Brand24 vs Monitori i SentiOne – rozwinięcie opinii o programach do minitoringu marki

analizaPo opublikowaniu wpisu dotyczącego porównania skuteczności 3 programów do monitoringu marki – Monitori, SentiOne i Brand24 Sentione planowałem rozwinąć go o wyjaśnienie tzw. kontekstu aby zwrócić na funkcjonalność, którą każde z trzech analizowanych narzędzi na w inny sposób zaimplementowane – a mianowicie na uwzględnianie/nieuwzględnianie w wypowiedziach kontekstu

Bieżący wpis przy okazji nawiązuje do dzisiejszych zarzutów Tomka Wydry, który na Facebooku napisał:

„Test w moim mniemaniu był mało rzetelny. Brak było informacji o zwrotach 🙂 w zakresie analizy danych (czy tylko wpisy czy komentarze bez wpisów etc. Same wyniki ilość wzmianek plus okres mierzenia.

Przejdźmy zatem do meritum.

Czym jest kontekst wypowiedzi w monitoringu marki?

W programach do monitorowania pozycji kontekst wypowiedzi to sytuacja, w której program zwraca dla danego projektu wynik związany z pojawieniem się komentarza nie zawierającego analizowanej frazy do wpisu w którym to wpisie znajduje się analizowana fraza. Ponieważ przedstawione określenie jest zawiłe to w celu lepszego zrozumienia zagadnienia posłużę się przykładem.

Załóżmy, że na blogu pojawił się wpis, w którym odniosłem się do jakiegoś wydarzenia – nazwijmy je roboczo „Konferencja SEOmaster 2015”. Firma, która organizowała konferencję, ustawiła monitoring marki na domyślnych ustawieniach na frazę „Konferencja  SEOmaster 2015” we wszystkich 3 testowanych narzędziach.

Po kilku minutach na każdym z 3 kont pojawiła się informacja o wpisie – organizator konferencji jest zadowolony: „Dobrze o nas pisze”, myśli sobie.

Ale czy aby na pewno? Czy na tym sprawa powinna się „skończyć”?

Popatrzmy, co się dzieje dalej.

Mija kilkanaście minut i pod wpisem pojawia się pierwszy komentarz „Świetna konferencja, warto było tam być”

Co się stanie, jak zachowają się narzędzia? (przyjmijmy, że roboty wszystkich programów trafią na komentarz)

Monitori wychwyci komentarz (domyślne ustawienia, brak możliwości ich modyfikacji przy definiowaniu projektu)
SentiOne wychwyci komentarz (ale tutaj mamy możliwość wyboru: czy chcemy monitorować komentarze, czy też nie; domyśłnie monitorujemy)
Brand24  na pewno nie wychwyci komentarza ponieważ obecnie skupia się tylko na postach i komentarzach które zawierają monitorowaną frazę..

Jak kontekst wypowiedzi wpływa na monitoring marki

Aby to lepiej zrozumieć popatrzmy co może się zdarzyć w kolejnym kroku.

Otóż następnego dnia Pan ABC trafia na wpis, czyta go, czyta pierwszy komentarz, a następnie zdenerwowany pisze w drugim komentarzu: „Ale głupoty mówisz, widać, że szeptankę uprawiasz 🙂 – konferencja była do d…, ponieważ TO, TO, TO i TO”

Jak powinny się zachować programy? (przyjmijmy znowu, że roboty wszystkich programów trafią na komentarz)

Monitori wychwyci komentarz
SentiOne wychwyci komentarz
Brand24 na pewno nie wychwyci komentarza

Aby w pełni wyjaśnić temat zróbmy jeszcze jedną rzecz – wyłączmy kontekstowe wyszukiwanie w analizowanych programach.

Co w sytuacji, jak wyłączymy kontekstowe wyszukiwanie

Ze względu nie niemożliwość wyłączenia owej funkcji w Monitori musiałem pominąć to narzędzie i skupić się tylko na dwóch – Brand24 oraz Sentione. Powtórzyłem wyniki, dodając jeden nowy projekt, z dużą ilością wyników

 

Nowy temat, który powstał w ostatnim miesiącu

SentiOne = 43 – 23 Facebook, 5 Twitter, 15 pozostałe

Brand24 = 296 – 71 Facebook, 50 Twitter, 175pozostałe

Program obecny na rynku od paru lat

 Ostatni miesiąc

SentiOne = 0 – 0, 0, 0

Brand24 = 10 – 0, 0, 10

Ostatni kwartał

SentiOne = 2 – 0, 0, 2

Brand24 = 13 – 0, 0, 13

Ostatni rok

SentiOne = 12 – 5, 0, 7

Brand24 = 24 – 2, 1, 22

 

Marka samochodu obecna na rynku od 3 lat

Ostatni miesiąc

SentiOne = 43 – 23, 5, 15

Brand24 = 42 – 27, 3, 12

Ostatni kwartał

SentiOne = 151 – 62, 10, 79

Brand24 = 220 – 108, 34, 78

Ostatni rok

SentiOne = 936 – 291, 52, 593

Brand24 = 244 – 109, 39, 96

 

Nowa marka samochodu

Ostatni miesiąc

SentiOne = 97 – 41, 8, 48

Brand24 = 146 – 32, 13, 101

Ostatni kwartał

SentiOne = 231 – 111, 21, 99

Brand24 = 300 – 85, 21, 194

Ostatni rok

SentiOne = 1032 – 224, 44, 764

Brand24 = 868 – 179, 66, 623

 

Domena rozwijająca się, z dużą ilością unikalnej treści

Ostatni miesiąc

SentiOne = 104 – 96, 0, 8

Brand24 = 122 – 97, 0, 25

Ostatni kwartał

SentiOne = 282 – 250, 0, 32

Brand24 = 404 – 321,  3, 80

Ostatni rok

SentiOne = 775 – 683, 4, 88

Brand24 = 1211 – 1023, 14, 174

Wnioski

Komentarz podsumowujący

  1. Różnica między Brand24 a SentiOne wygląda inaczej niż we wcześniejszym teście. Jeżeli nastawiamy się na jakość wyników mierzoną ilością wzmianek zawierających monitorowany zwrot – Brand24 jest liderem. Jeżeli chcemy śledzić kontekst wypowiedzi – to wracamy z wynikami do pierwszego testu, który wygrało Monitori.
  2. Monitori MUSI dodać możliwość wykluczania kontekstu
  3. Brand24 MUSI dodać opcję uwzględniania kontekstu.
  4. SentiOne musi lepiej opisać opcję wykluczania wyników – ile osób zrozumie, o co tutaj chodzi? „Jedynie treść wypowiedzi będzie przeszukiwana pod kątem wybranych słów kluczowych. Kontekst i autor wypowiedzi zostaną pominięte.”
  5. Manipulowanie kontekstem to potężne pole do nadużyć ze strony firm bazujących w budowaniu marki na tzw. content marketingu
  6. NA KONIEC – monitoring marki to mierzenie WSZYSTKICH interakcji. Przedstawiony powyżej przykład z hipotetyczną konferencją SEO pokazuje, że skupienie się tylko na wpisie niesie za sobą ryzyko ukazania fałszywego obrazu sytuacji. Wystarczy, że agencja promująca konferencję ulegnie „modzie na content marketing” i zaleje Internet publikacjami „chwalącymi” konferencję aby pokazać organizatorowi wyniki bez kontekstu

Czy wcześniejszy test był miarodajny?

Moim zdaniem tak – warto jednak analizować go w porównaniu z tym artykułem, który jest jego dopełnieniem. Spotkałem się bowiem np. z opinią, że duże firmy mogą nie być zainteresowane analizowaniem tysięcy komentarzy i skupią się tylko na wypowiedziach źródłowych. Nie jestem jednak co do tego przekonany – skoro na małe i średnie firmy, na etapie budowania marki, wiedzą. że każda wypowiedź jest dla nich ważna, to tym bardziej te duże zdają sobie sprawę, nauczone swoim (lub konkurentów) doświadczeniem, że niekiedy jeden, bardzo mały, kamyk może wywołać lawinę.

Na koniec mam do Was pytanie: „Czy Waszym zdaniem kontekst warto analizować, czy też nie?”

30 komentarzy do “Brand24 vs Monitori i SentiOne – rozwinięcie opinii o programach do minitoringu marki

  1. Zdaje się, że w Monitori już w utworzonym projekcie można zmieniać filtr czy ma pokazywać komentarze bez słów kluczowych czy nie.

      1. Jak dla mnie tekst sugeruje, że Monitori w ogóle nie posiada takiej opcji, a z tego co widzę, nie jest to prawdą i wprowadza w błąd, bo brak w tekście zaznaczenia, że chodzi o etap tworzenia projektu, a nie całe narzędzie, w którym jednak po załadowaniu się wyników można to dowolnie sortować i filtrować, więc jak najbardziej posiada taką opcję.

        1. „Monito wychwyci komentarz (domyślne ustawienia, brak możliwości ich modyfikacji przy definiowaniu projektu)”

          Daj CTRL+F5 – widzisz cache’a; ta uwaga została dopisana chwilę po opublikowaniu wpisu, aby nie było niejasności.

          1. Nie zmienia to faktu, ze w dalszej czesci tekstu i testu jak najbardziej dalo sie zestawic wyniki Monitori z Brand24 i SentiOne, poniewaz to, w ktorym momencie wykluczasz wyniki niewynikajace z kontekstu jest bez znaczenia. To tak, jakby powiedziec, ze nie mozna porownac wyszukiwarek okazji cenowych, bo jedna z nich pozwala na wybor wojewodztwa dopiero przy drugim oknie tworzenia zapytania, a dwa pozostale narzedzia pozwalaly na to w pierwszym…

          2. A co w sytuacji, jak wybiorę opcję że tylko wpisy z frazą i … powiadomienie natychmiastowe na emaila?
            Skrzynka zostanie zasypana nie tym, co trzeba – no chyba, ze się mylę
            ?

  2. Sebastianie,

    Dziekuję w imieniu SentiOne za przeprowadzone testy. Ponieważ ich wynik mnie zaskoczył chciałem zwrócić Twoją uwagę na jedną nieścisłość związaną z metodologią, która diametralnie podważa wiarygodność testu i udowadnia, że porównujesz gruszki z jabłkami.

    Przyjrzałem się projektom, które stworzyłeś na swoim koncie w SentiOne, a w szczególności projektowi, w którym SentiOne w Twoim teście miało „0” wyników. Otóż w naszej bazie danych mamy wszystkie wypowiedzi, które wyświetliła ma konkurencja (możesz to zweryfikować wybierając opcję: Zaawansowane –> Brak filtrowania po słowach kluczowych). Nasz system nie wyświetlił tych wypowiedzi, ponieważ we wszystkich z nich wyszukiwane słowo nie pojawiło się w treści wypowiedzi, a stanowiło część długiego linka. A przecież chciałeś wyszukać wzmianki w treści, a nie w kontekście. Według naszej metodologii jest to spam, ponieważ nie są to wzmianki na temat wyszukiwanej marki i nasi klienci nie chcą widzieć takich wypowiedzi, dlatego je ukrywamy na liście wyników.

    Przykład ilustrujący bezsens tej metodologii:
    Załóżmy, że interesują nas wzmianki nt. piwa „Lech”. Nie chcemy, żeby system znalazł nam wypowiedź zawierającą słowo „lech” w następującym linku: http://twitter.com/lech-sobczak-12942. Dlatego w SentiOne ukrywamy takie wypowiedzi w wynikach, traktując je jako spam.

    Jeśli weźmiesz pod uwagę tą różnicę w metodologii oraz fakt, że mamy wszystkie wypowiedzi w bazie danych, i zastosujesz je w pozostałych projektach wyjdzie na to że wynik testu jest ODRWOTNY.

    To taka moja uwaga na temat wszystkich testów, aby były miarodajne trzeba porównywać ze sobą te same rzeczy w tej samej metodologii.

    1. Hej Kamil.
      Masz na myśli ten wpis „o Mbanku”?
      To mnie faktycznie zaskoczyło „jako zwykłego użytkownika” – ponieważ dla mnie rzeczą bardzo ważną jest, aby jak fraza pojawi się w komentarzu – a była, ponieważ był to url (taki był keyword) to aby taki wynik został przedstawiony.
      W moim odczuciu zatem powinna pojawić się taka opcja JUŻ NA ETAPIE tworzenia projektu – aby zwykły użytkownik wiedział, że Sentione będzie szukał w kontekście ALE TYLKO WTEDY prezentował wyniki, jak pojawi się dana fraza w treści komentarza.
      Z tego, co słyszałem, to będą zmiany w styczniu w Monitori, więc wtedy zrobimymi ODPICOWANY projekt, a właściwie minimum 5 – gdzie skontaktuję się już stricte z Wami i wspólnie ustalimy zasady i warunki tak, aby przed naciśnięciem przycisku tworzenia raportu nie tylko „zwykły użytkownik”, ale i twórca narzędzia miał pewność, że wszystko jest OK.
      Uzyskane wyniki zostaną zaś sprawdzone i zatwierdzone 🙂
      Co Ty na to?

      1. Sebastian, dzięki za odpowiedź. Myślę, że pomysł przeprowadzenia testu w którym uspójnienimy metodologię jest bardzo dobry. Tymbardziej uważam, że powyższy wpis powinien zostać skasowany, ponieważ wprowadza naszych klientów, a także klientów Monitori, jak rozumiem w błąd. Proponuje usunięcie tego tekstu i przeprowadzenie w styczniu nowego, który bedzie opierał sie na uspójnionej metodologii wszystkich narzędzi.

        1. Kolejny test pewnie zrobimy wspólnie – tzn. nie tak, że ja ogłoszę co będziemy badać – tylko ustali się WSZYSTKO; nie wszystkie programy mają bowiem te same funkcje – np. Brand24 ma filtr językowy ustawiany już na poziomie definiowania projektu.
          Monitori się na to zgodziło, Brand24 też – więc można powiedzieć, że jesteśmy umówieni

          1. Hej Sebastian,

            Nie odniosłeś się w takim razie do mojej uwagi odnośnie „brakujących” rzekomo wypowiedzi w SentiOne. Mamy je w systemie i możemy je wyświetlić (co zresztą zorbiłem na Twoim koncie poprawiając konfigurację projektu), standardowo ukrywamy je jako spam. W związku z tym prosiłbym o poprawienie zestawienia w punkcie w którym mamy „0” wyników. Rzutuje to na wynik całego testu.

          2. A dlaczego uciąłeś rozszerzenie domeny?
            Ja szukałem nazwy domeny, pęłnej – rozumiem, ze tak działa Sentione, że nie można dać np. wp.pl szukając „wirtualnej polski”
            ?

          3. Jak zapewne wiesz domena z „www.” nie jest równa domenie bez „www”. Dlatego najlepiej wpisać bez końcówki „.pl” żeby wychwycić wzmianki występujące w obu domenach. To jest właśnie przykaład na brak uspójnienia metodologii w teście. Dlatego chciałem Cię ponownie poprosić o aktualizację wyników testu, ponieważ obecne wprowadzają ludzi w błąd sugerując, że SentiOne nie posiada tych wyników, co jest nieprawdą. Z góry dzięki!

          4. Kamil
            wytłumacz mi proszę zatem dlaczego system … „pomija” http 🙂
            A dwa – skoro tez wiesz że to różne domeny to … dlaczego nie uwzględnić tego w algorytmie przy tworzeniu projektu? Bo nie rozumiem
            Ciekawy jestem jak to rozwiązał Brand24 czy Monitori – odpowiecie?

    2. Kamil, czy chodzi Ci tu o porównanie z Monitori? Bo Brand24 tak jak i Wy nie pokazuje wyników, w których fraza jest jedynie w linku a nie w treści. My również uznajemy je za spam.

        1. Kamil, ale słowo nie występuje w linku do wpisu tylko w treści wpisu, gdzie jest osadzony link z takim słowem. Taka sytuacja wg nas nie jest kontekstem. Zresztą zwróć uwagę, że wg Sentione również nie jest: : http://postimg.org/image/u5355nskh/

          1. Dodam tylko, że dlatego właśnie myślałem że pytasz o to czy sprawdzamy obecność frazy w adresie wyniku. Czyli w url widocznym w pasku przeglądarki 🙂

          2. Myśle, ze co do jednego jesteśmy zgodni – żeby testy były miarodajne trzeba ujednolicić metodologie testów.

          3. Nie lepiej umożliwić Klientom na proste i intuicyjne tworzenie projektów?
            Co z tego jak się np widok uprości skoro i tak potem powiadomienia emailem nas zaleją ?
            Co do testu powtórzę – ustawienie projektu musi być proste. Klient nie powinien konsultować tego z bokiem – bo jak konsultuje to znaczy to że coś jest nie tak …

          4. Kamil, przy wyłączonym kontekście metodologie są moim zdaniem bardzo podobne. Dodatkowo w poprzednim porównaniu, gdzie brano pod uwagę kontekst, którego my nie zbieramy – nie widziałem Twojego sprzeciwu, że porównywane są jabłka z gruszkami.

          5. Nie do końca, powyżej w odpowiedzi do Sebastiana wyjaśniłem na czym polega różnica w metodologii (różne traktowanie domen z www i bez www). Oba testy według mnie nie są miarodajne z tego samego powodu. Nie włączałem się w dyskusję ponieważ Ty to zrobiłeś. Szczerze powiedziawszy zamierzałem zignorować tamte testy, ale pojawił się ten wpis, więc nie mogłem pozostać obojętny…

          6. Rzeczywiście metodologie mają tyle niuansów i różnic, że trudno jest porównać w 100% jabłka do jabłek.

            Można natomiast porównać unikalne źródła (domeny i subdomeny) – a dokładnie ich liczbę – jako unikalnych miejsc w sieci, gdzie toczą się dyskusje na temat wskazanych marek, tematów, produktów.

  3. PS. chyba coś jest nie tak z czasem na serwerze, bo jak piszę ten komentarz to jest godzina 11:33 a widzę wpisy z godziny 12:09 😉

  4. To jeszcze ja pozwolę sobie dodać, poza uwagami merytorycznymi Kamila, że nazywamy się SentiOne (przez duże „O”).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *