Przekierowanie 301 ustawiamy, kiedy chcemy, aby robot wyszukiwarki kierował użytkownika, po wpisaniu adresu internetowego, od razu na nową stronę. Sytuacja taka może np. mieć miejsce, gdy zmieniamy adres np. sklepu internetowego.
Z różnych powodów decydujemy się na takie działanie. A to udało się nam w końcu kupić odpowiednią domenę i robimy podmianę z domeny „tymczasowej” na docelową. Albo nasza strona została zbanowana, ponieważ doszło w procesie pozycjonowania do wyraźnego złamania wytycznych Google. Możemy też chcieć „skorzystać z mocy” naszych innych domen, aby mocniej promować (pozycjonować) naszą docelową stronę.
Niezależnie od powodu, należy, jak tylko mamy taką możliwość, czyli dostęp do starej serwery, zadbać o to, aby istniejące już w Sieci linki do starej strony nadal pracowały dla nas. Jeżeli bowiem tego nie zrobimy, wówczas wiele stracimy: istniejące linki stracą swoją moc, ponieważ będą prowadziły w „nicość”. Po ustawieniu przekierowanie 301 na nową domenę moc tych linków nadal będzie pracować dla nowej strony, co wpłynie korzystanie na pozycję naszej strony w SERPach.
Canonical tag służy natomiast do wskazywania robotowi oryginalnego źródła informacji. Często jest tak, że – zwłaszcza w sklepach internetowych – mamy kilka stron praktycznie nie różniących się między sobą prezentowaną informacją. Jeżeli zależy nam na którejś z nich szczególnie, warto „poinformować” o tym robota, ponieważ wówczas to ta właśnie strona zostanie zaindeksowana i będzie w wyszukiwarce prezentowana osobom poszukujących informacji.