Spis treści
Od kiedy Google w sierpniu 2014 roku podało do publicznej informacji, że https będzie czynnikiem rankingowym, wiele osób – zwłaszcza związanych zawodowo z SEO – podeszło do tematu „zbyt entuzjastycznie”, oczekując, że zmiana adresu na https da im od razu znaczący wzrost pozycji w Google.
Wiele z nich od razu zaczęło robić testy, aby po miesiącu czy dwóch „triumfalnie” obwieścić, że … nie widać żadnych pozytywnych korzyści wynikających ze zmiany adresu z http na https – zapominając o tym, że zmiana adresu wymaga przeliczenia pozycji, a cały proces trwa miesiącami – pół roku do nawet roku …
Plus chyba nie do końca rozumiejąc podaną przez Google informację, że https to czynnik o bardzo niskim wpływie na pozycje (nieporównywalnym np. z wysokiej jakości treścią znajdującą się w witrynie), który w dodatku dotyczy mniej niż 1% wyników wyszukiwania.
it’s only a very lightweight signal — affecting fewer than 1% of global queries, and carrying less weight than other signals such as high-quality content
Ponieważ widziałem sporo różnego rodzaju dyskusji – na blogach czy w mediach społecznościowych – które bazowały albo na mitach, albo na … elementernej niewiedzy zasad rządzących procesami, jakie zachodzą podczas optymalizacji stron pod kątem Wskazówek Google dla Webmasterów, postanowiłem pokazać dwie sytuacje wynikające z wdrożenia https, aby przybliżyć czytelnikom to, co się może stać z ich witrynami, gdy zdecydują się na migrację z http na https
Case numer 1 – zmiana http -> https
Ostatnie 31 dni przed migracją w Search Console wyglądało następująco
Po miesiącu od przejścia na https Search Console nadal prezentuje dane dla domeny z protokołem http
Spadek poziomu wyświetleń w naturalnych wynikach wyszukiwania Google jest doskonale widoczny po włączeniu dłuższego okresu czasu, pokazującego dane przed migracją oraz po migracji – na poniższym wykresie doskonale widać moment włączenia https (obniżenie „czerwonego wykresu”, który pokazuje ilość wyświetleń witryny w SERPach).
Zobaczmy teraz nową domenę – już opartą na https. Po 30 dniach dane prezentują się następująco
Po 30 dniach miały miejsce następujące zdarzenia
- spadek kliknięć o 22,17%
- spadek wyświetleń o 37,81 %
- spadek CTR o 19,86 %
- wzrost średniej pozycji – o 261 %
A jak dane dla domeny – już opartej o https – prezentują się w Search Console od momentu zmiany?
Case numer 2 – zmiana http -> https PLUS zmiana domeny A -> B
Kilka miesięcy temu nadzorowałem inną migrację – wówczas zmiana dotyczyła nie tylko zmiany domeny na https ale dodatkowo jeszcze przekierowania domeny A na domenę B.
Mimo, że zastosowano przekierowanie 301, dokonano zmiany domeny w Search Console to Google przez miesiąc czasu pokazywało domenę w wynikach wyszukiwania na jedną frazę – domena była exact match – aż przez miesiąc czasu.
Do chwili obecnej domena B nie odzyskała pozycji, jakie zajmowała domena A– zaś domena A nadal pokazuje się w naturalnych wynikach wyszukiwania – mimo, że od przekierowania 301 minęło już ponad 90 dni !
Wnioski
- Nie oczekuj „cudownej zmiany” – https to jeden z elementów rankingu, jak Google to słusznie ujęło – o niskiej wadze
- Nie oczekuj zmiany od razu – zanim Google przeliczy wszystkie linki prowadzące do Twojej strony może minąć nawet rok czasu (a samo przeliczenie nie zawsze przywróci wcześniejsze pozycje)
- Pamiętaj, że https to nie tylko SEO – ale i bezpieczeństwo dla Twoich Klientów czy szybsze działanie strony – jak już decydujesz się na zmianę, miej cel – nie idź w https bo „na jakimś blogu SEO pokazano, że to działa JUŻ PO MIESIĄCU”.
Bardzo, ale to bardzo jestem zdziwiony wnioskami odnośnie korzyści migracji z http na https przez osoby związane z SEO – które piszą publicznie, że „nie widać zmian” po miesiącu/kilku od przejścia domeny na https. Tego typu stwierdzenia obnażają elementarne braki z zakresu SEO – a Klientów tychże osób narażają na niepotrzebny stres.
Świetny wpis , konkretny i rzeczowy 🙂
Widać że wdrażanie https tylko pod SEO nie ma najmniejszego sensu, lepiej zająć się rozbudową serwisu o nowe treści i pozyskiwaniem linków. Były już firmy co przekonywały klientów, że taka zmiana jest konieczna, a jak pokazał drugi case nie zawsze od razu zaskoczy 301 więc pozycje i ruch strony będą na minus.
natomiast https dla sklepów jest pozycją obowiązkową ze względu na dane, a nie seo
Staram się – bardo dużo widziałem ostatnio dyskusji i … w pewnym momencie stwierdziłem,. że trzeba napisać wpis.
Poruszyłeś ważną kwestię – bezpieczeństwo. No właśnie – https to czynnik złożony – z jednej strony Google daje jakiś boost stronie, która go używa, ale, to też inne cechy sprawiają, że warto mieć httpsa.
Mnie osobiście dziwi to, że większość piszę o SEO, niektórzy o bezpieczeństwie – ale nikt nie pisze o tym, że dzięki https strona szybciej chodzi
HTTPS nic nie przyspiesza, tylko używasz CloudFlare, który oprócz zwykłego HTTP 1.1 obsługuje też nowość jaką jest HTTP 2, co umożliwia nowoczesnym przeglądarkom żądanie wszystkich plików będących częścią strony za jednym razem. Przy włączonym szyfrowaniu przeglądarka i serwer mogą prawie zerowym kosztem wynegocjować HTTP 2, bo można do listy szyfrów dokleić listę protokołów aplikacyjnych, przy wyłączonym wymaga to dodatkowych komunikatów, których wysyłanie jest aktualnie bardziej kosztowne niż całkowite zrezygnowanie z nowej wersji HTTP.
Tak, sporo pozmieniałem ostatnio, w Cloudflare. Przyznasz jednak, że wdrażanie https TYLKO pod kątem SEO to błąd? 🙂
https wdrożyłem, ponieważ tyle pozmieniałem ostatnio, że uznałem „jak szaleć, to na całego” 🙂
Dobry artykuł. Trafiony w sedno. W naszych testach (3 sklepy internetowe) po 4 miesiącach odnotowaliśmy tylko delikatne wahania, które nie odbiegały od normy.
A co ze średnią pozycją? Bo tylko tutaj są wzrosty (wszędzie są spadki)
Też to zaobserwowałeś u siebie, na tych sklepach?
Właśnie testujemy 2 domeny: Pierwsza z https, druga bez. Ogólnie rzecz biorąc z tego co zauważyłem do tej pory, tam gdzie można dokonać zakupu (np. sklep) stronie łatwiej pozyskać wyższe pozycje z protokołem SSL niż bez niego. W przypadku stron firmowych, blogów ciężko powiedzieć na chwilę obecną czy ma to znaczenie zauważalne 🙂
Co dokładnie zaobserwowaliście w przypadku sklepu? O ile wzrosły pozycje? – pytam, ponieważ nie znalazłem jeszcze namacalnego dowodu. Tym bardziej, że ostatnio była jakaś mała zmiana w algorytmie i nie jest wykluczone, że ów wzrost był tym spowodowany 🙂
W moim przypadku, jak wykazałem, ruch podobny, ale … wyświetleń mniej w Search Console – przyznam, że to bardzo intrygujące i się zastanawiam, co będzie, jak ilość wyświetleń się …z większy 🙂
Wyświetlenia w search console mniejsze, ctr wyższy, pozycję średnio o 2-3 pozycje do góry w zależności od frazy. Zmiany obserwujemy od 11/2015
Zastanawiałeś się, kiedy wyświetlenia pójdą w górę wraz z … wejściami ? 🙂
No właśnie ja mam ten sam problem minęło prawie 2 miesiące a połowa stron wyświetla się w sierpach z http a połowa podstron z https. Sam nie wiem jak to długo potrwa tym bardziej że sama strona ma ponad 95
Po drugie spadki w połowie fraz w drugiej połowie trzymają pozycje ogólnie mi te https wyszło bokiem.
httpsa nie wdraża się pod Google, ale z innych powodów – jak ktoś myśli, że https podniesie mu pozycje w Google w każdej sytuacji i od razu, to niestety jest w grubym błedzie