Spis treści
Sporo osób zadaje sobie to pytanie, równie duża grupa nie jest świadoma tego, że reklamowanie strony w Internecie w niektórych przypadkach niesie za sobą konieczność ponoszenia sporych wydatków. Ponieważ ostatnimi czasy mam sporo pytań o koszty promocji strony postanowiłem krótko odnieść się do tej tak ważnej, z punktu widzenia właściciela strony, kwestii.
Ile kosztuje reklama w Internecie
Zacznę od tego, że na tak postawione pytanie nie ma prostej odpowiedzi – jeżeli ktoś zapyta nas „Ile kosztuje samochód?” to czy podamy jakąś kwotę? Nie – odpowiemy pytaniem „A jaki ?”
Podobnie jest z reklamą w Internecie. To, ile będzie nas kosztowała zależy od nas – od naszych oczekiwań oraz możliwości finansowych. Jeżeli mamy małą firmę to na pewno nie przeznaczymy na promocją takich środków jak duża marka.
Ale to nie oznacza, że duża firma wydaje środki finansowe na promocję w Internecie zawsze w sposób lepiej przemyślany niż mała firma.
Duża firma nie zarządza lepiej środkami reklamowymi
Duże firmy wbrew pozorom często robią … duże błędy przy swoich działaniach reklamowych. Znanym powszechnie zjawiskiem jest „palenia budżetów reklamowych” w miesiącu grudniu, kiedy to działy marketingu środki, jakie im pozostały w budżecie reklamowym, wydają „jak popadnie”, nie patrząc się na to, czy to ma sens i logikę. Dziwię się, że tak mało się o tym pisze i mówi, ponieważ tego typu praktyki to najzwyczajniej w świecie działanie na szkodę firmy. Jedna rzecz jest pewna – gdyby to była moja firma, to dział reklamy, który złapałbym na marnowaniu moich pieniędzy od razu wyleciałby „na bruk”. Niestety, duże firmy mają to do siebie, że tam wiele kwestii funkcjonuje wbrew logice 🙂
I dlatego jeżeli popatrzymy na budżet reklamowy dużej firmy, to może się okazać, że reklama w Internecie kosztuje ją np. dwa razy więcej niż powinna – ponieważ przez 11 miesięcy w roku miała prowadzoną bardzo dobrą kampanię reklamową, tak dobrą, że wydała na nią „zaskakująco niewiele” i w grudniu szef działu marketingu podjął „korporacyjną decyzję” o „spaleniu resztki budżetu”.
Małą firma lepiej podchodzi do kosztów reklamy
Każdy, kto prowadzi własną firmę małej czy średniej wielkości, ma innej podejście do kosztów reklamowych niż korporacja. Taka osoba uważnie ogląda przysłowiową „każdą złotówkę” i stara się wydawać ją tylko wtedy, kiedy faktycznie uzna, że jest duża szansa zwrotu z inwestycji.
Nie każda firma korzysta z usług firm reklamowych
Jakiś czas temu we wpisie postawiłem tezę, że nie każda firma potrzebuje do promocji stronyw Google firmy SEO. Wpis spotkał się z dużym zainteresowaniem, a niektórym osobom otworzył oczy (jak mi napisały) na kwestie związane z pozycjonowaniem – zarówno na korzyści, jak i na potencjalne zagrożenia związane ze zlecaniem tego typu działań na zewnątrz.
I bardzo dobrze.
Znam wiele firm, które robią same SEO.
Znam firmy, które „zabrały Adwords” agencjom i ze zdziwieniem zauważyły, że nie tylko wydają mniej, ale – co jest najważniejsze – mają więcej zapytań/klientów/większą sprzedaż w sklepiej.
Znam firmy, które same prowadzą Facebooka i świetnie sobie radzą.
Nie każdy musi korzystać z usług firm zajmujących się reklamą w Sieci – jeżeli czuje swój biznes to w wielu sytuacjach zrobi to lepiej. Każdy jednak prędzej czy później staje przed pytaniem, czy warto robić wszystko samemu, czy może niektóre usługi wyprowadzić poza firmę. Ludzie już dawno zauważyli, że skupienie się na swoim fachu jest lepsze niż robienie wszystkiego samodzielnie – szewc kiedyś robił buty, ale korzystał z usług bednarza czy kowala, jak musiał – a nie robił sam beczki czy podkuwał konia.odobnie jest i dzisiaj
Kiedy zlecić reklamę w Internecie na zewnątrz
Jeżeli widzisz, że firma się rozwija i zaczyna brakować Ci czasu na reklamę – skorzystaj z usług firmy marketingowej (ale ją koniecznie kontroluj !)
Jeżeli robisz coś samemu i nie widzisz efektów – skorzystaj z usług firmy marketingowej (ale także i w tym przypadku patrz firmie uważnie na ręce !)
Jeżeli chcesz przetestować outsourcing- skorzystaj z usług firmy marketingowej (ale nie bezkrytycznie – pytaj, obserwuj działania, jak nie jesteś zadowolony z kontaktu – nie wahaj się zmienić firmy; to Twoje pieniądze są wydawane, nie miej sentymentów)
ALE
Jeżeli robisz coś, co świetnie działa – NIE korzystaj z usług firmy marketingowej (chyba, że chcesz, aby coś działało jeszcze lepiej – ale także i wtedy patrz jej na ręce i nie bój się zadawać niewygodnych/trudnych pytań !)
Ile zapłacić za reklamę w Internecie
Nie ma innej odpowiedzi na tak postawione pytanie niż „sensownie, zgodnie ze swoimi możliwościami”
W każdej sytuacji należy sprawdzać i nadzorować prowadzone działania – zestawiać wydatki z przychodami i dążyć do badania, czy inwestycja w reklamę przynosi nam korzyści finansowe
PS
I jeszcze jedno – „próbowanie działań marketingowych” nie ma sensu – do tego trzeba być przekonanym. Reklamy nie robi się na próbę – reklamę robi się po to, aby lepiej zarabiać.
Wszystko rozbija się o budżety, stawki, koszty etc. IMHO jest to kwestia do kiedy reklama w internecie jest dla nas opłacalna? Do czasu aż zgadza się ROI to powinniśmy dokładać. Ewentualnie cofnąć się o krok do tyłu przeanalizować błędy i wrócić do ponownie do ustalania celów.
Świetnie napisałeś 🙂
W praktyce, jak jednak wiesz, jest różnie – nie raz i nie dwa rozmawiałem np. z osobami, które wydawały na Adwords kilkadziesiąt tysięcy złotych MIESIĘCZNIE dostając od Agencji tabelkę z Excela z ilością wyświetleń i klików; oczywiście podpięcie pod Google Analytics nie zostało wdrożone
Z SEO jest podobnie – ludzie patrzą na frazy, w dodatku te najpopularniejsze, które bardzo często nie konwertują (nie przynoszą nowych Klientów). No ale Klient chce być wysoko na frazę, to agencja, nie chcąc stracić Klienta, nie wyproowadza go z błedu, że to nic nie da, tylko „robi swoje” (oczywiście niekiedy Agencja nie wie tego, no ale to inna bajka)
Ludzie muszą zrozumieć, że reklama online, jak reklama mająca miejsce poza Siecią, musi sprowadzać się do tego, aby była mierzalna, aby można było oszacować korzyści, jakie daje. Nie jest sztuką wydawać kasę na promocję w Internecie dlatego, że inni to robią – sztuką jest wydawać jej mniej, aby mieć takie efekty jak konkurencja, lub innymi słowy wydawać jej tyle samo, ale mieć lepsze profity od innych 🙂