Jak wyglądają prace w Google nad rozwojem algorytmu – relacja z Search Quality Meeting

Specjaliści SEO cały czas próbują „odgadnąć” co Google „miało na myśli” kierując się w swoich pracach nad rozwojem algorytmu. Z drugiej strony – inżynierowie Google „robią co mogą”, aby wyniki były jak najlepiej dopasowane pod użytkowników, uwzględniające ich intencje, które przyświecają generowaniu zapytań do wyszukiwarki. Wyraźnie widać, że jest coraz trudniej wpłynąć na Google w stabilnym, długim okresie czasu. Oczywiście nie jest to regułą, zawsze znajdzie się sposób, aby w krótkim okresie czasu „zaszaleć w SERPach” – ale analizując różne strony widzę, że coraz bardziej praca organiczna przy stronie jest „doceniana przez algorytm”.

Jak wyglądają prace związane z rozwojem algorytmu? Jak zapadają decyzje dotyczące wdrażania usprawnień w wyszukiwarce. Pewne informacje znamy od dawna – Google, ciągle testując nowe rozwiązania, pracuje nad tym, użytkownicy dostają „to, co powinni”. Ale jak podejmowane są decyzje? Czy ma miejsce jakaś wymiana zdań – czy też … Matt Cutts narzuca wszystkim, co mają robić? 🙂

Aby w jakiś sposób uchylić rąbka tajemnicy przez użytkownikami swojej wyszukiwarki Google postanowiło opublikować po raz pierwszy nagranie ze spotkania w tej sprawie, tzw. Search Quality Meeting.

Zachęcam wszystkie osoby do zapoznania się z materiałem. Jak się można domyślić, omawiane zmiany nie są tymi, co osoby zajmujące się SEO „lubią najbardziej” – tematem było omówienie zmian z zakresu poprawy literówek w zapytaniach. Często widzimy, jak się pomylimy we wpisywaniu, że Google wyświetla nam to, co według niego powinno być – czyli np. nie wyniki dla „tanje noclgi w warszwie” tylko dla „tanie noclegi w warszawie” (jak doprecyzuję później chodziło o dłuższe zapytania, składające się z ponad 10 słów)

 

 

Nagranie odbyło się 1 grudnia zeszłego roku, podczas cotygodniowego spotkania noszącego nazwę “Quality Launch Review”. Intencją Google, która przyświecała publikacji nagrania ze spotkania, było zwrócenie na następujące kwestie

  • Even relatively subtle changes get intense scrutiny by our search evaluation and ranking teams. The specific change discussed in this video improves spelling suggestions for searches with more than 10 words and it impacts only .1% of our traffic. Still, you can see the scrutiny and thoughtfulness that goes into approving this change.

 

  • Every change has a dedicated search quality analyst assigned to study the impact. This analyst is not part of the engineering team building the change, but instead offers a separate opinion on whether the change is good for users.

Każda zmiana ma przypisanego specjalistę, którego zadaniem jest ocena wpływu zmiany na jakość wyników. To, co zwraca uwagę to fakt, że niejako „wczuwając się w rolę osoby wpisującej zapytania do Google” wyraża on swoją opinię, czy taka zmiana jest dobra dla użytkowników.

  • The search team relies heavily on the results of experimental data to make decisions. During the meeting, we rely on detailed analyst reports including the results of click evaluations and side-by-side experiments. These reports can sometimes be more than 25 pages long.

Testy, testy i jeszcze raz testy. Zmiany oparte są na analizie danych, nie na „widzimisię” inżynierów 🙂

  • Launch reports include specific examples to illustrate broader trends in the data. Rather than manually change one example, our engineers look for algorithmic ways to improve millions of queries.

Analizie podlegają też trendy – po to, aby zmiany były algorytmiczne (w domyśle odbieram to tak także – aby SQT miał mniej pracy przy nakładaniu ręcznych filtrów/banów 🙂

  • Search algorithm improvements often rely on and impact many different systems, so engineers with expertise in different areas all need to come together to make the best decision for the user, balancing all the tradeoffs involved (relevance, spam, latency, cost, language impact, etc.)

Podjęcie dobrej decyzji nie jest łatwe. Zmiany w algorytmie wpływają na wiele innych systemów Google, nie tylko wyszukiwarkę, dlatego ważne jest, aby decydując się na zmiany dokonać wyboru na drodze „negocjacji” – czyli wziąć pod uwagę użytkowników, wpływ spamerów, czy chociażby i koszty takiego przedsięwzięcia.

Na koniec – omawiane zmiany miałyby wpływ na 0,1% zapytań składających się z ponad 10 słów znajdujących się we frazie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *