodać „super kontent” – taki, który sprawi, że ludzie będą Ciebie postrzegać jako autorytet w danej dziedzinie.

Na koniec mocno podkreśla, że Mayday to … jedna z 400 zmian w algorytmie, która została bardziej zauważona przez osoby, które „nie zwracały właściwej uwagi na długi ogon wyniki wyszukiwań”.

Poniżej klip z wywiadem w oryginalnej wersji – dodatkowo z napisami w języku angielskim.

2 komentarze do “Mayday – zmiana algorytmu Goole wpływająca na ruch pochodzący z „długiego ogona”

  1. Co mogę zrobić, aby dodać „super kontent” – taki, który sprawi, że ludzie będą Ciebie postrzegać jako autorytet w danej dziedzinie.

    Na jakiej podstawie goole oceni, że ludzie traktuja moja witryne jako utorytet w danej dziedzinie?

    1. Należy tworzyć stronę w pierwszej kolejności dla ludzi, nie dla robotów.
      Zastanów się, jakich informacji ludzie szukają, a które to informacje dotyczą Twojej branży.
      Jak jesteś fotografem – świetny pomysł to blog o fotografii, z poradami odnośnie wyboru sprzętu, robienia zdjęć itp.
      Jak działasz w branży deweloperskiej – blog poruszający tematy wyboru ekipy budowlanej, materiału, projektanta, poszczególne etapy budowy domu, odpowiedzi na pytania w stylu „Czy lepiej jest budować dom z porothermu, czy może z Ytonga” itp.
      Coraz więcej osób patrzy się na stronę i ocenia jej zawartość. Jeżeli widzi, że jesteś fotografem i znasz się na temacie, i oboje jesteście z Wrocławia – to jest duża szansa, że w pierwszym rzędzie taka osoba skontaktuje się z Tobą, jeżeli będzie potrzebowała usług fotografa na swoje wesele 🙂

Skomentuj Krzysztof Krakowiak Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *