raport crux search console

Search Console – za mały ruch w witrynie przez ostatnie 90 dni nie pozwala na pełną ocenę.

Jak przeczytamy w dokumentacji Google, komunikat w Search Console informujący o tym, że jest „za mały ruch w witrynie przez ostatnie 90 dni nie pozwala na pełną ocenę”, pojawi się, gdy

Jeśli zamiast Raportu o jakości strony pojawi się komunikat Za mało danych o korzystaniu dotyczących Twojej witryny, oznacza to, że usługa jest nowa w Search Console lub że w raporcie na temat użytkowania Chrome jest za mało danych i dlatego nie można dostarczyć przydatnych informacji dotyczących wybranego typu urządzenia (komputera lub telefonu komórkowego). Baza danych raportu na temat użytkowania Chrome zbiera informacje o adresach URL niezależnie od tego, czy należą one do usługi w Search Console. Może jednak minąć kilka dni od momentu utworzenia usługi, zanim informacje znajdujące się już w bazie danych zostaną przeanalizowane i opublikowane.

O jakie dane chodzi?

Parametry używane w raporcie

Więcej informacji (parametry zmieniają się na przestrzeni czasu) znajdziesz w dokumentacji Google.

Na chwilę obecną kluczowe parametry wykorzystywane w raporcie CrUX to:

First Paint – czas, po którym przeglądarka zaczyna renderować stronę;

First Contentful Paint (FCP) – czas, podczas którego przeglądarka wyrenderowała jakikolwiek tekst lub grafikę/obraz. Informuje o tym, że po wskazanym czasie użytkownik może już zapoznać się z treścią na stronie.

DOM Content loaded – czas, kiedy wstępny dokument HTML został w pełni załadowany i przeanalizowany, bez czekania na doładowanie styli, grafik czy iframe’ów.

Largerst Contentful Paint (LCP) – czas, który jest potrzebny do załadowania największego elementu na stronie.

Onload – informuje, kiedy strona w pełni się załadowała.

Cumulative Layout Shift (CLS) – im mniejsza wartość, tym strona „nie skacze” podczas jej wczytywania się (jeżeli zdarzyło Ci się, że chciałeś kliknąć w dany element na stronie, a on nagle przesunął się w dół, to taka strona posiada zły wskaźnik CLS).

First Input Delay (FID) – to czas, po którym użytkownik wchodzi po raz pierwszy w interakcję ze stroną (np. może kliknąć w link czy przycisk).

Interaction to Next Paint (INP) – w marcu 2024 zastąpi FID’a. Od tego czasu nie będzie liczyła się tylko pierwsza interakcja użytkownika ze stroną, ale KAŻDA.

Experimental metrics – tutaj liczy się Time to First Byte (TFB) – kluczowy wskaźnik oceniający szybkość serwera; mierzy czas pomiędzy zapytaniem skierowanym do serwera a pierwszym otrzymanym bajtem (czyli gdy serwer zaczyna odpowiadać).

Brzmią te wskaźniki bardzo poważnie, ale jak się popatrzysz na opisy na spokojnie, to zauważysz, że liczy się w nich jedno – to, aby strona była szybka i przyjazna w użytkowaniu dla osoby, która ją odwiedza.

Chrome User Experience Report (Chrome UX Report, CrUX)

Dane w raporcie CrUX są aktualizowane w czasie rzeczywistym i bazują na ostatnich 28 dniach; raport w Search Console zostaje wygenerowany, gdy na stronie pojawi się tzw. „minimalna” ilość odwiedzających; jeżeli tak się nie stanie, zobaczysz taką informację

Jeżeli pojawią się dane dla komputerów, ale nie będzie ich dla urządzeń mobilnych, wówczas zobaczysz informację o danych dla danego segmentu, przy czym nad tą informacją pojawi się ostrzeżenie

Nie ma oficjalnych informacji o tym, jaka jest minimalna ilość odwiedzających, aby raport się wygenerował.

Oficjalne stanowisko jest enigmatyczne i informuje o tym, że dane się pojawią, gdy będzie ODPOWIEDNIA ilość wizyt :).

Dokładne wyjaśnienie brzmi:

A page is determined to be sufficiently popular if it has a minimum number of visitors. An origin is determined to be sufficiently popular if it has a minimum number of visitors across all of its pages. An exact number is not disclosed, but it has been chosen to ensure that we have enough samples to be confident in the statistical distributions for included pages. The minimum number is the same for pages and origins.

W praktyce zaś wygląda to tak, że na pewno zobaczysz dane, gdy np. ruch z urządzeń mobilnych masz na poziomie ponad 140 w ciągu ostatnich 28 dni (bazujemy na danych widocznych w Search Console):

Zauważyłem, że np. dla urządzeń mobilnych graniczną wartością jest liczba znajdująca się tuż przed 90. Można więc przyjąć, że jeżeli ilość odwiedzin z urządzeń mobilnych/komputerów przekroczy 90, to dane powinny się pojawić.

W jaki sposób „wygenerować” raport?

Ponieważ bazuje on na ilości odwiedzin, to jedynym sposobem na to, aby raport CrUX się pojawił jest takie zoptymalizowanie strony, aby ruch z urządzeń mobilnych był na poziomie około 90 w ciągu ostatnich 28 dni.

Oznacza to, że powinieneś posiadać świetnie zoptymalizowaną pod kątem technicznym stronę, z treściami, które skutecznie ściągają na nią odwiedzających. Wymaga to z jednej strony pracy nad stroną, ale także i reputacją domeny – łatwiej jest zwiększyć ruch dla zaniedbanej strony, która istnieje od lat niż dla takiej, która dopiero co została opublikowana.

Jak widzisz, nie jest to takie trudne.

Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *