Spis treści
- Popraw widoczność swojej strony w wyszukiwarce Google
- Przygotowanie strony pod kątem ruchu mobilnego
- Optymalizacja szybkości ładowania strony
- Narzędzia analizujące zmiany w alorytmie
- Hacked sites
- Przydatne informacje, newsy z branży
- Zgłoszenie do Google spamu, płatnych linków itd. itp.
- Zgłoszenie do Google inny naruszeń
- Narzędzia online
- Search Console
- Testowanie danych strukturalnych
- Disavow tool
- SSL
- Analiza poprawności wdrożenia AMP
- Generator sitemapy
- Sprawdzanie nagłówka HTTP
- Bezpieczeństwo
- Wygląd strony
- Badanie zachowania użytkowników na stronie
- Inne ciekawe adresy/narzędzia online
- Programy do analizy konkurencji
- Monitoring marki w Internecie
Lista jest aktualizowana co pewien czas. Ostatni update: 15-11-2022
Popraw widoczność swojej strony w wyszukiwarce Google
Poradnik od Google podzielony na tematyczne sekcje, który wprowadzi Cię w świat zasad, którymi kieruje się Google tworząc wyniki wyszukiwania.
Obowiązkowa lektura dla każdej osoby, która w jakimś stopniu samodzielnie zajmuje się SEO swojej strony.
Przygotowanie strony pod kątem ruchu mobilnego
- Czy Twoja strona jest mobile-friendly? – sprawdź w narzędziu online Google, czy Twój serwis zasługuje na to wyróżnienie
- Obsługa na urządzeniach przenośnych – przenosi nas do odpowiedniej opcji w Search Console, informującej nas o ewentualnych błędach na stronie pod kątem urządzeń mobilnych
- Zestaw narzędzi do testowania wyglądu strony opartej o responsive web design – osobiście polecam jednak wbudowane narzędzie w Chromie, Operze czy Firefoxie
Optymalizacja szybkości ładowania strony
- WebPageTest – kolejne świetne narzędzie do analizowania procesu wczytywania elementów strony. Posiada m.in. wskaźnik domContentLoaded, który informuje nas nie o całkowitym czasie wczytania strony, ale o wyświetleniu się strony w pełnej postaci dla użytkownika (podczas gdy w tle ładują się inne elementy, nie mające wpływu na widoczną treść)
- GTMetrix – jako jedyne narzędzie pokazuje wyniki jakościowe w dwóch skalach – PageSpeed oraz YSlow – na tle
- PageSpeed Insights – sprawdź budowę swojej strony pod kątem szybkości jej wczytywania się.
Narzędzia analizujące zmiany w alorytmie
- Rank Ranger
- Mozcast
- Mangools
- SEMRush Sensor
- Serpwoo
- Algoroo
- Accuranker’s Google Grump – prezentuje dane z 7 krajów
- Cognitive SEO – prezentuje dane z kilkunastu krajów
Hacked sites
- Jak poradzić sobie samodzielnie z usunięciem skutków włamania na stronę? – poradnik od Google
Przydatne informacje, newsy z branży
- polskie Forum dla Webmasterów – forum Google, na którym można zapytać doświadczonych użytkowników o problemy z widocznością swojej strony w Google.
- angielskie Forum dla Webmasterów – forum Google, na którym można zapytać doświadczonych użytkowników o problemy z widocznością swojej strony w Google
- Widzisz anomalie w Search Console ? – sprawdź, czy nie ma jakiś bugów Search Console w dedykowanym narzędziu online Google.
- Google Polska Blog – polski blog Google. Publikowane są na nim z reguły „przedruki” z Webmaster central Bloga (poniżej) – tyle, że z opóźnieniem
- Webmaster Central Blog – oficjalny blog Google poświęcony tematyce związanej z Webmasterką.
Zgłoszenie do Google spamu, płatnych linków itd. itp.
- Spamraport – kiedy uważasz, że jakaś strona łamie Wskazówki Google dla Webmasterów możesz użyć tego Narzędzia, aby pomóc Google usprawnić algorytmiczne wyłapywanie „winowajców”
- Zgłoszenie kupowania/sprzedawania płatnych linków – jeżeli uważasz, że jakaś witryna kupuje lub sprzedaje linki przekazujące PR
- Spam w Rich Snippets – zgłaszanie spamu w opisach rozszerzonych w wynikach wyszukiwania
Zgłoszenie do Google inny naruszeń
- Żądanie usunięcia strony z indeksu Google – jeżeli np. w Sieci są opublikowane Twoje dane osobiste, bez Twojej zgody, za pomocą tego linku możesz zażądać ich usunięcia.
- Żądanie usunięcia treści z Google za kradzież treści, praw autorskich (DMCA)
- Zgłoszenie nieprawidłowego ostrzeżenia o wyłudzaniu danych (phishing)
- Jeżeli uważasz, że witryna zawiera niebezpieczne lub złośliwe oprogramowanie – użyj tego formularza
- Zgłoszenie naruszenia w znaku Google – np. zgłaszanie różnych loterii i konkursów, w którym ktoś podszywa się pod wyszukiwarkę.
- Zgłoszenie strony służącej wyłudzaniu informacji
- Usuwanie treści z witryny, która należy do innej osoby
- Zgłoszenie faktu, że strona zawiera złośliwe oprogramowanie
- Zgłoszenie strony, na której występują inne problemy niż te związane ze spamem
- Zgłaszanie nadużyć w winnych produktach Google niż wyszukiwarka
- Prawo do bycia zapomnianym – żądanie usunięcia z Google nieprawdziwych informacji o osobie – zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 13-05-2014
- Zgłoszenie naruszenia znaku Google – np. jeżeli ktoś korzysta z Certyfikatu Adwords/Google Analytics do promocji usług SEO
Narzędzia online
=====================
Search Console
- Google Search Console (dawne Narzędzia Google dla Webmasterów) – nieodzowne dla każdej osoby, która chce, aby jej strona była jak najlepiej widoczna w Google. W związku z sukcesywnym dodawaniem nowych opcji Narzędzia bardzo zmieniły się na przestrzeni paru ostatnich lat. Obecnie np. właściciele zweryfikowanych stron dostają powiadomienia nie tylko o karach, ale i nieaktualnych wersjach CMSów czy zainstalowanych wtyczkach.
Testowanie danych strukturalnych
- Narzędzie do testowania danych strukturalnych – jeżeli chcesz, aby w wynikach wyszukiwania zobaczyć np. gwiazdki sprawdź, czy dane strukturalne wdrożono poprawnie na stronie. Uwaga – poprawność wdrożenia to jedno; rich-snippets wyświetlane są dla stron, które mają w oczach Google pewną reputację.
Disavow tool
- Narzędzie Google do zrzekania się złych (łamiących Wskazówki dla Webmasterów) linków (tzw. disavow tool) Uwaga! – używać z rozwagą. Osoby, dla których tematyka SEO nie jest codzienna, przed użyciem DT powinny przeczytać artykuły dotyczące dosavow tool’s na moim blogu. Można łatwo zaszkodzić stronie niewłaściwym użyciem disavow toola – przeczytaj ten case: pokazujący, jak osoba znana na Zachodzie w branży SEO zniszczyła widoczność swojego bloga w SERPach.
SSL
- Sprawdź ważność i stan swojego certyfikatu SSL – przydatne narzędzie online dla każdego posiadającego wdrożony na stronie SSL
Analiza poprawności wdrożenia AMP
- Czy Twoja strona przechodzi test AMP ? – sprawdź w narzędziu online
Generator sitemapy
- Generator Sitemap online – dla serwisów liczących do 500 stron
Sprawdzanie nagłówka HTTP
- web-sniffer.net – sprawdź nagłówki HTTP serwera generowane przy wejściu na daną stronę.
