Spis treści
- Czy zmiana domeny wiąże się z utratą rankingu
- Jak długo trwa migracja
- Jak długo utrzymywać starą domenę?
- Jak długi łańcuch przekierowań 301 akceptuje Google
- Przekierowanie 301 czy 202?
- Czy stosować tag kanoniczny przy zmianie domeny
- Nie przekierowujemy wszystkich stron na stronę główną nowej domeny
- Nie przekierowujemy produktów na strony główne kategorii
- Co ze stronami, które nie mają odpowiedników
- Czy przekierowanie 301 przenosi kary
- Jak sprawdzić poprawność przekierowania 301
- Jak zatem dokonać poprawnie zmiany domeny?
- Na koniec
- Warto przeczytać
Większość z nas w pewnym momencie staje przed koniecznością zmiany domeny. Wynikać to może z różnych powodów – najczęściej jest to zmiana nazwy firmy czy połączenie jej z inną. Proces migracji wymaga dużej uwagi i odpowiedniego przygotowania – co nie oznacza, że wszystko pójdzie gładko; niekiedy pomimo dobrego przygotowania migracja trwa dłużej i przysparza nam większych problemów. To jest jednak coś, na co nie mamy wpływu – ponieważ skoro decydujemy się zmienić adres naszej strony to nie mamy wyjścia – musimy to zrobić i tyle.
Zobaczmy, co zrobić, aby zminimalizować możliwe negatywne skutki migracji, a sam jej proces odbył się w sposób jak najbardziej zorganizowany i jak najmniej dla nas kłopotliwy.
Na początek kilka przydatnych informacji, od których powinieneś zacząć, gdy myślisz dopiero o tym, czy zmienić domenę, czy też nie – ich znajomość przyda się na pewnych stadiach decyzyjnych. W dalszej części artykułu znajdziesz procedurę migracji, opisaną krok po kroku.
Czy zmiana domeny wiąże się z utratą rankingu
W przeszłości nie było tutaj gwarancji. Zdarzało się, że mi migracji strona nie odzyskiwała pozycji. Od 2016 roku co najmniej Google utrzymuje, że utrata rankingu nie jest możliwa
30x redirects don't lose PageRank anymore.
— Gary 鯨理/경리 Illyes (so official, trust me) (@methode) July 26, 2016
Sam dokonywałem paru migracji i nie zauważyłem spadków ruchu, więc wychodzi na to, ze tak jest istotnie. Podkreślić chcę jednak, ze dotyczy to długiego okresu czasu – niekiedy potrzeba i roku, aby pozycje wróciły – przy czym musimy też mieć na uwadze zmiany w algorytmie, jakie często mają miejsce, które mogą sprawić, ze migracja pójdzie w 100% właściwie, ale strona nie odzyska pozycji, ponieważ … po prostu na to już dzisiaj nie zasługuje. Innymi słowy za spadek w wynikach wyszukiwania nie będzie odpowiedzialne złe przeprowadzenie procesu zmiany domeny.
Jak długo trwa migracja
Z moich obserwacji od paru miesięcy do prawie roku. Wszystko zależy od stopnia skomplikowania strony – im jest większa, im więcej przekierowań musimy ustawić, im serwis jest gorzej zbudowany, tym zajmuje to więcej czasu, o czym mówi John
“Anytime you do a bigger change on your website if you redirect a lot of URLs or if you go from one domain to another or if you change your site’s structure then all of that does take time for things to settle down so we can follow that pretty quickly we can definitely forward the signals there but that doesn’t mean that’ll happen from one day to next”
Jak długo utrzymywać starą domenę?
W Pomocy Google czytamy
Zachowaj przekierowania przez co najmniej 180 dni lub dłużej, jeśli nadal widzisz w nich jakikolwiek ruch z wyszukiwarki Google. Usuń stare strony. Zalecamy jednak, by przez co najmniej rok płacić za starą domenę. W ten sposób uniemożliwiasz innym kupowanie i używanie porzuconej domeny w celu wyrządzenia szkody. Po upływie 180 dni Google przestaje dostrzegać związek między starymi a nowymi witrynami i traktuje starą witrynę jako witrynę niepowiązaną (jeśli nadal jest widoczna i można ją indeksować).
Osobiście sugeruję, aby starą domenę utrzymujemy przez okres minimum roku, jednak optymalnie byłoby to robić na stałe. Nigdy nie wiadomo, czy jej adres nie jest zapisany na komputerze naszego klienta w przeglądarce. Lub czy nie zapomnieliśmy o jakimś linku, z którego teraz zacznie być generowany duży ruch.
Koszt rocznego odnowienia domeny jest śmiesznie niski w porównaniu do spadku widoczności w wyszukiwarce. Google utrzymuje, że po roku czasu można domenę sobie odpuścić, jednak algorytm to algorytm i może się zdarzyć, że ktoś kupi naszą starą domenę i postawi na niej serwis o niskiej jakości (lub będzie ją sobie linkował słabymi linkami) – czy warto ryzykować dla kilkudziesięciu złotych rocznie?
W 2016 roku John Mueller wypowiedział się na ten temat
“So from our point of view, when we look at 301 redirects and permanent site move situations, we do expect that 301 redirect to be there for the long run. So that could be something maybe a year, or ideally even longer than a year, so that we can really be sure that everything that was pointing at the old URLs is pointing at the new URLs. And also if users are going to those pages directly, through bookmarks that they might have saved, through old links that are out there on the web, then they might still be kind of clicking on those old links and they expect to land on the final page.”
“Ideally, you would have that redirect there for a long run, but I know from a practical point of view at some point you have to say oh, it’s finished, we can’t pay the domain name anymore, the other guy wants to do something else with the domain name, so at some point you are going to cut that off, but I’d really aim for something at least like a year. And if you have access, you can look at the server logs and see how many people are actually being redirected there. And if you notice after a year there’s still a lot of normal people being redirected, maybe you can figure out how they are reaching the old domain, is it like an important link you forgot to get updated on the web, is it just lots of people with bookmarks and you can’t really fix their own bookmarks, that’s kind of what I would aim for there, at least a year.”
Jak długi łańcuch przekierowań 301 akceptuje Google
Google idzie za 5 przekierowaniami tylko, więc nie stosujmy zbyt długiej ścieżki przekierowań. Tym bardziej, że długa ścieżka wymaga od robota też dłuższego czasu na jej przeanalizowanie.
Przekierowanie 301 czy 202?
Wprawdzie Google przekazuje PageRank przy przekierowaniach 302
“I think there’s a big misconception with 302 redirects being bad for your website and your PageRank and that’s definitely not the case. When we see a 302, we’ll assume it’s a temporary redirect at first. However, if we feel it’s more of a permanent redirect, then we do treat it as a 301. Both of these redirects do pass PageRank.”
jednak w procesie migracji stosujemy TYLKO 301ki, ponieważ w przeciwieństwie do 302ek, które informują roboty wyszukiwarek o tymczasowej zmianie adresu, przekierowania 301 dają wyraźną wskazówkę dla Google, że dana zmiana jest stała, a nie chwilowa. Jeżeli się pomylimy, Google, jak czytamy wypowiedź, może potraktować 302ki jak 301ki, jednak słowo „może”, w przypadku Google, robi wielką różnicę i radzę nie testować tego rozwiązania.
Czy stosować tag kanoniczny przy zmianie domeny
Google wspiera stosowanie tagu kanonicznego pomiędzy domenami, jednak nie zalecam takiego rozwiązania, ponieważ robot NIE MUSI się zastosować do zawartości w rel canonical.
Można rozpocząć proces migracji jednak od ustawienia międzydomenowych tagów kanonicznych, jednak nie sprawdzi się to w każdym przypadku – jeżeli mamy dwie strony informacyjne, to ma to sens; w przypadku chęci połączenia jednak dwóch sklepów internetowych w jeden to rozwiązanie nie ma racji bytu.
Warto jednak zaznaczyć, że zdaniem Johna nie powinno być problemów
“in general when you have a canonical from one page to the other one and we notice its a confirmed thing and the same content is up on both of these pages and you you have the internal links also pointing to your new canonical then usually we kind of treat that as a redirect…… if you’ve moved all of those signals to the redirect target already then if the original page drops out then it’s gone it doesn’t really have any role anymore because there’s nothing attached to that original URL anymore.”
chociaż pamiętam, jak mówił parę razy, że jak system uzna, że webmaster się pomylił, to Google się nie zastosuje do dyrektywy – np. w 2018 roku padła taka wypowiedź ze strony Johna
“It’s possible that we picked this up and we say oh this is good enough but if the pages are not equivalent if they’re not really the same then it’s also possible that our algorithms look at this and say well this rel canonical is probably accidentally set like this and we should ignore it”
Poza tym Google może „zgłupieć”, jak zaczną się dziać różne dziwne ruchy przy stronie
so if there’s a “redirect” (e.g. a canonical link element from page a) to b))) in place and we do forward those signals if after some time the redirect (to page b)) drops out and a lot of the signals are still applying to the old URL (page a)) then that could be a bit of a problem. (for page b))”
Nie przekierowujemy wszystkich stron na stronę główną nowej domeny
Taka sytuacja będzie skutkować tzw. miękkim błędem 404
“So the 301 redirect from all pages to the home page, that would be something that we see as a soft 404s”
co przełoży się na spadek strony w wynikach wyszukiwania.
Nie przekierowujemy produktów na strony główne kategorii
Podobnie jak w powyższym przypadku, także i tutaj Google może obniżyć pozycję nowej domeny, uznając tego rodzaju przekierowania jako próbę manipulacji rankingu”
301 redirecting to a category, for example, is something we would probably pick up as a soft 404
Co ze stronami, które nie mają odpowiedników
W takiej sytuacji najlepiej jest przekierować strony ze starej domeny do stron na nowej, które są najbardziej zbliżone pod kątem zawartości – np. w przypadku produktów z danej kategorii można rozważyć przekierowanie paru mocnych stron produktowych na stronę główną tej samej kategorii w nowej domenie. Unikałbym jednak przekierowywania wszystkich nieistniejących na nowej domenie produktów ze starej domeny, ponieważ, jak napisałem wcześniej, zostać to może odebrane jako soft 404 i w sytuacji, gdy do jakiś produktów ze starej domeny, których to produktów nie będzie na nowej domenie, prowadzą linki przychodzące z innych serwisów, to tylko w takiej sytuacji bym to zrobił.
Dlatego warto rozważyć analizę linków przychodzących, aby wiedzieć, który z takich starych produktów jest warty uwagi. Można wdrożyć na stronie monitoring błędów 404 – i wtedy, gdy ktoś kliknie „gdzieś” w taki link, to wówczas dostaniemy tym powiadomienie i będziemy mogli stworzyć przekierowanie.
Czy przekierowanie 301 przenosi kary
Tak – dlatego zanim dokonamy migracji upewnijmy się, że stara domena nie ma ręcznej kary, zaś jej jakość oraz linki przychodzące nie wpłyną negatywnie na ranking nowej domeny.
Jak sprawdzić poprawność przekierowania 301
Od tego są odpowiednie narzędzia online – znajdziesz je na mojej liście przydatnych adresów.
Jak zatem dokonać poprawnie zmiany domeny?
Przygotuj nową domenę
Przenieś zawartość starej domeny na nowy adres
Zablokuj nową domenę przed indeksowaniem
Używamy do tego albo odpowiedniego meta tagu
<meta name=”robots” content=”noindex”>
albo nagłówka odpowiedzi HTTP, np
HTTP/1.1 200 OK
(…)
X-Robots-Tag: noindex
(…)
(więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj)
Unikaj dwóch najczęstszych błędów związanych z blokowaniem treści
Błąd numer 1 – webmasterzy zapominają zablokować stronę przed indeksacją, przez co Google zaczyna po niej chodzić wcześniej, niż powinien. Aby zapobiec wyświetlaniu strony w wyszukiwarce Google, umieść w jej kodzie HTML metatag noindex lub skonfiguruj zwracanie nagłówka noindex w odpowiedzi HTTP. Kiedy podczas następnego indeksowania Googlebot znajdzie ten tag lub nagłówek, całkowicie wyeliminuje stronę z wyników wyszukiwania Google niezależnie od tego, czy w innych witrynach znajdują się prowadzące do niej linki.
Błąd numer 2 – próby blokady indeksowania za pomocą robots.txt. Kiedyś tak się robiło, ale dzisiaj, jeżeli robot znajdzie linki do danej strony w Internecie, to i tak wyświetli nam domenę „zablokowaną” w robiots.txt w wynikach wyszukiwania
Dodaj nową domenę do Search Console
Będziesz w stanie monitorować proces migracji strony plus na bieżąco reagować w sytuacji, gdy pojawią się jakieś problemy (Google błyskawicznie reaguje, wysyłając powiadomienia do webmastera, gdy zauważy błędy na stronie, związane z jej widoczności).
Przygotuj plik z linkami, których chcesz się zrzec
Przy przekierowaniu 301 linki też migrują – dlatego musisz mieć pewność, że Ci nie zaszkodzą; jak masz wątpliwość, uaktualnij plik DT i wgraj go nie tylko na starą, ale i też na nową domenę.
Przygotuj sitemapę nowej strony
Wgraj ją na serwer oraz Google Search Console, aby przyspieszyć proces migracji. Jeżeli stara domena nie ma wgranej sitemapy do GSC to ostatni dzwonek, aby to zrobić.
Przygotuj przekierowania 301
Przygotowujemy przekierowania 301 ze starej domeny na nową. Pamiętamy, aby przekierowania były ustawione na zasadzie 1:1, czyli stronę kategorii A na starej domenie przekierowujemy do strony kategorii A na nowej domenie. Stronę produktu B na starej domenie przekierowujemy na stronę produktu B na nowej domenie.
Usuń blokadę indeksacji nowej domeny
Usuwając blokadę indeksowania
Skorzystaj z narzędzia do zmiany adresu dostępnego w Search Console
Cały proces jest dobrze opisany w Pomocy Google – w skrócie wskazujemy Google zmianę domeny, wzmacniając w ten sposób przekierowania 301, co przyspiesza proces migracji,
Obserwuj zmiany w Google Search Console
Od teraz powinniśmy zauważać stopniową deindeksację stron na nowej starej domenie oraz spadek ilości wyświetleń oraz kliknięć – a na nowej domenie będzie zachodziło odwrotne zjawisko.
Zwracajmy szczególną uwagę na wszelkie błędy i na bieżąco reagujmy – to przyspieszy proces migracji.
Na koniec
Im większa strona tym większe prawdopodobieństwo, że coś może pójść nie tak, Dlatego warto minimalizować ryzyko i migrację zacząć wtedy, gdy na stronie jest mniejszy ruch (np. jesteśmy po sezonie i mamy kilka miesięcy na przygotowanie się do nowego).
Można przenosić witrynę częściami, zaczynając od pewnego elementu, np. kategorii, aby obserwować, jak kształtuje się ruch i jak wygląda proces przenoszenia w praktyce (ile trwa, jak wpływa to na pozycje w Google itp.)
Duże witryny: możesz przenosić osobno ich poszczególne sekcje. Może to ułatwić i przyspieszyć monitorowanie, wykrywanie i rozwiązywanie problemów.
Decyzję o tym, czy tak zrobić, czy jednak nie przenieść całej strony w całości, należy poprzedzić analizą oraz rozważaniem dokładnym wszelkich za i przeciw.
Warto przeczytać
https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/what-is-site-move
https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/site-move-with-url-changes
https://www.hobo-web.co.uk/how-to-change-domain-names-keep-your-rankings-in-google/