Spis treści
Meta tagi – podstawowe informacje
Meta tag description to krótki opis zawartości strony – w przeszłości miał wpływ na kształtowanie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, jednak już wiele lat temu stracił tę właściwość. Niewątpliwie jednym z powodów był fakt, że pozycjonerzy lub też właściciele stron, którzy dążyli do zwiększenia jej widoczności w wynikach wyszukiwania, upychali w meta tagu description bardzo duże ilości tekstu, które miały na celu sprawienie, aby wyszukiwarki, a dokładniej rzecz biorąc roboty indeksujące wyszukiwarek, bardziej łaskawym okiem popatrzyły się na zawartość danej strony, co miało z kolei spowodować, aby podniosła się jej pozycja w wynikach wyszukiwania. Po pewnym czasie od momentu, kiedy meta tag description przestał mieć wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce, zaczęła ona dodatkowo ignorować zawartość tego tagu. To znaczy w zależności od tego, jakie zapytanie wprowadza teraz użytkownik wyszukiwarkę Google, wyszukiwarka wprowadza. Mimo że upłynęło już sporo czasu, od kiedy Google zaczęło zachowywać się w taki sposób, to w dalszym ciągu jako ekspert produktowy na forum Google odpowiadam użytkownikom, którzy dziwią się, dlaczego Google inaczej interpretuje zawartość ich stron, że to wcale nie jest błąd, tylko po prostu system dąży do tego, aby ułatwić nam życie. Analizując treść zapytania, jakie wprowadzamy wyszukiwarkę Google, prezentując nam wyniki wyszukiwania, przygotowuje krótkie opisy zawartości stron po to, abyśmy mogli później, bazując na tych opisach, podjąć decyzję, w który wynik kliknąć. Im ów krótki opis jest bardziej skorelowany z prowadzonym przez znak za pytaniem, tym bardziej jesteśmy skłonni kliknąć w ten, a nie w inny wynik.
Dlatego tak ważne jest, aby treści na naszej witrynie były zoptymalizowane pod użytkownika, aby w sposób możliwie najpełniejszy odpowiadały jego potrzebom i oczekiwaniom, ponieważ jeżeli tak się stanie, to zwiększymy prawdopodobieństwo, że Google pokaże właściwy opis zawartości naszej strony. Dzięki temu będziemy w stanie pozyskać dla naszej firmy nowego klienta, albo też jeżeli chodzi o portal nowego czytelnika – im treści na stronie są mniej ukierunkowane na użytkownika, im są krótsze, tym automatycznie też i owe krótkie opisy będą gorsze jakości, ponieważ w niektórych sytuacjach Google może je zaciągnąć nie z tego miejsca, które wydawałoby się do tego oczywistym.
Spotykałem się już z sytuacjami, gdzie Google potrafiło w opisie strony wyświetlić zawartość stopki strony, która w żaden sposób nie była skorelowana z zapytaniem, jakie było wprowadzane przez użytkownika. Na koniec chciałbym podkreślić, że Google nie wymaga, aby na stronie znajdował się meta tag description, ponieważ wyszukiwarka jest w stanie samodzielnie go stworzyć i zaprezentować go użytkownikowi. Osobiście zachęcam Cię jednak do tego, abyś taki opis wdrożył na swojej stronie, ponieważ Google nie zawsze go zmienia, a to oznacza, że jeżeli stworzysz sobie system meta tagów, który z Twojego punktu widzenia będzie korzystny dla użytkownika, np. w przypadku posiadania sklepu stworzysz go w taki sposób kup teraz (stały element). Następnie będzie pojawiała się nazwa produktu, a na końcu dodasz coś, co wyróżnia Twój sklep na tle konkurencji. Np. wszystkie produkty zakupione do 12:00 wysyłamy tego samego dnia. Zarządzanie meta tagami description odbywa się poprzez albo edycję kodu HTML, albo w przypadku CMS takich, jak Word Press wystarczy uzupełnić odpowiednie pole, aby nie znając HTML móc sobie z tym poradzić.
Drugim rodzajem meta tagów są meta tagi robots. Ich zawartość daje wskazówki wyszukiwarkom w zakresie skanowania oraz indeksowania zawartości strony. Wartości domyślne, których nie trzeba deklarować to indeks oraz follow. Pierwsza z nich indeks to wskazówka dla robota przeglądarki, że zawartość danej strony można indeksować, druga – follow pozwala robotowi na podążanie za linkami, jakie znajdzie na danej stronie, co ułatwia proces indeksowania serwisu. Warto wspomnieć też w tym miejscu, że wartość atrybutu name, czyli robot, wskazuje, że dyrektywa odnosi się do wszystkich robotów. Jeżeli zamienimy robot na nazwę robota, np. na Google Bot, to będziemy mogli ustawić meta tagi dla Google, Bota np. indeks follow a dla pozostałych robotów indeksujących no indeks now follow. To teoria – w praktyce bardzo rzadko się tak robi. Ja np. od kiedy zajmuję się pozycjonowaniem, nigdy nie stosowałem takiego zapisu, więc wątpię, abyś także i Ty to robił. Na koniec jeszcze powiem, że wielkość liter w atrybutach name i content nie jest rozróżniania. Możesz więc używać zarówno dużych, jak i małych liter lub też je miksować. Zachęcam cię jednak do trzymania się standardów, czyli używanie małych liter.
Trzeci tag, który chciałem Ci dzisiaj przybliżyć, to tak, dzięki któremu zweryfikujesz własność domeny w Search Console, aby móc uzyskać dostęp do informacji, jakie Google posiada o danej stronie pełną listę meta tagów, jakie obsługuje Google, znajdziesz w opisie tego odcinka. Zapewne zdziwisz się, że nie znajduje się tam meta tag keywords. No cóż, lata temu był to bardzo popularny meta tag, który wykorzystywany był w procesie pozycjonowania. Nierzadko zawartość meta tagu keywords była znacznie większa niż zawartość tekstu, jak i znajdował się na stronie. Firmy pozycjonerskie oraz właściciele stron bardzo często zamieszczali tam dosłownie litanie słów kluczowych, pod które chcieli, aby ich strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania. Google stosunkowo szybko zauważyło ten proceder i postanowiło go ukrócić, doprowadzając do tego, że dzisiaj nie znajdziesz meta tagu keywords na liście meta tagów, jakie obsługuje Google. Na koniec chciałbym zwrócić uwagę na element, który sporo osób uważa za meta tag, chociaż on nim nie jest.
Tym elementem jest title, czyli tytuł wyniku wyszukiwania, jak i widzimy w wyszukiwarce. Kiedyś, podobnie jak to było w przypadku meta tagu description także i zawartość title była stała, co również prowadziło do sytuacji, w których zawartość title potrafiła liczyć kilkaset, a niekiedy nawet i kilka 1000 znaków. Google dawało się na to nabierać, ale do czasu obecnie zawartość title jest ustalana na podstawie informacji z wielu źródeł, do których dostęp ma Google, co prowadzi, podobnie jak w przypadku sytuacji z meta tagiem description do takiej sytuacji, w której to, co widzimy w wyszukiwarce, rzadko jest w pełni odzwierciedlane zawartością elementu title, ponieważ Google dąży do tego, aby zaprezentować nam jak najlepszy tytuł wyniku wyszukiwania, który zdaniem wyszukiwarki zawiera odpowiedź na nasze pytanie, które zostało do niej wprowadzone.
—
Mam nadzieję, że teraz już wiesz, jakie meta tagi są najważniejsze, na jakie meta tagi należy zwrócić uwagę w procesie pozycjonowania. Dowiedziałeś się także, że szkoda zawracać sobie głowę tagiem keywords, ponieważ nie jest on już obsługiwany przez Google. Oraz, że title wbrew temu co możesz nadal przeczytać na wielu stronach internetowych, nie jest wcale meta tagiem.