- httpstatus
- podobne narzędzie Rexa Swains’a
Bezpieczeństwo
- Securi – gdy chcesz sprawdzić, czy na Twojej stronie nie „zagościł” np. jakiś malware.
- Unmask Parasites – podobny serwis co Securi.
- Przydatny adres przy zakupie domen – sprawdzamy, co wcześniej znajdowało się na domenie. Uwaga – nie zawsze coś zobaczymy (kwestia ustawień dostepu w robots.txt)
Wygląd strony
- SEOmofo – podgląd Title, description – gdy chcemy mieć pewność, że cała ich zawartość będzie widoczna „bez ucięcia” w SERPach. Uwaga! – niekiedy pokazuje pełny tekst, a w rzeczywistości w SERPach Google obcina title czy description.
Badanie zachowania użytkowników na stronie
- Hotjar – moim zdaniem narzędzie, z którego będą zadowoleni i „zwykli użytkownicy”, jak i . W przeciwieństwie do CrazyEgga daje większe możliwości konfiguracji czy udostępniania, a także zakładania kont resellerskich. Udostępnia też darmowe konto do prywatnego użytku
- CrazyEgg – konkurent Hotjara
Inne ciekawe adresy/narzędzia online
- baza danych robotów sieciowych
- jeden z wielu edytorów pliku .htaccess – jest ich naprawdę wiele, osobiście wychodzę z założenia, że takie rzeczy powinien robić programista, nie automat 🙂
- Copyscape – gdy chcesz zobaczyć, czy ktoś nie „pożyczył” sobie Twojego tekstu bez twojej zgody
- Chcesz użyć znaków towarowych należących do Google, ale nie wiesz jak to zrobić? – zapytaj Google o warunki.
- Same IP – sprawdzamy, jakie inne strony znajdują się na IP, na którym postawiona jest dana strona
Programy do analizy konkurencji
- Searchmetrics – sprawdź widoczność konkurencji: w wynikach naturalnych, płatnych oraz mediach społecznościowych. Zobacz informacje o programie zebrane na blogu.
- SEMSTORM – podobne, ale polskie narzędzie; recenzja w opracowywaniu 🙂 – sprawdź recenzję na blogu.
Wielkie dzięki za adresy, nie wszystkie jeszcze znałem. Przydadzą się 🙂
Nie powinno być nagłówki HTTP serwera?
Dzięki za zwrócenie uwagi na starą stronkę – poprawione 🙂
Jeśli chodzi o testowanie szybkości strony to ciekawym narzędziem online jest też webpagetest.org
Dzięki, dodałem do listy.
Jeżeli macie jakieś ciekawe adresy, podzielcie się nimi – w komentarzach lub na emaila; rozbuduje liste (już od pewnego czasu nosiłem się z takim zamiarem)
Może warto to dodać:
http://www.woorank.com/
Audytów online nie dawąłem, kto wie, może kiedys je jakoś opiszę…
Jednak nie jesteś tak na maxa white, brakuje podstawowe narzędzia do PageRank Sculpting pokazującego kolejność interpretacji kodu HTML, dawniej Crawler Link Vendor na przykład.
htaccesa warto umieć ręcznie, to są te same wyrażenia regularne, których używa się w GA
htaccessa zostawiam programistom, jak napisałem. Ktoś kiedyś pytał o takie narzędzie i tylko dlatego je zamieściłem 🙂
Co do PRS – nawet, jak to działą, to do czasu – a ja nie ksupiam się na rzeczach „do czasu”, ale dobrych.
Pamiętasz, jak kiedyś nofollow był interpretowany? Google szybko zmieniło zasady jak ludzie zaczęli sterować przepływem PR.
Nie zdziwię się, jakby okazało się, że podobnie jest z PRS – ale tym razem nic nie powiedzieli, aby Seowcy mieli „co robić” 🙂
Pod Zgłoszenie ponownego rozpatrzenia strony umieściłeś lika do Page Speed Insights tak samo jak kilka pozycji niżej:) Myślę, że to pomyłka 😛
Tak, właśnie na FB parę osób zwróciło uwagę – uzupełnianie formularzy, przy dużej rotacji na stronie, czyni „cuda”
Już poprawiłem.
Przydatne: Moz.com i Webseoanalytics.com
Ćwierć linków, to zestaw dla donosicieli, uprzejmie zgłaszających do google. Proponuje interesować się sobą i swoimi stronami, zamiast donosić na innych i taką postawę promować na blogu.
Ćwierć? Jak coś to kilka.
Co do donoszenia – nie widzę nic złego w tym, jak ludzie dbają o jakość.
W Austrii czy w Niemczech, nie mówiąc już o Skandynawii, ludzie sami dbają o to, aby inni przestrzegali przepisów ruchu drogowego. Czy to źle, że biorą sprawy w swoje ręce?
W swoje ręce sprawy bierze się wtedy, kiedy udaje się lub pisze do kogoś, np. łamiącego prawo, naruszającego nasz interes lub regulamin, i osobiście załatwia z nim sprawę. Natomiast to o czym piszesz jest zwykłym donosicielstwem – ludzie nie biorą spraw w swoje ręce, ale donoszą na siebie do urzędów, służb, czy w tym wypadku korporacji. Oczywiście w internecie kontakt z drugą osobą, możliwość poznania jej personaliów są dość ograniczone, przez co ludzie czują się bezkarnie, ale mimo wszystko zachęcam do interesowania się przede wszystkim sobą, a naprawianie świata zacząć od siebie. Jeżeli coś się nam u innych nie podoba, to zamiast klikać „zgłoś” starać się właśnie wziąć sprawy we własne ręce i załatwić problem prywatnie. To jest bardziej czasochłonne, ale przynajmniej ma się czyste sumienie, że nikogo się nie sprzedało/wydało.
Nie kilka, a kilkanaście:
Spamraport
Zgłoszenie kupowania/sprzedawania płatnych linków
Spam w Rich Snippets
Żądanie usunięcia strony z indeksu Google
Żądanie usunięcia treści z Google za kradzież treści, praw autorskich (DMCA)
Zgłoszenie nieprawidłowego ostrzeżenia o wyłudzaniu danych (phishing)
Jeżeli uważasz, że witryna zawiera niebezpieczne lub złośliwe oprogramowanie – użyj tego formularza
Zgłoszenie naruszenia w znaku Google
Zgłoszenie strony służącej wyłudzaniu informacji
Usuwanie treści z witryny, która należy do innej osoby
Zgłoszenie faktu, że strona zawiera złośliwe oprogramowanie
Zgłoszenie strony, na której występują inne problemy niż te związane ze spamem
Zgłaszanie nadużyć w winnych produktach Google niż wyszukiwarka
Przesadzasz.
„Żądanie usunięcia treści z Google za kradzież treści, praw autorskich (DMCA)” – jak ktoś kradnie treść z Twojej strony rozumiem, że nie reagujesz?
Reszta to przejaw typowo polskiej cechy – jedni nazywają to znieczulicą społeczną, inni – brakiem wiary, że można mieć wpływ na jakość świata zewnętrznego. Sorry, ja nie zaliczam się do pierwszej grupy – nie zgłaszam spamraportów, ale jak ktoś chce, niech robi; ludzie teraz np. wysyłają na Policję filmiki z wideorejestratorów – źle robią?
Trzeba jeszcze wiedzieć, że ktoś treść ukradł czyli do niej dotrzeć.
Zamiast seo-odkurzacza lepsza jest jego nowa wersja LinkAuditor
Zależy do czego – pod kątem ręcznej analizy profilu linków przychodzących – a ja nie uznaję do tego żadnych automatów i ich reguł, ponieważ one nie uwzględniają mojego doświadczenia – SEO Odkurzacz jest bezkonkurencyjny – następca jest bardziej skomplikowany