Liderzy. 30 inspirujących rozmów z największymi liderami wszechczasów. David M. Rubenstein

Liderzy. 30 inspirujących rozmów z największymi liderami wszechczasów. David M. Rubenstein

Są pewne cechy, których obecność przydaje się w biznesie oraz codziennym życiu. Cechy, dzięki których posiadaniu można z osoby, jak nie w pierwszej fazie swojego życia, zostać liderem w późniejszym okresie.

Poniżej znajduje się ich zestawienie, z moimi komentarzami, poprzez które chciałem pokazać, że warto o te cechy cały czas dbać i pielęgnować je ustawicznie.

Szczęście

Szczęście odgrywa ważną rolę w naszym życiu i z pewnością każdy z nas może wskazać jakieś zdarzenie, które go ukierunkowało biznesowo. W moim przypadku było to chyba stwierdzenie Adama, któremu gdy pokazałem, że moja strona wyświetla się w 2008 roku wysoko w wynikach wyszukiwania Google na wiele fraz, powiedział: „Sebastian, ja też tak chcę”. Kto wie, może nie poszedłbym w SEO tak mocno, gdyby tak nie powiedział wówczas?

Chęć odniesienia sukcesu

Lider dąży do sukcesu, chce stworzyć produkt, która będzie miała wartość dla jej nabywców. Jeżeli chodzi o nie to dążę do edukowania ludzi z zakresu SEO, ale nie „tylko” z zakresu technicznej wiedzy – staram się pokazać, że bez pasji i zaangażowania trudno jest trwale zaistnieć wysoko w wyszukiwarce Google. Od początku prowadzenia mojego bloga SEO mocno w to wierzę i widząc, że coraz więcej osób jest tego świadomych, sprawia, że czuję, że sukces jest już „gdzieś blisko”.

Poszukiwanie czegoś nowego i unikatowego

Kiedy zaczynałem swoją przygodę z SEO w 2008 roku, w branży królowały linki i chodzenie na skróty. Dzisiaj, po kilkunastu latach, mogę powiedzieć, że jakość, która była niekiedy wręcz wyśmiewana przez osoby związane zawodowo z SEO, dzisiaj jest górą. Cofnij się do pierwszych wpisów na blogu SEO poruszających kwestie sposobu pracy firm SEO, a następnie zobacz, jak dzisiaj wyglądają te wypowiedzi – zobaczysz wyraźnie różnice.

Ciężka praca

Nie ma drogi na skróty. Widziałem wiele stron, które szybko upadły, ponieważ ich właściciele chcieli szybkich efektów. Dzisiaj, kiedy o tym, co się wyświetla w wynikach wyszukiwania, coraz bardziej decyduje sztuczna inteligencja Google, praca staje się dobrem coraz bardziej luksusowym, bez której można zapomnieć o stabilnych, w długim okresie czasu, pozycjach w Google.

Skupienie

Nie można złapać wielu srok jednocześnie za ogon. Należy najpierw skoncentrować się na jednej umiejętności czy temacie i przejść dalej dopiero, gdy zostaniemy uznani za osobę w tym wiarygodną. Dzisiaj bez marki trudno osiągnąć sukces w pozycjonowaniu strony i przejść do etapu skalowania biznesu.

Porażka

Potknięcie uczy pokory i sprawia, że pragniemy w przyszłości poradzić sobie lepiej. Mega ważne w przypadku SEO, gdzie algorytmy zmieniają się często, plus potrafią doprowadzić bardzo szybko do zwątpienia w sens prowadzonych działań.

Wytrwałość

Robiąc coś nowego zawsze napotykamy na opór ze strony osób, którym podoba się obecne status quo. W moim przypadku było częste negowanie zalet pracy przy stronie i tworzenie wartościowych treści – skoro można było budować pozycje w Google szybciej i prościej, korzystając z „kruczków”, po co było to zmieniać? Polacy nie lubią się przepracowywać, prawda?

Siła przekonywania

Trzeba przekonać ludzi do swoich idei. Każda rozmowa, podczas której słuchałem, w jaki sposób mój blog wpłynął pozytywnie na ich firmę, sprawiała, ze chciało się pisać dalej – a klientom mojej firmy poświęcać jeszcze więcej uwagi. Aby to mogło zaistnieć trzeba było jednak wcześniej mieć pewność, ze to, co robię, ma sens.

Pokorna postawa

Nikt nie jest alfą i omegą. W SEO, gdzie dobra strona nie ma zagwarantowanej wysokiej pozycji (którą może stracić, w wyniku działania algorytmu, na rzecz słabszej strony), pokora jest kluczowa, jeżeli nie chcesz zwariować. Coraz częściej widzę, jak właściciele stron podchodzą z pokorą do procesu budowania widoczności w wyszukiwarce – i to bardzo cieszy, ponieważ bez pokory w biznesie trudno jest osiągnąć trwały sukces.

Dzielenie się sukcesem

Jeżeli coś się udało, powiedz o tym innym, ułatwiając im życie. Dzięki czemu będzie można uczynić ich życie łatwiejszym.

Zdolność do uczenia się przez całe życie

Liderzy, z którymi autor przeprowadził wspomniane 30 wywiadów, wiele czytają, ponieważ wiedzą, że swoją wiedzę należy poszerzać każdego dnia. Czytają wiele książek, w tym biznesowych, aby poszukiwać cały czas inspiracji w swoich biznesach (mam nadzieję, że uda mi się w 2020 roku przeczytać 50 książek biznesowych)

Prawość

Wysokie standardy etyczne to coś, co cechuje liderów. Spotkałem się z takim powiedzeniem: „Zbudowanie reputacji zajmuj, zniszczenie jej – 5 minut”. Często właściciele firmy (zwłaszcza na początku swojej działalności), nie myśli o konsekwencjach w postaci utraty klientów na podstawie negatywnych opinii o jakości świadczonych usług świadcząc usługi na niskim poziomie (oszczędzając na kosztach). To duży błąd, w sumie jeden z największych, jakie można popełnić, prowadząc firmę – standardy etyczne jako cechę, która miała duży wpływ na sukces biznesowy, wymieniało wielu self-made miliarderów, o których pisałem w innym artykule.

Reakcja na kryzysy

Liderzy są potrzebni zwłaszcza wtedy, gdy szaleje kryzys. To na ich spokoju i opanowaniu opierają się ich pracownicy i wszyscy, z którymi się stykają. Przypomnijcie sobie czasy, gdy byliście dziećmi i działo się coś złego, jak kojąco działał spokój i opanowanie rodziców.

30 wywiadów

Autor podzielił swoich rozmówców na 6 grup: Wizjonerzy, Budowniczowie, Reformatorzy, Wodzowie, Decydenci i Mistrzowie; dla mnie najciekawszymi pozycjami były rozmowy z Wizjonerami: Jeff Bezos oraz Sir Richard Branson.

Poniżej znajdziesz kilka wybranych przeze mnie cytatów, które sprawdzą się z pewnością i w Twojej firmie – zauważ, że każdy ma odniesienie do SEO – branży, w której działam mocno od lat 🙂

Jeff Bezos

„Jeff Bezos nie jest autorem idei sprzedawania książek przez internet. Inni już to robili, gdy zakładał Amazona w 1994 roku. Ale on miał wizję tego, aby wykorzystać lepsze oprogramowanie do poprawienia efektywności procesu sprzedaży.”

„Wszystko, co robiłem, zaczęło się od działania na małą skalę”

„Często rozmawiam z przedsiębiorcami i widzę, że choć mówią o klientach, tak naprawdę skupiają się na konkurencji. (Tymczasem) wielką przewagę daje każdej firmie możliwość skupienia się na klientach”

„Uwielbiam kreatywną pracę w zespołową. Ktoś ma pomysł, później inni ludzie go udoskonalają, kolejni zgłaszają sprzeciwy, mówiąc, dlaczego to nigdy nie zadziała, później rozwiązujemy te problemy. To naprawdę fajny proces”.

Sir Richard Branson

„Założył kilkaset różnych firm, z których wiele przez jakiś czas odnosiło bajeczne sukcesy (np. Virgin Records czy Virgin Atlantic). Każda z nich była zainspirowana jego wizją: „Odważ się, zaoferuj coś nowego i ekscytującego, odwołaj się do ludzkiej chęci podejmowania ryzyka i sprzedaj przyjemne doświadczenia, a także produkty i usługi.”

„Nigdy nie zabierałem się za nowe przedsięwzięcie myśląc o zysku. Jeżeli będziesz najlepszy w swojej działce, ogólnie rzecz ujmując, odkryjesz, że jesteś w stanie zapłacić rachunki i wypracować zysk.”

„Bycie naprawdę dobrych słuchaczem jest jedną z najbardziej kluczowych umiejętności (wspaniałego przywództwa).” Kolejną kluczową sprawą jest miłość do ludzi i szukania w innych tego, co najlepsze.”

„Aby osiągnąć sukces w biznesie należy otaczać się wspaniałymi ludźmi. Nauczyć się wczesnego delegowania zadań – bez prób robienia wszystkiego samodzielnie. Upewnić się, ze zatrudniasz takich ludzi, którzy swoje zespoły chwalą, a nie krytykują. I otaczać się osobami, które naprawdę chcą wprowadzać innowacje i z odwagą tworzyć coś, z czego każdy, kto pracuje dla firmy, może być naprawdę dumny.”

Więcej nic nie napiszę, zapraszam do przeczytania książki i znalezienia własnych, inspirujących do działania, fragmentów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *