Spis treści
Brak strony w indeksie to coś, co spędza sen z powiek każdemu webmasterowi. W przypadku strony hobbistycznej oznacza „tylko” spadek odwiedzin ze strony nowych czytelników. Ale już przy domenie firmowej ban to zamknięcie ważnego kanału sprzedaży, który może prowadzić do upadku firmy, ze względu na brak możliwości pozyskiwania Klientów z wyników organicznych (oczywiście pozostają linki sponsorowane, ale to już nie jest to).
Czym zatem jest „ów” ban?
Ban a filtr
Warto na początku wyjaśnić, jaka jest różnica między banem a filtrem
Zarówno ban, jak i filtr, to kara nałożona przez Google na witrynę za złamanie Wytycznych dla Webmasterów, która prowadzi do zmniejszenia widoczności strony w Google.
Filtr to spadek strony w rankingu pod daną frazę/grupę fraz w wyniku złamania tzw. Wskazówek dla Webmasterów. W przypadku bana kara jest bardziej dotkliwa i cała strona znika z indeksu wyszukiwarki i dotyczy to jakiejkolwiek frazy, także i takiej, pod którą serwis nie jest pozycjonowany. Aby dostać bana trzeba sobie „specjalnie zasłużyć” 🙂
Jak sprawdzić, czy strona ma bana
Aby sprawdzić, czy nasza strona dostała bana, czyli została wykluczona z indeksu wystarczy użyć komendy site: nasza_domena lub info: nasza_domena. Brak wskazań oznacza zbanowanie domeny.
Należy podkreślić jednak, że można to robić jak mamy pewność – ponieważ prowadziliśmy przy pozycjonowaniu strony działania, które w sposób rażący łamały tzw. Wskazówki Google dla Webmasterów.
Bana łatwo pomylić z błędem webmastera
Najczęściej jest to zablokowanie strony przed indeksowaniem (często się to zdarza, jak webmaster, po oddaniu strony Klientowi, zapomni zmienić właściwą formułę w pliku robots.txt)
Ban a nowa strona
Brak wyświetlania strony w indeksie dotyczy sytuacji, gdzie nowa domena może nie być jeszcze zindeksowana przez wyszukiwarkę i dlatego odpowiednia komenda nie zwraca żadnych wyników. Czas indeksacji jest dynamiczny, może wynosić 24 godziny jak i wiele tygodni, wszystko jest zależne od ilości i jakości linków prowadzących do naszej witryny.
Jak usunąć bana?
Jak z każdym problemem należy zacząć od zdiagnozowania przyczyny jego powstania.
Jeżeli ktoś samodzielnie pozycjonuje stronę, to będzie wiedział, gdzie „przegiął” :). A jeżeli zlecono prace przy stronie firmie SEO – należy przeprowadzić z nią poważną rozmowę i pod żadnym pozorem nie zgadzać się na … kupno nowej domeny w miejsce zbanowanej, ponieważ w praktyce nic to nie zmieni – firma SEO dalej będzie robiła to, co do tej pory, licząc, że za drugim razem uniknie kary od Google. A że właściciel stracił domenę, no cóż – jak „kupi tłumaczenie”, że „to wina Google” to nigdy się nie dowie, co się stało…
Pozostaje mi życzyć Tobie, abyś z banem nie miał nigdy do czynienia 🙂