Niniejszym emailem chciałbym zwrócić uwagę na pewne niebezpieczeństwo, które grozi osobom posiadającym sklep internetowy Clish Shop w Home.pl. Dodam, że opisany przypadek związany jest ze stronami, na których jest zaimplementowany klasyczny kod śledzący Google Analytics.
Mimo zablokowania przez Google od 2 kwietnia 2014 roku możliwości generowania klasycznej wersji kodu śledzącego jest on nadal używany na wielu stronach. Nadal nie ma oficjalnych informacji kiedy będziemy zmuszeni zmigrować na wersję Uniwersal – zatem w użyciu są obydwie wersje kodu. Do tej pory nie spotkałem się z żadnymi problemami przy stronach używających klasyczny kod.
Ostatnio jednak analizowałem sklep oparty na skrypcie Click Shop. Ponieważ transakcje sprzedaży nie wpadały do GA wdrożono zalecenia znajdujące się na stronie dostawcy usługi – Home.pl – w wyniku dokonanych zmian transakcje zaczęły się w końcu pojawiać w Google Analytics. Ale jednocześnie webmastera spotkała niespodzianka – przestały być zbierane inne dane – np. dotyczące ruchu prowadzącego na stronę (za wyjątkiem wejść bezpośrednich)
Po zdiagnozowaniu problemu Klient skontaktował się z Bokiem Home.pl i uzyskał zaskakującą odpowiedź, która wyjaśnia zaistniałą sytuację:
w przypadku klasycznej wersji systemu Analytics, integracja wbudowana nie funkcjonuje poprawnie. Jeśli chce Pan z niej skorzystać, proszę wkleić kod z strony pomocy w ramach formularza nagłówka dostępnego w integracjach własnych. W przypadku dodania tego kodu, mogą pojawić się komplikacje z obecnie działającym modułem analityki e-commerce, dlatego sugerujemy wybranie tylko jednego z rozwiązań.
Postanowiłem wyjaśnić osobiście temat. Niestety rozmowie telefonicznej z BOKiem dostałem niejasne dla mnie wytłumaczenie – Klient miał dostać na emaila rozwiązanie problemu (jednak jak sprawdziłem nie dostał). Postanowiłem zatem wysłać email do BOKu i teraz czekam na odpowiedź.
Jak tylko ją otrzymam, dam znać – temat jest bowiem intrygujący ….
Czy ktoś ma klasycznego Google Analytics i podobne problemy w swoim Click Shopie?
Sebastian, trafiłem na ten tekst z polecenia współpracownika. Okazuje się, że mieliśmy podobny problem. Dokładnie od dnia, w którym zmieniliśmy kod klasyczny na universal w sklepie postawionym na ClickShopie od Home – zaczął nam spadać ruch, w tym dość mocno organiczny wg GA. I to mimo działań optymalizacyjnych na serwisie (onsite, nic innego). Po kilku tygodniach skonfrontowaliśmy dane z GA z danymi z Search Console i okazało się, że dane SC mówią o.. wzrostach wskaźników jak widoczność, kliknięcia, ctr czy pozycja.
Nasz wniosek zatem: kod klasyczny źle zlicza ruch.
Pytanie pozostaje – na ile kod universal poprawnie pracuje. Masz dalsze info?
Kod klasyczny odejdzie niedługo w przeszłość – już teraz zakładając nowe konto możesz wkleić tylko universal analytics.
Klasyczny – wiadomo.
Ale czy coś ruszyło z Twoim tematem? Pisałeś, że „dasz znać”. Może masz jakieś wnioski co do universal w clickshopie?
Jak napisałem – teraz liczy się tylko Universal, klasyczny zniknie za chwilę w ogóle z Google.
Nie ma co czekać – trzeba zmieniać kod 🙂
Sebastian, kod na universal zmieniony dawno. Pytałem czy z nim notujesz jakieś problemy w clickshopie (na bazie przedstawionego we wpisie Klienta).
Nie
Tym bardziej, że we wpisie była mowa o klasycznym kodzie …
Obecnie nie mam poza tym jak sprawdzić