google ads

Jak za pomocą Adwords poprawić wyniki pozycjonowania Klienta

Co ma wspólnego w Google link sponsorowany z naturalnymi wynikami wyszukiwania? Jak się okazuje ma, i to sporo.

Niewiele osób mających małą styczność z SEO czy/i Adwords, wie, że w sytuacji, gdzie prowadzimy kampanię linków sponsorowanych bez połączenia kont Adwords z Google Analytics ma miejsce ciekawe zjawisko – cały ruch z linków sponsorowanych wpada nam do organica !

adwords-organic

W wyniku tego w Google Analytics widzimy piękną listę słów kluczowych, z których rzekomo nastąpiło wejście na naszą stronę z SERPów. I ponieważ znajdziemy tę listę (zestawienie fraz) w statystykach ruchu bezpłatnego domniemywać można, że są to wejścia z wyników wyszukiwania…

Wyobraźmy sobie sytuację, gdzie Klient nie monitoruje pozycji strony pod dana frazę kluczową. Z biegiem czasu pojawia się wątpliwość/rodzi się pytanie: „Czy SEO coś w ogóle daje?”. Aby utwierdzić go w przekonaniu, że „wszystko gra”do akcji wkracza „kreatywna” firma SEO, która prowadzi Klientowi – bez jego wiedzy – kampanię linków sponsorowanych. Wykorzystując fakt, że przy niepołaczonych kontach Adwords oraz Google Analytics ruch płatny wpada do bezpłatnego firma SEO może ona jasno i bez dwóch zdań pokazać Klientowi „pozytywne efekty wynikające z pozycjonowania”: „Proszę zobaczyć, przecież są wejścia”…

Czy opisane zjawisko ma miejsce?

Tak.

Czy opisane zjawisko jest do wykrycia?

Tak – mamy co najmniej dwa sposoby:

  1. W związku z coraz większym udziałem not provided (w niektórych branżach sięgającym nawet i ponad 95%) można przyjąć, że pojawienie się dni, w których mamy ten stosunek na dużo niższym poziomie niż zazwyczaj (widzimy więcej fraz niż zwykle) jest dziwnym zjawiskiem.
  2. Można porównać stopień widoczności strony pod dane frazy w Narzędziach dla Webmasterów z ruchem w GA można – przy odpowiedniej metodologii łatwo zauważyć, że coś jest nie tak – skoro poziom widoczności strony pod daną frazę się nie zmienił/spada to … dlaczego nagle mamy z niej wejścia?

Jest jeszcze trzeci sposób – namierzamy reklamę w realu – nie słyszałem jeszcze o tym, aby konkurencja konkurencji prowadziła Adwords 🙂

No i czwarty – jak ktoś monitoruje sobie pozycję strony pod jakąś frazę to też ma punkt odniesienia…

Szkoda, że Google nie informuje webmastera o tym, że właśnie rozpoczęto kampanię linków sponsorowanych dla jego domeny. Nie byłoby w ogóle tematu. A tymczasem po raz kolejny wyraxnie widać, że pomysłowość „specjalistów SEO” nie zna granic. Szkoda, że nie zawsze jest to pomysłowość kreatywna… Z tego, co wiem, najczęściej takie kampanie prowadzone są na niszowe słowa kluczowe (aby firma SEO nie generowała sobie zbędnych kosztów) i najczęściej taka sytuacja ma miejsce pod koniec miesiąca (kiedy to przypada okres rozliczeń za usługi SEO).

Czy spotkaliście się z tym zjawiskiem? Macie inne sposoby na jego wykrycie?

6 komentarzy do “Jak za pomocą Adwords poprawić wyniki pozycjonowania Klienta

  1. Ciekawe czy takie działanie jest nagminne, czy są to tylko pojedyncze przypadki? Wszystko jak zwykle oparte na niewiedzy klienta.

  2. Tak, spotkałem się z tym już dawno nawet za czasów starego panelu GA. Jednak ja mam doświadczenia takie że rozpoczęcie kampanii adwords dla stron pozycjonowanych wpływa samo przez się na poprawę pozycji w organicznych google.

  3. Czyli jednak nie tylko ja to zauważyłem! 😀 Nie powiem… interesujące… kolejny przykład jakim syfem jest polskie SEO/SEM…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *