Czy korzystanie z linków sponsorowanych (Adwords) ma trwały wpływ na pozycję strony

Stanowisko Google w tej sprawie jest jasne i niezmienne od dawna – kampania prowadzona w linkach sponsorowanych nie wpływa na trwały wzrost pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

Jednak na forach nadal pojawia się wiele wątków, gdzie ich autorzy twierdzą, że jest wręcz odwrotnie – że widać wyraźnie, jak strona idzie w górę w SERPach przy aktywnej kampanii Adwords oraz  jak spada po jej wyłączeniu. Jak to jest naprawdę i skąd biorą się takie opinie?

Odpowiedź na tak postawione pytanie jest bardzo prosta. Osoby uważające, że Adwords wpływa na SEO, mylą po prostu dwie kwestie: CHWILOWY wpływ kampanii w linkach sponsorowanych na  pozycję w indeksie spowodowany częstszymi zmianami na stronie, a co za tym idzie częstszymi wizytami Goglebota, z DZIAŁANIAMI SEO.

Jeżeli prowadzimy dla strony kampanię Adwords, to poprzez dopasowanie treści na stronie „zmuszamy” robota do częstszych wizyt na stronie. Ponieważ częstotliwość zmian jest jednym z  czynników, który ma znaczenie przy ustalaniu pozycji strony w rankingu, strona internetowa, dla której prowadzona jest kampania Adwords, może zaliczyć pewne wzrosty w SERPach, w stosunku do pozycji zajmowanych przed rozpoczęciem kampanii.

Należy jednak podkreślić, że nie jest to efekt trwały i po zakończeniu kampanii strona wraca na „swoje miejsce”, zatem o wpływie linków sponsorowanych na SEO nie możemy mówić.  SEO to działania długofalowe, których celem jest TRWAŁE zwiększenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Kampania Adwords nam tego nie zapewni.

W końcu, jakby tak było naprawdę, to byłaby to zwyczajna sprzedaż linków pozycjonujących, a to jest przecież sprzeczne z Wytycznymi Google dla Webmasterów :).

2 komentarze do “Czy korzystanie z linków sponsorowanych (Adwords) ma trwały wpływ na pozycję strony

  1. Od ok roku strona na jedną frazę zajmowała niezmiennie pierwsze miejsce. Po kampanii Adwords i jej zakończeniu zaczęła spadać na wszystkie frazy kluczowe. Zobaczymy ile potrwa odbudowa ale niewątpliwie jest to efekt kampanii. Jak widać mało ciekawy..

    1. Juz w kilku miejscach się spotkałem ze stwierdzeniem, że Adwords ma wpływ na pozycję w SERPach. Może nie bezpośredni – ale pośredni na pewno jest. Wystarczy np. że dzięki Adwordsom zdobywa się linki lub ludzie potem wpisują nazwę firmy w wyszukiwarkę i wchodza na stronę – już nie z linków sponsorowanych, ale z organika…

Skomentuj Sebastian Miśniakiewicz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *