Użyteczna strona błędu 404 w serwisie – czy warto ją mieć

Użyteczna strona błędu 404, jak sama nazwa wskazuje, jest stroną, która wyświetla się użytkownikowi odwiedzającemu nasz serwis w sytuacji, gdy np. skróci sobie ręcznie adres url w obrębie naszego serwisu tak, że powstanie adres, którego nie ma.

Najczęściej taka osoba zobaczy wówczas taką oto stronę

 

Strona błędu 404

 

Jeżeli tak się stanie może zaistnieć jedna z dwóch sytuacji użytkownik:

  1. cofnie się wstecz i spróbuje na nowo „poprawnie skrócić adres” – albo ręcznie przeklikać do strony docelowej
  2. opuści nasz serwis wracając do wyszukiwarki internetowej – co w wielu sytuacjach praktycznie oznacza utratę Klienta

Ze względu na fakt, że jesteśmy coraz bardziej zabiegani, że informacje chcemy mieć „tu i teraz” należy dążyć do unikania pierwszej sytuacji i stworzyć swoją własna użyteczną stronę błędu 404. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko opuszczenia strony przez użytkownika, a dodatkowo… możemy spróbować zachęcić go do określonego działania, jak zrobił to np. helion.pl, który poprzez taką stronę zachęca do zakupu książki dnia

 

Użyteczna strona błędu 404 Helion.pl

 

Najczęściej jednak użyteczne strony błędu 404 zachęcają do wyszukania informacji „na własną rękę”, sugerując jednak przy okazji wybrane tematy, najczęściej te popularniejsze –  jak to rozwiązał np. Onet

 

Użyteczna strona błędu - Onet

 

czy bankier.pl

 

Użyteczna strona błędu 404 - bankier.pl

 

Od razu zaznaczam, że mój blog … nie ma na razie takiej strony – ale powstaje, będzie na nowej templatce 🙂

7 komentarzy do “Użyteczna strona błędu 404 w serwisie – czy warto ją mieć

  1. A tam, nie ma jak 301 na główną wszystkich 404 xP
    Na mnie 404 nigdy nie działa, choćby tam i zajebiste laski były to nacisnę przycisk cofnij;)

  2. Polecam Ci do tego wtyczkę Smart 404 wordpress.org/extend/plugins/smart-404/, ma wbudowaną funkcję do wykorzystania w szablonie i konfigurację na bazie której wybierasz wg czego ma pokazywać najlepiej powiązane z brakującym linkiem podstrony. Ot, taka „sugerowana treść”, która jest zbliżona do brakującej strony.

  3. opuści nasz serwis wracając do wyszukiwarki internetowej

    „Cool URIs don’t change” – Tim Berners-Lee.
    Takie podejście może wydawać się bardzo trudne, ale jest możliwe do osiągnięcia w rzeczywistości. Na przykład: zamiast usuwać nieistniejącą firmę z katalogu firm, możesz umieścić informację, że firma zakończyła działalność, a pod nią stare dane. Istnieje nawet niezerowe prawdopodobieństwo, że dane nieistniejącej już firmy komuś pomogą.

    możemy spróbować zachęcić go do określonego działania, jak zrobił to np. helion.pl

    Ale nie warto używać słowa „błąd” w nagłówku takiej strony.

    1. racja.
      A słowo „błąd” nie jest mile widziane, powinno sie go unikać – słuszna uwaga, dzieki Colin 🙂

  4. Moim zdaniem strona błędy 404 powinna zawierać wyszukiwarkę i mapę strony. To jest rozwiązanie bardzo użyteczne.

    Kiedyś na szkoleniu MaxRoya z usability pokazywali stronę z błędem 404 gdzie tylko reklama była mistrzostwo świata 🙂

  5. Strona 404 nie musi byc 'cool’. Musi byc uzyteczna. Dlatego w pelni popieram rozwiazanie z wyszukiwarka i mapa strony. Wszystkie bajery (smieszne obrazki itd.) sa fajne tylko jako uzupelnienie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *